Ekspertgruppe med tydelig tilbakemelding til Vegvesenet og entreprenør: – Mangler i planlegging, risikovurdering og oppfølging av byggingen av E39 bidro til skredet på Hennset
Ekspertgruppa som Vegvesenet har satt ned har gjort grundige undersøkelser for å finne de bakenforliggende årsakene til skredet som gikk 2. september 2022 på Hennset i Heim. De er tydelige i sin kritikk av Vegvesenets rolle i oppfølgingen av byggeprosjektet og anbefaler flere forbedringspunkter:
– Det er mange ting som kunne vært gjort annerledes i dette prosjektet slik at skredet kunne vært unngått, sier Lars Andresen. Andresen er direktør i NGI (Norges Geotekniske Institutt) og leder ekspertgruppa.
Her kan du lese saken, rapport og link til opptak fra pressekonferanse.
Bakenforliggende årsaker til skredet
Ekspertgruppa presenterte i desember de utløsende faktorene for skredet, der Bjørg Hendset (85) omkom. Nå har ekspertgruppa presentert en ny rapport med de bakenforliggende årsakene til skredet. Ekspertgruppa har funnet at det har sviktet på flere punkter i dette prosjektet, bl.a.:
- Grunnforholdene der skredet løsnet var ikke kartlagt og derfor ukjent.
- Skredrisikoen ble feilaktig vurdert til å være lav tidlig i planfasen og ble ikke vurdert på nytt senere.
- Vegvesenet som byggherre har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp sitt ansvar i prosjektet. Blant annet er det funnet mangler i oppfølging og kontroll av prosjektering og utførelse.
- Entreprenøren har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp kravene i kontrakten. Tiltaket som utløste skredet var ikke prosjektert.
- Gjeldende regelverk for veger (Vegnormal N200) åpner for å utsette grunnundersøkelser til etter inngåelse av totalentreprisekontrakt.
– Vi mener at Vegvesenet og entreprenør må ta et stort ansvar for at disse tingene ikke ble fulgt opp tilstrekkelig i prosjektet. Hadde dette vært gjort på en god måte, mener vi at skredet kunne vært unngått, sier Andresen videre.
Andresen peker på at det også er utfordrende at regelverket åpner for at man kan utsette grunnundersøkelser. Dette kan føre til at man mangler kunnskap om utfordrende grunnforhold og tilhørende risiko tidlig i prosjektet.
Vegvesenet tar rapporten på alvor
Vegvesenet er fornøyde med at ekspertgruppa har gjort en så omfattende gjennomgang av forbedringspunkter etter skredet. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet forteller at de nå vil gjøre en grundig vurdering av hele rapporten:
– Her har vi fått tydelige tilbakemeldinger på hva vi kunne gjort annerledes i dette prosjektet, og det tar vi på alvor. Vi vil gå gjennom rapporten og ta med oss de relevante læringspunktene. På denne måten vil vi kunne forbedre måten vi jobber framover. Vi takker alle i ekspertgruppa for arbeidet med denne kartleggingen. Arbeidet er viktig med hensyn til hvordan vi i Vegvesenet vil jobbe framover og det vil bidra til at vi kan unngå at slike hendelser skjer igjen.
FAKTA OG BAKGRUNN
- Fredag 2. september 19:14 gikk det et jordskred fra anlegget for ny E39 Betna-Hestnes ned til fergekaia i Hennset på Heim i Sør-Trøndelag.
- Bjørg Hendset (85) omkom i skredet, og det var flere personskader.
- Det var omfattende materielle skader etter skredet.
- E39, fergeleie og anleggsdrift ble stengt ned som følge av skredet.
Ekspertgruppe
Etter skredet opprettet Statens vegvesen en uavhengig ekspertgruppe for å finne hva som utløste skredet og gi råd om tiltak for sikkert arbeid videre og foreslå læringspunkter.
Ekspertgruppa består av:
- Lars Andresen, leder (NGI)
- Anders Beitnes
- Johan Arnt Vatnan
- Arnstein Watn
- Ingrid Havnen (NVE)
Kontakter
Karoline JensenKommunikasjonsrådgiverNGI
Tel:97956118karoline.jensen@ngi.noJohan Arnt VatnanSivilingeniør
Tel:92251113johan.arnt@vatnan.noKjell Inge DavikUtbyggingsdirektør Statens vegvesen
Tel:+4790044267kjell.davik@vegvesen.noBilder
Følg pressemeldinger fra NGI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NGI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NGI
Tar grep for det nødvendige digitale skiftet i bygge- og anleggsbransjen15.5.2024 13:43:21 CEST | Pressemelding
Norge ligger langt bak i det digitale skiftet i bygg- og anleggsbransjen. Mangel på kompetanse og data er det største hinderet. Flere initiativ, som nye, digitale løsninger for geobransjen og interne læringskulturer, endrer nå bygg- og anleggsbransjen. Vinnerne er klima og miljø, økonomi og samfunnssikkerhet.
Hvordan skal vi stå robust i et stadig tøffere vær?6.5.2024 14:17:21 CEST | Pressemelding
Ekstremværet "Hans" i august 2023 viste oss tydelig at det haster med å tilpasse oss et endret klima. 7. mai samles samfunnsledere, forskere, grundere og de som arbeider med klimatilpasning for å diskutere løsninger.
Trygger arbeidsplasser langs ny E8 til Tromsø3.5.2024 16:55:22 CEST | Aktuelt
Anleggsarbeidere på ny E8 mellom Sørbotn og Laukslett jobber i krevende og skredutsatt terreng. Daglig skredvarsling fra NGI trygger arbeidsplassen langs den nye hovedfartsåren inn til Tromsø.
NGI og KSAT bruker satellitter for å forstå bevegelser i bakken17.4.2024 13:06:35 CEST | Pressemelding
Norges Geotekniske Institutt (NGI) og Kongsberg Satellite Services (KSAT) lanserer tjenesten Inio, der satellitter tidlig kan oppdage manglende stabilitet i bakken.
Bidrar til sikker retur av Mars-prøver til Jorden21.3.2024 15:24:10 CET | Pressemelding
Sammen med to andre norske forskningsenheter, er Norges Geotekniske Institutt (NGI) i forkant av forskningen for å sikre sikker håndtering og retur av berg- og jordprøver fra Mars trygt tilbake til Jorden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom