Schibsted Ventures inn i Gire
Investerer i den nye bilindustrien. Møller og Semler øker sin andel i selskapet som opplever økt etterspørsel etter å flytte biler fra A til B.

Med nye forretningsmodeller, nye salgsmodeller, nye tjenester og ikke minst nye forbruksmønstre har bilbransjen fått et behov for å flytte biler mellom de mange aktørene i bilbransjen, men også ut til kjøpere og kunder av bilaktørene. Gire har bygget en markedsplass som raskt og enkelt matcher oppdrag fra bilbransjen med kompetente sjåfører.
Tjenesten har blitt digitalisert, og det er dette som danner grunnlaget for Gires tjenester. Blant Gires kunder er både bilforhandlere, leasingselskaper, bildelingstjenester og leiebilfirmaer.
Andre emisjonsrunde
Emisjonen er på til sammen 20 millioner, og Schibsted går inn med halvparten. Møller og danske Semler går inn med 5 millioner hver. Pengene skal i følge daglig leder Stian Bødtker Berentsen brukes til utvikling av plattform og geografisk ekspansjon.
– Vi opplever at behovet for tjenestene øker, og ser mulighetene for ekspansjon både i Norge og i nye utenlandske markeder. Bilene står ikke lenger i kun bilbutikker og garasjer.
Gire teller i dag 250 sjåfører, og tilbyr tjenesten i Norge, Sverige og Danmark.
– Dokumentert behov Gires tjenester
Schibsted Ventures er imponert over reisen så langt, og er glad for å være med på den videre utviklingen.
– Når biler deles mellom privatpersoner, leies inn på helt nye måter og ikke minst selges over disk et sted og leveres fra et annet, så blir det åpenbart et behov for aktører som Gire. Vi ser at behovet for tjenesten nå er dokumentert av markedet, og er glad for å være med på den videre reisen, sier Mats Staugaard som er Investment Manager i Schibsted Ventures.
Han sier at Gire passer godt inn i Schibsted Ventures portefølje.
– Gire representerer alt vi ser etter i et ventureselskap. De er i rivende utvikling, og mulighetene er store for utvikling og ekspansjon. Vi gleder oss til å være med på utviklingen av selskapet, sier Staugaard.
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteHead of External and CEO Communication
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder


Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.

Følg pressemeldinger fra Vend
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vend på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vend
Swedish proptech company Qasa launches in Norway28.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Norway’s rental market is pressured - with high demand and strong competition. Qasa, a Vend subsidiary, is now entering the market to make renting safer and easier.
Ny teknologitopp i Vend: Maria Sandgren trer inn i ledergruppen15.5.2025 10:13:55 CEST | Pressemelding
Vend styrker sitt topplederteam og har nå fått med seg Maria Sandgren som ny Executive Vice President og Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:13:20 CEST | Press release
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces blir til Vend: Et nytt navn for en smartere fremtid12.5.2025 09:26:00 CEST | Pressemelding
Schibsted Marketplaces kunngjør i dag sitt offisielle navnebytte til Vend, og markerer med det et viktig nytt kapittel som en samlet, formålsdrevet familie av markedsplasser på tvers av Norden. Det nye navnet og den visuelle identiteten reflekterer selskapets pågående utvikling som en ledende digital markedsplass-aktør, med et tydelig mål om å hjelpe brukerne med å ta smartere valg og bruke tiden sin på en bedre måte.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:25:03 CEST | Press release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom