Avinor beslutter fjernstyrte tårn ved Kirkenes lufthavn
Avinor har tidligere besluttet at fjernstyrte tårn skal innføres ved Kirkenes lufthavn, Høybuktmoen. Denne planen fastholdes, med noen justeringer.

-Vi ser at Kirkenes er godt egnet for Remote Towers-teknologien, og planlegger for å opprettholde målsetningen om å innføre dette ved Høybuktmoen. Samtidig velger Avinor en lokal løsning i denne omgang, i stedet for å flytte tjenesteutøvelsen til Bodø. Dette fordi vi ønsker å se Kirkenes i sammenheng med en bredere prosess rundt trafikkstyringen ved flere lufthavner. Denne prosessen er ikke påbegynt, og er forhold som ligger noen år frem i tid. Av den grunn velger vi å gå videre med en lokal løsning i første omgang, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor.
Avinor har i dag 11 tårn i operativ drift ved Remote Towers Centre i Bodø. Kirkenes blir det 15. tårnet som inngår i første fase. Fjernstyrt tårntjeneste ble først innført ved Røst lufthavn i 2019. Systemet har gitt mange fordeler, også sikkerhetsmessig, da kamerateknologien har åpnet for muligheter som man ikke har ved konvensjonell tårndrift. Dette inkluderer nattoptikk og bevegelsessensorer som kan oppdage og varsle om mennesker, kjøretøy, fugler og andre mulige farer som beveger seg på bakken og i lufta rundt en lufthavn.
-Vi har naturligvis notert oss spørsmålene og bekymringene fra lokalt hold rundt fjernstyrte tårn i Kirkenes. Vår beslutning om å lokalisere fjernstyrte tårn lokalt ved Kirkenes lufthavn har ingen sammenheng med disse bekymringene. Vi har nå drevet med fjernstyrt tårndrift i snart fire år. Erfaringene er svært gode, og det er ingen grunn til at dette skal være annerledes ved Kirkenes. Avinor har god dialog med Luftfartstilsynet, og den fjernstyrte tårntjenesten ved Kirkenes vil godkjennes av dem før vi tar systemet i bruk, slik vi har gjort på de øvrige tårnene. Dersom det besluttes å overføre tårntjenesten til Avinors Remote Towers Centre i Bodø noen år frem i tid, vil vi ha tilsvarende godkjenningsprosess med Luftfartstilsynet da, sier Anders Kirsebom, konserndirektør for Divisjon Regionale Lufthavner i Avinor.
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Trafikktal i august – fleire reiser utanlands12.9.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,6 millionar passasjerar nytta Avinor sine lufthamner i august. Dette er 3 prosent fleire enn i august i fjor, men 6 prosent færre enn same månad i normalåret 2019.
Over 1000 ulovlige droneflyvninger ved norske flyplasser: -Kan bli møtt med straff som svir10.9.2023 19:34:26 CEST | Pressemelding
Avinor har i år registrert rekordmange ulovlige droneflyvninger i luftrommet rundt norske flyplasser. Sammen med politiet ber vi dronebrukerne sette seg bedre inn i sikkerhetsreglene.
Avinor velger Mer som sin ladepartner1.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mer er vinneren av tilbudskonkurransen om å etablere ladeinfrastruktur på 42 av lufthavnene til Avinor. Kontrakten som signeres i disse dager, strekker seg over 12 år og har en estimert samlet verdi på nærmere 1,3 milliarder kroner.
Flyfrakt skal bidra til flere interkontinentale ruter31.8.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flyfrakt er en viktig strategisk satsning for Avinor, hvor det langsiktige målet er å gjøre det mulig for flyfraktspeditører å etablere sitt nordiske fraktknutepunkt i Norge. Nå tilsetter Avinor en ny dedikert fraktsjef mens nåværende fraktsjef går over til å lede Avinors arbeid med ruteutvikling.
Andre kvartal: Økonomisk krevende29.8.2023 18:24:06 CEST | Pressemelding
Totalt reiste 23 millioner passasjerer via en av Avinors lufthavner første halvår 2023, en økning på 16,5 prosent sammenliknet med første halvår 2022. Det er likevel 11 prosent lavere enn første halvår 2019.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom