Ny veileder for bruk av scenerøyk skal forebygge sykdom
Arbeidstilsynet har i samarbeid med kulturbransjen utarbeidet en veileder for å forebygge skader og sykdom grunnet eksponering for scenerøyk.

Les veileder: Scenerøyk ved kulturarrangement
Arbeidstilsynets mål med veilederen er å forebygge skader og sykdom som følge av eksponering for scenerøyk. Ansvaret for bruken ligger hos arbeidsgiver eller arrangør, avhengig av type arrangement.
Utarbeidet i samarbeid med bransjen
Veiledningen er utarbeidet i samarbeid med partene i bransjen og er et resultat av:
- bekymringsmeldinger fra verneombud, tillitsvalgte og ansatte i kulturbransjen som bruker scenerøyk
- oppslag i medier om helserisikoen ved bruk av scenerøyk
- rapportering om helseplager i forbindelse med bruk av scenerøyk
- erfaringer fra tilsyn i kulturbransjen
- rapporterte tilfeller av arbeidsrelatert sykdom i Arbeidstilsynets nasjonale register
Veilederen retter seg mot:
- oppdragsgivere
- arbeidsgivere
- arrangører
- brukere av scenerøyk
- de som kan være eksponert for scenerøyk gjennom sitt arbeid
Scenerøyk kan være skadelig
Å puste inn scenerøyk kan være helseskadelig. Væskene som brukes i fremstilling av scenerøyk inneholder ulike kjemikalier som kan være helseskadelige. Selv om mange mennesker blir eksponert for scenerøyk uten påviste helseeffekter, finnes det meldinger om astma, luftveissymptomer og andre negative reaksjoner.
Det mangler fortsatt en del kunnskap om helseeffekter ved eksponering for ulike typer scenerøyk. Mange opplever imidlertid plager i forbindelse med bruken. Vi vet også at lavere eksponering gir mindre risiko for helseplager. Økende helseplager ved økt eksponering er et generelt prinsipp innen arbeidshelse.
Flere studier viser at arbeidstakere i produksjoner som bruker scenerøyk rapporterer om en høyere forekomst av symptomer og sykdommer i øvre luftveier, sammenlignet med arbeidstakere i kultursektoren som ikke eksponeres for scenerøyk.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og sosialdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
Minstelønn for varebilbransjen5.5.2025 08:18:45 CEST | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det betyr minimum 222 kroner i timelønn i en bransje der mange arbeidstakere er særlig utsatt for utnyttelse.
Sykehusansatte skal ikke bli syke av å være på jobb29.4.2025 12:56:13 CEST | Pressemelding
Mange sykehusansatte opplever belastninger som over tid kan føre til sykdom. I mai inviterer Arbeidstilsynet til tre webinarer hvor vi gir råd for bedre arbeidsmiljø ved norske sykehus.
Dette prioriterer Arbeidstilsynet i 202529.4.2025 12:45:54 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet skal i 2025 øke innsatsen for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og sikre et seriøst arbeidsliv. Vi skal øke tilstedeværelsen ved å gjennomføre flere tilsyn og gi strengere reaksjoner ved alvorlige brudd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom