NTB Arkitekst fusjonerer med NTB

1. september fusjonerer NTB Arkitekst AS med NTB AS, etter å ha vært et heleid datterselskap av NTB siden 2014. Med fusjonen styrker NTB satsingen på språk og språkteknologi.

Fra 1. september står språkarbeidet i NTB enda sterkere når NTB Arkitekst fusjoneres inn. Fra venstre Karolina Netland (daglig leder i NTB Arkitekst) og Tina Mari Flem (sjefredaktør og administrerende direktør i NTB). Foto: Thomas Brun / NTB Kommunikasjon

Vil løfte språk- og teknologisatsingen

Fusjonen er et ledd i en naturlig utvikling de siste årene der NTB Arkitekst har vokst mye, samtidig som samarbeidet med NTB har blitt stadig tettere. Sjefredaktør og administrerende direktør i NTB Tina Mari Flem er entusiastisk:

– NTB Arkitekst har landets dyktigste språkkonsulenter og er helt i front når det gjelder utviklingen av språkteknologi. Denne kompetansen vil vi nå kunne bruke enda bedre og mer effektivt inn i NTBs tjenester og teknologi, og det vil komme kundene våre til gode.

Flem understreker imidlertid at NTB Arkitekst også skal fortsette det tradisjonelle språkarbeidet som før.

Også daglig leder i NTB Arkitekst Karolina Netland har tro på at fusjonen vil bidra positivt for begge selskapene:
– Vi har vokst mye de siste årene og har opplevd litt voksesmerter. Nå får NTB Arkitekst en sterkere ryggrad og dermed mer tid og ressurser til å jobbe videre med språk, klarspråk og språkteknologi. Samtidig kan vi bidra inn i NTBs kjernemarked.

Lys framtid i et usikkert marked

Netland forteller at språktjenester er etterspurt som aldri før:
– Vi har svært stor etterspørsel etter tjenestene våre, og det er nesten paradoksalt i disse ChatGPT-tider. På den ene siden truer språkteknologien noen av de manuelle tjenestene våre, samtidig gjør den at etterspørselen etter både norsk språkteknologi og andre deler av tjenestene våre øker. Vi ser at kundene i større grad trenger et helhetlig språkarbeid, og det kan ikke maskinene løse på egen hånd. Spisskompetansen på klarspråk og erfaringen med kommunikasjonsarbeid i kombinasjon med språkteknologi blir avgjørende. Med NTB i ryggen kan vi fortsette å videreutvikle dette.

Et av landets største språkkonsulentselskap

NTB Arkitekst er et av landets største og eldste språkkonsulentselskap og er den ledende klarspråksaktøren. I over 20 år har selskapet levert tjenester og produkter innenfor språk, klarspråk, oversettelse og kommunikasjon. Flertallet av kundene er i offentlig sektor og i finansbransjen. De siste fem årene har NTB Arkitekst satset mye på språkteknologi og er i dag leverandør av blant annet verktøyene Nynorskroboten og Skrible.