Statens vegvesen har valgt løsning for oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen

Oppgraderingen av E39 Fløyfjelltunnelen skal sikre at tunnelen tilfredsstiller kravene til sikkerhet i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften. Tunnelen er planlagt forlenget frem til Eidsvåg, slik at Bybanen kan bygges i dagens E39-trasé mellom Sandviken og Eidsvåg.
Statens vegvesen har utredet flere alternative løsninger for oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen. Planlagt oppgraderingen består av ett nytt tunnelløp, samt oppgradering og utvidelse av dagens nordgående tunnelløp. Det er kun mindre forskjeller som skiller de vurderte alternativene fra hverandre med unntak av hensyn til klimautslipp, hvor det valgte alternativet er best.
Arbeidet vil innebære at det først bygges et helt nytt løp i nordgående retning parallelt med dagens to løp. Deretter vil dagens nordgående tunnelløp utvides og oppgraderes i tråd med kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, slik at sikkerheten er ivaretatt også for fremtiden.
Krevende – men nødvendig oppgradering
E39 Fløyfjelltunnelen har allerede en trafikkmengde på 47.000 kjøretøy i døgnet. Frem mot 2040 er trafikkmengden forventet å øke til ca. 55.000 kjøretøy i døgnet som følge av innstramminger av trafikk gjennom Bergen sentrum. Trafikkmengden vil gjøre oppgraderingsarbeidet svært krevende, men oppgraderingen er nødvendig for å ivareta og utvikle en kritisk del av veisystemet i Bergen.
– Dette er ingen enkel oppgave, men den er helt nødvendig. Vi må legge til rette for bygging av Bybanen til Åsane, men også sikre at Bergen får et veisystem som er mindre sårbart. Oppgraderingen vil blant annet gjøre det mulig å kjøre toveistrafikk i ett av løpene ved vedlikehold. Det betyr at vi ikke lenger vil være avhengig av å bruke Bergen sentrum som omkjøringsvei slik som i dag, sier Kjell Inge Davik, Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
Neste steg: ekstern kvalitetssikring av prosjektet
Hele prosjektet (oppgradering av dagens tunnel og forlengelse til Eidsvåg) er kostnadsregnet til ca. 7,2 mrd. 2021-kroner.
Reguleringsplanen for prosjektet ble godkjent av Bystyret i Bergen før sommerferien. Neste steg i arbeidet med prosjektet er å forberede gjennomføring av ekstern kvalitetssikring (KS2). Samferdselsdepartementet har bedt om at arbeidet med KS2 blir prioritert.
– Vi anslår at byggetiden vil være et sted mellom 4-6 år, men det er for tidlig å si noe om når anleggsarbeidet kan starte opp. Det avhenger av om prosjektet blir prioritert i ny Nasjonal transportplan 2025 – 2036 (NTP) og i de årlige statsbudsjettene, sier Kjell Inge Davik, Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen.
NTP vil bli lagt fram for Stortinget i løpet av våren 2024.
Mer informasjon, se prosjektnettsiden på vegvesen.no: E39 Fløyfjelltunnelen | Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noMarius SlindeFungerende områdedirektør, vestStatens vegvesen, Utbygging
Tel:57655877Tel:90986891marius.slinde@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Topptung markering8.8.2025 14:03:38 CEST | Pressemelding
Statsministeren markerte byggestart for ny E6 i Nordland. Milliardprosjektet Megården Sommerset er i gang.
Tester nye grep mot forsøpling på rasteplasser8.8.2025 12:49:15 CEST | Pressemelding
Hvordan få mindre søppel på rasteplasser?
Sprengningsuhell i anleggsområde, Kristiansand havn6.8.2025 17:59:24 CEST | Pressemelding
I forbindelse med sprengningsarbeid på prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen har det i dag oppstått et uhell i anleggsområdet ved havna i Kristiansand.
Informasjonsmøte for Rv. 22 Hafslund-Dondern – 13. august, kl. 18.006.8.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Isachsen Anlegg AS inviterer media til informasjonsmøte om fremdrift og påvirkning av omgivelsene i forbindelse med det pågående arbeidet med Rv. 22 Hafslund-Dondern.
Sandvikselva åpnes opp: Fisken får tilbake elva etter 150 år6.8.2025 12:51:51 CEST | Pressemelding
Rivingen av Bjørumdammen åpner opp ni kilometer av Sandvikselva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom