Elektrisk forskningsbåt skal trafikkere Trondheimsfjorden
Som en del av forskningsinfrastrukturen OceanLab, har SINTEF Ocean og NTNU anskaffet en ny elektrisk arbeidsbåt som skal frakte forskere og utstyr rundt på fjorden. Den skal blant annet brukes i testing og utvikling av nye løsninger og teknologier, til å utføre målinger, og å vedlikeholde forskningsutstyret vi har i fjorden.

Båten, som skal hete “Elly”, døpes 23. august kl. 17:30 av konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv, på Brattørkaia i Trondheim.
Utslippsfri og lydløs
Båten settes i drift i løpet av august og skal brukes til forskningsoppdrag. "Elly" har elektrisk fremdriftssystem, noe som gjør den tilnærmet lydløs, utslippsfri, og gir god arbeidskomfort for både mannskap og teknologi som skal testes ut.
I tillegg vil båten kunne gi nyttig informasjon om gode navigasjonsvalg, hvor bruk av sensorer i fjorden vil gi grunnlag for beregninger av blant annet rekkevidde. Beregningene vil da ta hensyn til forventet værvindu, strømvindu og kjente påkjenninger som kan redusere rekkevidden blant annet, litt tilsvarende beregninger som gjøres av el-biler.
Arbeidsbåten vil også være et støttefartøy for forsøk som utføres i forskningsinfrastrukturen på fjorden og vil ha arbeidsplasser for maritime forskere, kunder- og studenter ombord.
Fakta om Elly:
- 30,4 fot
- Topphastighet på 25-30 knop
- Elektrisk fremdrift
- Null utslipp
- 5G om bord
- 4-6 arbeidsplasser
- Planende fartøy
Elly blir en del av Oceanlab – et laboratorium i Trondheimsfjorden
NTNU og SINTEF har forskningsinfrastruktur under utvikling i Trondheimsfjorden gjennom prosjektet OceanLab. Infrastrukturen muliggjør fullskala testing og forskning innenfor undervannsrobotikk, har etablert et testområde for autonome skip, har to store bøyer som inngår i det marine observatoriet, samt systemer og e-infrastruktur for å fjernstyre og støtte forhåndsinstallerte instrumenter eller fartøy.
– Elly blir et verdifullt tilskudd som gir oss mulighet til å utnytte infrastrukturen i OceanLab enda bedre. At båten er elektrisk og utslippsfri gir mange fordeler når den skal tas i bruk. Elly blir også tilgjengelig for industrien og andre aktører som har behov for en utslippsfri arbeidsbåt til innovasjon, testing og verifikasjon av maritim- og havteknologi, sier Kristin Rist Sørheim som leder OceanLab-prosjektet.
Utforsker ny båtteknologi
Skarsvaag Boats har designet og bygget båten ved sitt verft på Hitra. Det er den første båten de har laget som har elektrisk fremdrift. Evoy har levert det elektriske fremdriftssystemet på Elly.
– Norge har den høyeste båt-tettheten i verden per capita, og den høyeste elektriske biltettheten i verden – da er det bare naturlig at Norge leder an i utviklingen av elektriske båter, sier Leif A Stavøstrand, CEO i Evoy. Vi synes det er spesielt stas at NTNU og SINTEF ønsker å utforske ny teknologi sammen med oss og at den skal brukes til beregninger for blant annet rekkevidde i ulike vær og strømforhold. Sammen skal vi også teste vår første rekkeviddeforlenger. Vi gleder oss til samarbeidet, sier Stavøstrand.
Andre bidragsytere til Elly-prosjektet er Raymarine, Trondheim Havn, ENOVA og Blått Kompetansesenter.
Nøkkelord
Kontakter
Beate Kvamstad-Lervold
Tel:92222240Beate.Kvamstad-Lervold@sintef.noKay FjørtoftSINTEF Ocean
Tel:90057068kay.fjortoft@sintef.noBilder
Lenker
Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Riktig materialvalg og gode løsninger kan forebygge skader på fasadeplater14.8.2025 12:21:07 CEST | Pressemelding
Hyppig nedbør og feil materialvalg gir fuktskader i fasadeplater. SINTEF har analysert 25 skadesaker for å avdekke årsaker og risikoområder i moderne bygg.
Lanserer nytt samarbeid for å styrke norsk satsing på kvantevitenskap og -teknologi12.8.2025 14:26:03 CEST | Pressemelding
UiO, NTNU og SINTEF lanserer i dag Norsk kvanteklynge, et samarbeid som skal forsterke norsk satsing innen kvantevitenskap og -teknologi.
Hva skjer om Norge blir rammet av sabotasje eller cyberangrep mot energisystemet?10.8.2025 22:00:30 CEST | Presseinvitasjon
Strømbruddet i Spania og Portugal i vår fikk alvorlige konsekvenser: liv gikk tapt, kommunikasjon falt ut, og samfunnet sto stille. Hva skjer om noe tilsvarende rammer Norge som er et av verdens mest elektrifiserte land? SINTEF og NTNU gir tre råd for et et energisikkert samfunn rustet mot angrep under Arendalsuka.
Byggforskserien gir råd om valg av trekledning5.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Byggforskseriens anvisninger om trekledninger er utarbeidet i samarbeid med Treteknisk og tar for seg ulike materialer.
SINTEF Energi på Arendalsuka 2025: Forskning, fakta og fremtidens løsninger31.7.2025 10:34:40 CEST | Pressemelding
SINTEF gir forskningsbaserte energiråd på Arendalsuka for tiende gang og bidrar med faglig kunnskap og energiråd om alt fra forsyningssikkerhet, CCS, energieffektivisering, bioenergi og havvind.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom