Nye EQA og EQB med økt rekkevidde og hengerfeste
Med nytt oppgradert utseende, økt rekkevidde og nye funksjoner, blir EQA og EQB nå enda mer attraktive. MBUX med forbedret stemmestyring og kjøreassistentsystemene er oppdaterte, og med Plug & Charge-ladeteknologi og Sound Experience gjør nyvinninger fra de større modellsøsknene sitt inntog i kompaktklassen. For første gang blir også tilhengerfeste tilgjengelig som ekstrautstyr på EQB med fem seter.
- Med de oppgraderte EQA og EQB får kompaktklassen til Mercedes-Benz den samme luksuriøse følelsen som de større EQ-modellene allerede tilbyr. Med rekkevidde helt opp til 560 km for EQA 250+ og mulighet for tilhengerfeste på 5-seterversjonen av EQB, er dette bilmodeller som vi håper vil treffe godt i det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.
Nye Mercedes-Benz EQA og EQB får salgsstart og norske priser mot slutten av året, og ventet til landet våren 2024.
Oppdatert utvendig og innvendig design
Med en nydesignet sort paneloverflate med stjernemønster i grillen, føyer EQA og EQB seg visuelt inn i rekken av sine større modellsøsken. Et lysbånd forbinder kjørelysene til frontlyktene, mens en ny støtfanger understreker den brede fronten. Også innsiden av baklyktene er endret.
Innvendig er EQA og EQB utstyrt med nyeste generasjons ratt med berøringskontroller, og i tillegg tilbys listverket Brown lime open-pore wood, Mercedes-Benz pattern, samt Mercedes-Benz pattern med bakgrunnsbelysning.
Lengre rekkevidde gjennom teknisk optimalisering
Ved å gå svært detaljert til verks, har ingeniørene hos Mercedes-Benz vært i stand til å øke rekkevidden på EQA slik at 250+ har opptil 560 kilometer rekkevidde i henhold til WLTP. Dette har de oppnådd blant annet ved å optimalisere aerodynamikken og rullemotstanden på dekkene. Energibrukere, slik som skjerm og klimaanlegg, kan slås av eller begrenses til fordel for å maksimere rekkevidden – det er nyttig i daglig bruk.
Tilhengerfeste på EQB
For første gang kan 5-seterversjonen av EQB utstyres med tilhengerfeste. Maksimal vekt for henger er 750 kg/1700 kg, avhengig av forhjulsdrift/4MATIC.
Enklere og mer praktisk lading med Plug & Charge
Med Mercedes me Charge Plug & Charge-funksjonen kan de nye EQA- og EQB-modellene lades enda enklere ved Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Når ladekabelen er koblet til, starter ladeprosessen automatisk. Kunden trenger altså ikke å identifisere seg i tillegg – bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Forutsetningen er at kunden har aktivert Plug & Charge-tjenesten.
Opptil fire lydunivers
Ulike lydunivers for individuelle akustiske oppsett er kjent fra de større helelektriske modellene fra Mercedes-Benz. Nå er disse lydopplevelsene også tilgjengelige for EQA og EQB sammen med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr). I tillegg til "Silver Waves" og "Vivid Flux", kan ytterligere to lydunivers lastes ned online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).
Nyeste generasjon MBUX
EQA og EQB er utstyrt med den nyeste generasjon MBUX. Utseendet til skjermene kan tilpasses med tre visningsstiler (diskret/sporty/klassisk) og tre moduser (navigasjon/assistanse/service). Den midstilte berøringsskjermen er nå en del av standardutstyret. Presentasjonen av ladefunksjonene i MBUX er også forbedret. Ved å aktivere nettjenester i Mercedes me-appen, blir den intelligente stemmeassistenten enda bedre både ettersom den lærer å kjenne brukeren og husker mye brukte innstillinger og kjøreruter.
Altoppslukende lydopplevelse med Dolby Atmos®
Med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr) og den nyeste MBUX-generasjonen, tilbys den fremragende lydopplevelsen fra Dolby Atmos®. Musikken får mer plass, klarhet og dybde, og Dolby Atmos® tilpasser seg i tillegg avspillingsmiljøet.
Kjøreassistentsystemer med forbedret sensorteknologi
Forbedret sensorteknologi inkluderer et nytt mono-multifunksjonskamera og et nytt ryggekamera. Kjøreassistentpakken (ekstrautstyr) er enda mer finspisset, for eksempel styres Active Lane Keeping assist nå via intervensjoner i rattet i stedet for via ESP.
Netto CO2-nøytral produksjon
Siden 2022 har produksjonen ved alle Mercedes-Benz egne personbil- og varebilfabrikker verden over vært netto karbonnøytrale. Dette inkluderer anleggene i Rastatt (Tyskland) og Kecskemét (Ungarn) som er ansvarlige for produksjon av EQA og EQB, samt batterifabrikkene i Kamenz (Sachsen) (Mercedes-Benz datterselskap Accumotive) og i Jawor (Polen). Mercedes-Benz krever også av sine partnere innen battericeller at produksjonen skal være netto CO2-nøytral. Dette har medført at utslippene knyttet til produksjon av en celle er redusert med rundt 30 %. Det er satt som mål å ytterligere redusere karbonfotavtrykket gjennom utslippsreduksjon i katodematerial og bruk av fornybare energier i produksjon og foredling av råvarer.
Tekniske data EQA:
|
EQA 250+ |
EQA 300 4MATIC |
EQA 350 4MATIC |
Elektrisk motor |
PSM/- |
ASM/PSM |
ASM/PSM |
Effekt |
190 hk |
228 hk |
292 hk |
Dreiemoment |
385 Nm |
390 Nm |
520 Nm |
Netto batterikapasitet |
70,5 kWh |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
Blandet forbruk (WLTP) |
14,4 – 16,4 kWh / 100 km |
16,7 – 18,6 kWh / 100 km |
16,7 – 18,6 kWh / 100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
496 – 560 km |
411 – 459 km |
411 – 459 km |
Ombordlader (standard) |
11 kW |
||
Hurtiglader |
100 kW |
||
Lengde / bredde / høyde |
4 463 / 1 834 / 1 613 mm |
||
Akselavstand |
2 729 mm |
||
Svingradius |
11,4 m |
||
Bagasjeromsvolum |
340 – 1 320 l |
Tekniske data EQB:
|
EQB 250+ |
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
Elektrisk motor |
PSM/- |
ASM/PSM |
ASM/PSM |
Effekt |
190 hk |
228 hk |
292 hk |
Dreiemoment |
385 Nm |
390 Nm |
520 Nm |
Netto batterikapasitet |
70,5 kWh |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
Blandet forbruk (WLTP) |
15,2 – 17,5 kWh / 100 km |
17,1 – 19,2 kWh / 100 km |
17,1 – 19,2 kWh / 100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
463 - 536 km |
396 - 448 km |
396 - 448 km |
Ombordlader (standard) |
11 kW |
||
Hurtiglader |
100 kW |
||
Lengde / bredde / høyde |
4 684 / 1 834 / 1 654 mm |
||
Akselavstand |
2 829 mm |
||
Svingradius |
11,7 m |
||
Bagasjeromsvolum |
495 – 1710 l (5-seter) / 465 – 1620 l (7-seter) |
Kort om nye EQA og EQB
Med nye EQA og EQB tilbys fire nye lettmetallfelger på 18, 19 og 20 tommer samt to nye karosserifarger.
10,25-tommers midtstilt berøringsskjerm er standard på nye EQA og EQB.
Mange muligheter for individualisering: Tre visningsstiler på skjermen (diskret/sporty/klassisk), tre moduser (navigasjon/assistanse/service) og ti ulike fargeunivers for omgivelseslysene i kupéen.
Økt rekkevidde på EQA til opptil 560 kilometer i henhold til WLTP.
For første gang i EQA og EQB er Sound Experiences tilgjengelig i kombinasjon med det valgfrie Burmester® surroundsystem: "Silver Waves" og "Vivid Flux" er tilgjengelig ved lansering. "Roaring Pulse " og "Serene Breeze" blir lagt til om kort tid og kan aktiveres online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).
Mercedes me Charge gir tilgang til et av de største ladenettverkene i verden: 1,2 millioner AC- og DC-ladepunkter hvorav over 500 000 i Europa.
Med MBUX Zero Layer vises relevant informasjon basert på brukerens behov og preferanser i startbildet på berøringsskjermen. Brukeren slipper da å bla igjennom undermenyer eller gi stemmekommandoer for å finne ønsket informasjon.
Parkeringssystemene, som er integrert i MBUX, kan nå betjenes mer intuitivt og raskere. Parkeringspakken med 360-graders kamera assisterer føreren både ved lukeparkering og «vanlig» parkering.
For første gang tilbys EQB med tilhengerfeste. Maksimal tilhengerlast for 4MATIC-versjonene av EQB er opptil 1700 kg.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
Mercedes-AMG utvikler første høyytelses-SUV på fremtidens elektriske plattform12.11.2024 08:50:00 CET | Pressemelding
For første gang i sin 57 år lange historie utvikler Mercedes-AMG en SUV helt fra bunnen av. Den banebrytende terrengbilen, "Born in Affalterbach", er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA. Utviklingsbiler skal gjennomgå de første prøvekjøringene denne vinteren.
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom