Schibsted Ventures inn i Gire
Investerer i den nye bilindustrien. Møller og Semler øker sin andel i selskapet som opplever økt etterspørsel etter å flytte biler fra A til B.
Med nye forretningsmodeller, nye salgsmodeller, nye tjenester og ikke minst nye forbruksmønstre har bilbransjen fått et behov for å flytte biler mellom de mange aktørene i bilbransjen, men også ut til kjøpere og kunder av bilaktørene. Gire har bygget en markedsplass som raskt og enkelt matcher oppdrag fra bilbransjen med kompetente sjåfører.
Tjenesten har blitt digitalisert, og det er dette som danner grunnlaget for Gires tjenester. Blant Gires kunder er både bilforhandlere, leasingselskaper, bildelingstjenester og leiebilfirmaer.
Andre emisjonsrunde
Emisjonen er på til sammen 20 millioner, og Schibsted går inn med halvparten. Møller og danske Semler går inn med 5 millioner hver. Pengene skal i følge daglig leder Stian Bødtker Berentsen brukes til utvikling av plattform og geografisk ekspansjon.
– Vi opplever at behovet for tjenestene øker, og ser mulighetene for ekspansjon både i Norge og i nye utenlandske markeder. Bilene står ikke lenger i kun bilbutikker og garasjer.
Gire teller i dag 250 sjåfører, og tilbyr tjenesten i Norge, Sverige og Danmark.
– Dokumentert behov Gires tjenester
Schibsted Ventures er imponert over reisen så langt, og er glad for å være med på den videre utviklingen.
– Når biler deles mellom privatpersoner, leies inn på helt nye måter og ikke minst selges over disk et sted og leveres fra et annet, så blir det åpenbart et behov for aktører som Gire. Vi ser at behovet for tjenesten nå er dokumentert av markedet, og er glad for å være med på den videre reisen, sier Mats Staugaard som er Investment Manager i Schibsted Ventures.
Han sier at Gire passer godt inn i Schibsted Ventures portefølje.
– Gire representerer alt vi ser etter i et ventureselskap. De er i rivende utvikling, og mulighetene er store for utvikling og ekspansjon. Vi gleder oss til å være med på utviklingen av selskapet, sier Staugaard.
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteHead of External and CEO Communication
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom