Ny leder for Peab Eiendomsutvikling Norge

Jannicke Mansika-Aanstad er ny leder for Peab Eiendomsutvikling. Hun kommer fra stillingen som regionssjef og har bred erfaring fra konsernet.

Foto: Nicolas Tourrenc

Jannicke Mansika-Aanstad har jobbet i Peab siden 2018 og har bidratt til å levere solide resultater, senest som regionssjef for Øst-Norge. I juni overtok hun stillingen som leder for Peab Eiendomsutvikling etter Henning Hanevold som slutter i selskapet.

- Vi ser på Jannicke som den ideelle kandidaten til å lede Peab Eiendomsutvikling videre, og er imponert over hennes sterke engasjement og forretningssans. Det er særlig gledelig å kunne løfte et av våre unge ledertalenter internt. Jannicke har gjennom sin tid i Peab vist en imponerende evne til å motivere sine medarbeidere. Hennes dedikasjon og forståelse for forretningsområdet gjør oss overbevist om at hun vil lede oss gjennom spennende nye prosjekter og muligheter, sier Göran Linder - sjef Peab Prosjektutvikling, Norden.

Peab rustet for utfordrende tider

Mansika-Aanstad er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har tidligere vært ansatt som rådgiver i Ernst & Young og CBRE. Hun har erfaring fra ulike stillinger i Peab og har tidligere jobbet med blant annet investeringer og utvikling.

- Dette er en stor tillitserklæring og jeg er ydmyk overfor det ansvaret jeg har fått. I min tid i Peab har jeg fått dyp innsikt i hvordan vi jobber gjennom hele verdikjeden av våre utviklingsprosjekter, og hvor de kritiske suksess-faktorene er. Denne erfaringen ser jeg som en stor fordel inn i rollen som leder for Peab Eiendomsutvikling, sier Mansika-Aanstad.

Det er krevende tider i boligbransjen, hvor rentehevinger, prisvekst og globale hendelser preger markedet. Mansika-Aanstad understreker at Peab er et solid konsern som er godt rustet for å takle disse utfordringene.

- I tiden fremover skal vi, blant annet, fokusere på å optimalisere prosesser internt og videreutvikle samarbeidet på tvers av forretningsområdene. Når vi kommer ut av nedgangstidene vil vi stå sterkere rustet for å fortsette det gode arbeidet innenfor eiendomsutvikling, sier hun.

Ivaretagelse av medarbeidere

Mansika-Aanstad er svært motivert for jobben, og som leder er hun særlig opptatt av menneskene i selskapet.

- Det er veldig motiverende å jobbe i et konsern hvor det finnes så mye kompetanse. Vi er alle forskjellige, men det er viktig å spille på hverandres styrker for å oppnå best mulig resultater i prosjektene våre. Jeg opplever at alle trekker i samme retning og at vi fungerer som et utrolig godt team.

Hun trekker frem viktigheten av å tilrettelegge for medarbeideres utviklingsmuligheter og at folk skal trives på jobb.

- Det bidrar til å opprettholde motivasjonen, også gjennom vanskelige tider. Peab er et konsern hvor man merker at verdiene våre etterleves i det daglige. Vi er en jordnær og hardtarbeidende gjeng, og det er givende å få jobbe i et slik miljø, avslutter Mansika-Aanstad.

Rollen som regionsjef for Øst-Norge overtas av Jarle Gehrken som kommer fra forretningsområdet bygg.

Jannicke Mansika-Aanstad - leder for Peab Eiendomsutvikling

Om oss

Peab er Nordens samfunnsbygger med 15 000 medarbeidere og en omsetning på 63 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.