Flyfrakt skal bidra til flere interkontinentale ruter
Flyfrakt er en viktig strategisk satsning for Avinor, hvor det langsiktige målet er å gjøre det mulig for flyfraktspeditører å etablere sitt nordiske fraktknutepunkt i Norge. Nå tilsetter Avinor en ny dedikert fraktsjef mens nåværende fraktsjef går over til å lede Avinors arbeid med ruteutvikling.

I forbindelse med Avinors strategiske satsning på flyfrakt dedikeres det nå to personer til å lede arbeidet med ruteutvikling og frakt. Nåværende fraktsjef, Martin Langaas, går over til stillingen som leder for ruteutvikling mens Eva Beate Lande tiltrer som ny fraktsjef i Avinor fra 1. oktober.
Eva kommer til Avinor fra stillingen som Business Development Manager i selskapet World Courier. I Avinor vil hun inngå i avdeling for trafikkutvikling hvor hun sammen med et team på fire personer skal ivareta operasjon og utvikling av frakt i Avinor.
– Vi er veldig fornøyde med at Eva har takket ja til å drive Avinor sin strategiske satsning på frakt. Dette er et viktig område for utviklingen av Avinor som selskap og vår posisjon som en ledende aktør innen verdikjeden for flyfrakt, men også som et ledd i økt tilgjengelighet og attraktivitet for Norge som land. Vi ser frem til å få Eva om bord for å drive denne satsningen fremover, sier Gaute Skallerud Riise, direktør trafikkutvikling.
Ansettelsen av en dedikert fraktsjef gjøres for å bygge videre på det gode arbeidet som er nedlagt siden Martin Langaas tok rollen i 2016 for å fremover ytterligere styrke Avinor sin rolle som en sentral aktør innen frakt og logistikk. Strategisk er frakt satt høyt på agendaen hos Avinor og satsningen krever et sterkt fokus i organisasjonen for å kunne drive utviklingen fremover, med et mål om økt flyt av gods inn og ut av lufthavnene, der utnyttelse av ledig kapasitet i passasjerfly er sentralt.
Som fraktsjef får Eva oppgaven om å bidra til økning i frakt og transport til og fra Avinors lufthavner. I tråd med Avinors strategi for trafikkvekst innebærer dette et særskilt fokus på å utvikle Oslo lufthavn til å bli Skandinavias foretrukne frakthub.
– Jeg ser på dette som en unik mulighet til å kombinere min lidenskap for logistikk med et meningsfylt bidrag til flyfraktindustrien. Avinors dedikasjon for å tilrettelegge for det grønne skiftet og samtidig være konkurransedyktige gjennom innovative løsninger og forbedring i hele forsyningskjeden, var en av grunnene til jeg takket ja. Sammen med Avinors engasjement for bærekraft og kontinuerlig utvikling, ser jeg frem til å utforske nye måter å møte utfordringer på og skape positive resultater for både selskapet og bransjen som helhet, sier Eva.
Tilrettelegging er nøkkelen
Flyfrakt er et vesentlig bidrag for at direkteruter til markeder utenfor Europa skal være lønnsomme. På disse passasjerrutene kan flyfrakt fra Oslo lufthavn utgjøre over 30 prosent av inntektene. Tilrettelegging for at flyselskapene kan kombinere passasjerruter med frakt er avgjørende for attraktiviteten til Norge som destinasjon. Dette er et viktig ledd i å øke tilgjengeligheten til våre største handelspartnere internasjonalt og samtidig redusere reisetid og utslipp fra de reisende til og fra disse markedene.
Sammen med aktører i bransjen er Avinor godt i gang med å jobbe mot det langsiktige målet om å bli et nordisk knutepunkt for flyfrakt. I juni åpnet Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) sitt nye kjølelager på Oslo lufthavn og til høsten åpner Oslo Airport City sitt World Seafood Center for kjølelagring og filetering av fersk fisk.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder


Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn styrker frakttilbudet med Menzies World Cargo15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Flyfraktkapasiteten ved Oslo lufthavn får et løft når Menzies World Cargo etablerer seg på Norges største lufthavn. Selskapet fullførte 1. september oppkjøpet av Spirit, og har nå startet sin virksomhet på Gardermoen.
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom