129 elbiler muliggjør verdens første sykkelritt med helelektriske følgebiler under Arctic Race of Norway

Oslo, 18. august 2023

I går begynte Arctic Race of Norway med første etappe fra Kautokeino til Alta. Dette blir verdens første sykkelritt fra UCI (Det Internasjonale Sykkelforbundet) som kun bruker elektriske følgebiler. Et klimatiltak som kan spare sykkelsporten for store klimautslipp hvert år, og et viktig skritt i riktig retning for UCI som har som mål å halvere sine klimautslipp innen 2027 og være totalt utslippsfritt innen 2030.

Arrangøren som viser vei

Det er ikke unaturlig at det er nettopp Arctic Race of Norway som viser vei og arrangerer verdens første Pro Tour sykkelritt med kun elektriske følgebiler. Arrangementet er eid av ASO, den samme organisasjonen som eier Tour de France. De bruker nå Arctic Race of Norway som et prøveprosjekt for å se hvordan de kan jobbe mot et mer klimavennlig Tour De France i fremtiden. Å kutte i utslippene til følgebilene er en viktig del av dette. Følgebilene i Tour de France er i dag hybridbiler, men målet er altså å kjøre helt uten lokale utslipp så raskt som mulig.

129 biler og egen laderigg gjør det mulig

Det er elbil- og teknologiprodusenten Xpeng som gjør det mulig å arrangere årets ritt med kun elektriske følgebiler. De har blitt en offisiell samarbeidspartner med Arctic Race of Norway, nettopp for å bevise at det er mulig å arrangere store sykkelritt med kun elektriske følgebiler.

Under Arctic Race of Norway vil alle, også teamene, bruke Xpeng sine biler. Dette fører til en vesentlig utfordring med ladekapasiteten. I Nord-Norge er ladenettverket svært lite utbygd sammenlignet med lengre sør i landet, selv om det har blitt bedre de siste årene. Dette, kombinert med et behov for total trygghet på kapasitet har ført til at Xpeng i samarbeid med Kempower også stiller med en egen mobil ladepark for å gjøre dette unike sykkelrittet mulig. Ladeparken taues av den nye, testvinnende elbilen XPENG G9, en stor premium-SUV som nå får en særdeles viktig oppgave i sitt første møte med de norske veiene.

Det er også Xpeng som stiller med personell for å sørge for at ladelogistikken skal gå opp.

Thor Hoshovd gir de elektriske følgebilene skryt

Thor Hushovd var første sammenlagtvinner at Arctic Race of Norway, og er fremdeles tett knyttet til løpet som ambassadør. Han er full av lovord om de helelektriske følgebilene.

– Xpeng har vært et veldig positivt bekjentskap under årets Arctic Race of Norway, og jeg har fått prøve ut både P7- og G9-modellen. Bilene er veldig komfortable og byr på virkelig gode kjøreopplevelser langs veien. Jeg er også imponert over rekkevidden. Xpeng sine biler kan fint brukes til store sykkelritt der en legger ned mange kilometer per dag og dermed er avhengig av god batterikapasitet. Jeg liker også at bilene har en del tekniske funksjoner innvendig som jeg ikke har opplevd før. Jeg må si at Xpeng har gjort et meget godt inntrykk i løpet av Arctic Race of Norway, kan Hushovd fortelle under den første dagen av rittet.

Han lar seg også imponere av jobben som er gjort av arrangøren og Xpeng for å sikre et mer klimavennlig sykkelritt.

– At Arctic Race of Norway og Xpeng i fellesskap har klart å gjøre rittet helelektrisk, er spennende og fremtidsrettet. Dette er noe andre store sykkelritt, og idrettsarrangement for øvrig, legger merke til. Jeg opplever også at rytterne og lagene er veldig positiv til dette og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra dem på bilene for øvrig.

Xpeng har innfridd forventningene så til de grader og det er utrolig tøft å se 129 Xpeng-biler langs veiene i Nord-Norge som bidrar til at jubileumsutgaven av Arctic Race of Norway blir gjennomført på en god måte, sier han, og legger ikke skjul på at nå er det opp til de andre rittene å følge etter.

Stolte over å være først ute

Knut Eirik Dybdal er daglig leder for Arctic Race of Norway. Han forteller at arrangøren er stolte over å nå kunne være først ute med et sykkelritt med kun elektriske følgebiler.

– Arctic Race of Norway har et spesielt ansvar fordi vi arrangerer et sykkelritt i de sårbare nord-områdene. Vi har tradisjon for å være tidlig ute med nye løsninger, og at vi i år kutter samtlige lokale utslipp fra følgebilene er vi et bevis på at det er mulig å gjøre mer for å kutte i utslippene til idretten, forteller Dybdal. Han presiserer at dette ikke hadde vært mulig uten rittets sterke samarbeidspartnere.

– Xpeng har klart å levere 129 biler til Alta på rekordtid. Alle disse bilene er foliert, ladet og klare for rittet som startet i går. Sammen med Kempower stiller de med en mobil ladepark som gjør det mulig for oss å ta et viktig skritt mot klimanøytralitet. Å arrangere verdens første sykkelritt med helelektriske følgebiler hadde ikke vært mulig uten dem, konkluderer han.

Rittet startet i Kautokeino 17. august og lagene kommer i mål på Nordkapp på søndag. Da er verdens første sykkelritt med kun elektriske følgebiler et faktum takket være ASO, Arctic Race of Norway, Kempower, Xpeng og de lokale kraftselskapene og kommunene.

Om oss

Xpeng Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. Xpeng har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 50 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. Xpeng skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. Xpeng er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor Xpeng har etablert seg.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Nye XPENG G6 er årets mest spennende elbil-utfordrer – får norgespremiere 11. april på SHE Conference i Oslo Spektrum2.4.2024 11:30:59 CEST | Pressemelding

Oslo, 2. april 2024 XPENG følger opp suksessen XPENG G9 med en helt ny modell på det norske markedet: XPENG G6. Den elektriske, høyteknologiske, coupé-SUVen sikter seg inn mot det populære mellomstore SUV-segmentet. Med dette fyller XPENG et viktig segment i sin portefølje, og forventningene er høye. XPENG G6 har det som skal til for å bli en storselger i Norge, med en vinnende kombinasjon av konkurransedyktig pris og ledende spesifikasjoner som svært høy ladehastighet (opptil 280 kW) og WLTP-rekkevidde på inntil på 550 km. Bilen får avansert programvareteknologi, i tillegg til god plass, høy komfort og et svært høyt nivå av standardutstyr. Dette fører til at XPENG G6 har alt som skal til for å vinne nordmenns hjerter. Bilen kan velges med to ulike batteripakker og motorer, som gir et valg mellom bakhjulsdrift og Norgesfavoritten firehjulstrekk. XPENGs linjelekre SUV kan bestilles fra mai og vil være på plass hos agentene i løpet av tredje kvartal.