Bompengesmell i storbyene: Bompenger er et økonomisk problem for halvparten
Halvparten av innbyggerne i de fem største byene mener at bompengene er blitt for høye for deres økonomi. Andelen har økt kraftig på to år. - Politikerne har latt bompengene løpe ut av kontroll, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Etter at Tromsø innførte bompenger fra nyttår, er det bomringer i alle de fem største byene i Norge. I Trafikantbarometeret 2023, en ny undersøkelse som Norstat har gjort for NAF, svarer halvparten av innbyggerne i disse byområdene at bompengekostnadene er blitt for høye for deres økonomi.
- Politikerne har latt bompengene løpe løpsk, og det er på overtid å ta tilbake kontrollen. Stadig flere kjenner presset fra økte bompenger. De kommer på toppen av økte renter og langt dyrere mat, sier Handagard.
Rødt flagg før lokalvalget
Andelen som svarer at bompengene er for høye for deres privatøkonomi, har økt 11 prosentpoeng på to år; fra 38 prosent i 2021 til 49 prosent i 2023.
- Disse tallene er et rødt flagg til norske politikere, sier Handagard. - Foran høstens valg forventer vi klare svar fra politikerne om de har tenkt å ta tak i problemet, sier hun.
I 2023 ligger det an til at det kreves inn rekordhøye 16 milliarder kroner i bompenger. Det er tre milliarder mer enn det som ble tatt inn i fjor. I dag er det bompenger i 11 byer, på toppen av rundt 350 eksisterende bomstasjoner langs riks- og fylkesveiene.
- Utfordringen for mange er at de økte bompengene kommer uten at det finnes gode nok alternativer til bilen. Dermed opplever folk at bompengene er en ekstraskatt på en nødvendig reise, sier Handagard.
Bergen og Stavanger er verst
Det er spesielt i Stavanger og Bergen at bompengene skaper størst problemer for folks økonomi. I Stavanger svarer 54 prosent bekreftende på at bompengene er for høye for deres økonomi. I Bergen er andelen 52 prosent. I Tromsø som fikk bompenger fra nyttår, svarer 50 prosent det samme. Lavest er andelen i Oslo, med 46 prosent.
Handagard mener at selv om lokalpolitikerne er med på bompengegaloppen, er det regjeringen som har ansvaret for helheten. Tiden er nå moden for å finne alternativer til bompenger.
- Regjeringen har sagt de skal utrede alternativer til bompenger. Det løftet har de fortsatt ikke fulgt opp. Samferdsel burde vært finansiert over statsbudsjettet slik man gjør med skoler, sykehus og jernbane, ikke gjennom avgifter, sier Handagard.
Bakgrunn:
NAF Trafikantbarometer 2023: Hvor enig eller uenig er du i påstanden «Bompengekostnadene er for høye for min økonomi», i fem storbyområder, 2023 og 2021. Tabellen viser de som svarer «enig» eller «svært enig» på påstanden.
|
Alle storbyene |
Stor-Oslo |
Bergen og omegn |
Trondheim og omegn |
Stavanger og omegn |
Tromsø |
2023 |
49 % |
46 % |
52 % |
45 % |
54 % |
50 % |
2021 |
38 % |
35 % |
44 % |
28 % |
49 % |
Ikke bompenger 2021 |
2023-tallene er hentet inn av Norstat. 2021-tallene ble hentet inn av Kantar. Antall respondenter i 2023 er 2692. Antall respondenter i 2021 er 2102, inkludert Tromsø. Tromsø er holdt utenom i beregningen av det samlede tallet for 2021, siden de ikke hadde bompenger i 2021. Uten Tromsø er antall respondenter 1790 i 2021.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Distrikts-Norge tar elbilbølgen22.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Folk i de mest grisgrendte strøkene av Norge omfavner elbilen. – Seks ganger så mange har nå elbil i de mest spredtbebodde områdene enn for fire år siden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Hver tredje meter fylkesvei er i for dårlig stand20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Over 30 prosent av fylkesveiene er i dårlig stand. Det utgjør nær 14 000 kilometer vei. – Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette må du sjekke før du kjøper brukt elbil19.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: - Riktig å ikke endre elbilmomsen15.5.2025 11:11:20 CEST | Pressemelding
Det blir ingen endringer i bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett. – Vi tar dette som et signal om at elbilmomsen vil ligge i ro også i statsbudsjettet til høsten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF MC: – Det er for mange MC-ulykker14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hittil i år har fem motorsyklister mistet livet i trafikken. Nå ber NAF MC motorsyklister om å ta ansvar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom