Flyfrakt skal bidra til flere interkontinentale ruter
Flyfrakt er en viktig strategisk satsning for Avinor, hvor det langsiktige målet er å gjøre det mulig for flyfraktspeditører å etablere sitt nordiske fraktknutepunkt i Norge. Nå tilsetter Avinor en ny dedikert fraktsjef mens nåværende fraktsjef går over til å lede Avinors arbeid med ruteutvikling.

I forbindelse med Avinors strategiske satsning på flyfrakt dedikeres det nå to personer til å lede arbeidet med ruteutvikling og frakt. Nåværende fraktsjef, Martin Langaas, går over til stillingen som leder for ruteutvikling mens Eva Beate Lande tiltrer som ny fraktsjef i Avinor fra 1. oktober.
Eva kommer til Avinor fra stillingen som Business Development Manager i selskapet World Courier. I Avinor vil hun inngå i avdeling for trafikkutvikling hvor hun sammen med et team på fire personer skal ivareta operasjon og utvikling av frakt i Avinor.
– Vi er veldig fornøyde med at Eva har takket ja til å drive Avinor sin strategiske satsning på frakt. Dette er et viktig område for utviklingen av Avinor som selskap og vår posisjon som en ledende aktør innen verdikjeden for flyfrakt, men også som et ledd i økt tilgjengelighet og attraktivitet for Norge som land. Vi ser frem til å få Eva om bord for å drive denne satsningen fremover, sier Gaute Skallerud Riise, direktør trafikkutvikling.
Ansettelsen av en dedikert fraktsjef gjøres for å bygge videre på det gode arbeidet som er nedlagt siden Martin Langaas tok rollen i 2016 for å fremover ytterligere styrke Avinor sin rolle som en sentral aktør innen frakt og logistikk. Strategisk er frakt satt høyt på agendaen hos Avinor og satsningen krever et sterkt fokus i organisasjonen for å kunne drive utviklingen fremover, med et mål om økt flyt av gods inn og ut av lufthavnene, der utnyttelse av ledig kapasitet i passasjerfly er sentralt.
Som fraktsjef får Eva oppgaven om å bidra til økning i frakt og transport til og fra Avinors lufthavner. I tråd med Avinors strategi for trafikkvekst innebærer dette et særskilt fokus på å utvikle Oslo lufthavn til å bli Skandinavias foretrukne frakthub.
– Jeg ser på dette som en unik mulighet til å kombinere min lidenskap for logistikk med et meningsfylt bidrag til flyfraktindustrien. Avinors dedikasjon for å tilrettelegge for det grønne skiftet og samtidig være konkurransedyktige gjennom innovative løsninger og forbedring i hele forsyningskjeden, var en av grunnene til jeg takket ja. Sammen med Avinors engasjement for bærekraft og kontinuerlig utvikling, ser jeg frem til å utforske nye måter å møte utfordringer på og skape positive resultater for både selskapet og bransjen som helhet, sier Eva.
Tilrettelegging er nøkkelen
Flyfrakt er et vesentlig bidrag for at direkteruter til markeder utenfor Europa skal være lønnsomme. På disse passasjerrutene kan flyfrakt fra Oslo lufthavn utgjøre over 30 prosent av inntektene. Tilrettelegging for at flyselskapene kan kombinere passasjerruter med frakt er avgjørende for attraktiviteten til Norge som destinasjon. Dette er et viktig ledd i å øke tilgjengeligheten til våre største handelspartnere internasjonalt og samtidig redusere reisetid og utslipp fra de reisende til og fra disse markedene.
Sammen med aktører i bransjen er Avinor godt i gang med å jobbe mot det langsiktige målet om å bli et nordisk knutepunkt for flyfrakt. I juni åpnet Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) sitt nye kjølelager på Oslo lufthavn og til høsten åpner Oslo Airport City sitt World Seafood Center for kjølelagring og filetering av fersk fisk.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder


Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Godt over 5 millionar reisande i juni11.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
I juni nytta godt over fem millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på 5 prosent.
Sommerens heteste oppdrag – ikke akkurat hverdagskost11.7.2025 10:20:47 CEST | Pressemelding
Nå som det er høye temperaturer blir brannmannskapene på Oslo lufthavn daglig sendt på uvanlige oppdrag. Når solen steker som verst, må de ut og redde asfalten fra varmen.
Utvider Beijing-tilbudet: Blir helårsrute10.7.2025 10:11:55 CEST | Pressemelding
Hainan Airlines viderefører direkteflyvningene mellom Oslo lufthavn og Beijing gjennom vintersesongen. Dette betyr at ruten nå blir et helårig tilbud.
Advarer om powerbank: - Dette er forbudt9.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerutfarten er i gang, og mange reisende pakker i disse dager kofferten. En feriefavoritt mange fremdeles pakker feil, er powerbanks. Disse er nemlig forbudt i innsjekket bagasje.
Åpner ny direkterute til Phuket4.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Norse Atlantic Airways satser på ny rute fra Oslo lufthavn til Thailand. Ruten åpner i desember, og tar reiseglade nordmenn hele veien til Phuket - uten stopp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom