Stor inkassoøkning: Kredinor lanserer rådgivningstjeneste for privatøkonomi
Nordmenns økonomiske problemer fortsetter å vokse. Det merker inkassoselskapet Kredinor i økt mengde oppdrag. Nå lanserer de en økonomisk rådgivningstjeneste for ansatte i norske bedrifter, og oppfordrer arbeidsgivere til å ta ansattes økonomiske helse på alvor.

– Vi skal hjelpe til med at folk kan gjøre opp for seg så rimelig og raskt som mulig. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men det er dessverre ikke slik inkassobransjen har operert frem til nå. Det bør ikke lenger gå bedre for oss, jo verre det går for kundene, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
Kredinor er et av Norges største inkassoselskaper, og tar nå inkassobransjen et skritt videre med lansering av Kan, som er en økonomisk rådgivningstjeneste. Her får man en fullstendig oversikt over all utestående gjeld og hjelp til å komme seg ut av økonomiske problemer.
– Vi ser at nordmenns økonomiske problemer fortsetter å vokse, og er bekymret for situasjonen fremover. Antall inkassosaker har økt med 12 prosent i første halvdel av året sammenliknet med samme periode i fjor. Våre tall viser også at mellom fem og ti prosent av norske arbeidstakere er på tvungent lønnstrekk, som vil si at gjeld trekkes direkte fra lønnen før den utbetales. Dette er ikke bare et problem for den enkelte, men det er både et samfunnsproblem og en utfordring for arbeidsgivere, sier Nysteen.
En fersk undersøkelse fra SIFO viser at åtte av ti av de som er mest bekymret for økonomien mener det går ut over den fysiske helsen og nesten ni av ti mener den påvirker dem psykisk.
– Den økonomiske helsen til de ansatte påvirker også helsen til bedriften. Hvis du har problemer med å betale gjelden din, kan det føre til stress og lite søvn, som i andre rekke kan føre til lavere presentasjonsevne på jobb. Dette er noe arbeidsgivere bør være opptatt av, sier Solveig Bratli Skjerven, daglig leder for Kan. Sammen med Nysteen lanserer hun tjenesten under Arendalsuka.
At arbeidstakere sliter, har direkte påvirkning for arbeidsgivere. Ansatte som opplever økonomisk stress, er 20 prosent mindre effektive på jobb. I tillegg har ansatte med økonomiske vansker 75 prosent mer korttidsfravær. Rådgivningstjenesten Kan tilbys derfor som ansattgode gjennom arbeidsgivere.
Bratli Skjerven mener det er på tide at økonomisk helse får samme oppmerksomhet som psykisk og fysisk helse.
– Mange blir sittende med de økonomiske problemene sine for seg selv fordi de skammer seg over å ikke ha kontroll over egen økonomi. Men det er krevende når du alene skal håndtere ulike aktører som bombarderer og forfølger deg i ulike kanaler. Vi skal være en hånd å holde i, og sammen kan vi ordne opp i dette, sier Bratli Skjerven.
Om Kan
Kan er en økonomisk rådgivningstjeneste som arbeidsgiver kan tilby som et ansattgode. Her får man totaloversikt over økonomien, personlig rådgivning av erfarne eksperter og konkrete tiltak tilpasset egen situasjon, for eksempel optimere nedbetaling av gjeld, refinansiere lån og konsolidere gjeld.
Kontakter
Jon BergeLeder for marked og kommunikasjonKredinor AS
Tel:+47 905 98 680jon.berge@kredinor.noBilder



Om Kredinor
Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige og Finland med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
Kredinor AS: Resultat for fjerde kvartal 20243.2.2025 10:10:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 3. februar 2025) Den positive utviklingen i Kredinor AS fra andre og tredje kvartal, fortsatte i fjerde kvartal 2024. Totale inntekter korrigert for revaluering var høyere enn i fjerde kvartal 2023 og trenden med økende CMS-inntekter fortsatte, med en økning på 16% sammenlignet med fjerde kvartal året før.
Norske bedrifter: Flere inkassosaker enn før pandemien10.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Antallet inkassosaker mot norske bedrifter er nå flere enn før pandemien. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen i antall saker 6 % og siden slutten av 2019 har antallet inkassosaker samlet gått opp med 5 %, etter en kraftig nedgang under pandemien.
Kredinor AS: Resultat for tredje kvartal 202421.10.2024 08:40:00 CEST | Pressemelding
(Oslo, 21. oktober 2024) Den positive utviklingen i Kredinor AS fortsatte i tredje kvartal. Totale inntekter endte på MNOK 375,5 og EBT korrigert for nedskrivninger ville vært MNOK 9,6.
Nye inkassotall: Norsk økonomi ved et vippepunkt25.9.2024 07:21:23 CEST | Pressemelding
Nye inkassotall fra Kredinor viser fortsatt stor usikkerhet i norsk økonomi. Det er bedring i inkassotallene gjennom sommeren, men det er usikkert om dette skyldes sesongvariasjoner eller om det representerer en varig endring i økonomien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom