Det skal være sikkert å rydde etter «Hans»
Oppryddingen etter ekstremværet «Hans» er risikofylt arbeid som må foregå på en sikker måte, advarer Arbeidstilsynet.

Store nedbørmengder i store deler av landet har stengt veger, ført til jordras, skapt rekordhøye flomnivå og mange ødelagte eiendommer. Nå starter arbeidet med å rydde opp etter «Hans».
– Oppryddingen vil omfatte mange yrkesgrupper. Sikkerheten til dem som skal utføre rednings- og oppryddingsarbeidet må til enhver tid bli ivaretatt. Det er viktig at arbeidsgiver har sørget for nødvendig opplæring for dem som skal ut for å gjøre ryddejobben, sier seksjonsleder Gunn Robstad Andersen i Arbeidstilsynet.
Særlige krav til å vurdere risiko og mulige farer
Selv om ekstremvær ofte fører til unntakstilstander og ekstraordinære forhold, gjelder fortsatt kravet om at arbeidsgiver skal sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
– Personer som deltar i oppryddingsarbeid er ofte utsatt for komplekse risikoforhold som kan føre til nye ulykker og skader. Deler av ryddemannskapet er ofte frivillig. Derfor stiller opprydningsarbeidet særlige krav til å vurdere risiko og mulige farer før arbeidet starter. Om nødvendig, er det arbeidsgivers ansvar å skaffe ekspertbistand, for eksempel eksperter innen geoteknikk, sier Robstad Andersen.
Følg retningslinjer og anbefalinger
– Det å følge retningslinjene og anbefalingene fra Arbeidstilsynet og andre relevante myndigheter er avgjørende for å forebygge ulykker og ta vare på liv og helse, understreker Robstad Andersen.
Under oppryddingsarbeid etter naturulykker hviler arbeidsgiveransvaret på «den som har reell mulighet for instruksjon og kontroll av arbeidet». Det vil si at «arbeidsgiver» ikke nødvendigvis er en virksomhet.
Dersom det er en forsikringssak bør man kontakte forsikringsselskapet for å avtale innleie av kvalifiserte folk til å utføre risikofylt arbeid som å fjerne trær og bygningsdeler, er oppfordringen fra tilsynet.
Tips:
- Tenk sikkerhet først
- Planlegg og risikovurder arbeidet
- Iverksett nødvendige risikoreduserende tiltak
- Bruk verneutstyr
- Vær ekstra varsom i bratt og ustabilt terreng
- Ha alltid førstehjelpsutstyr med
- Bruk kommunikasjonsutstyr som f.eks. mobiltelefon
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40021788presse@arbeidstilsynet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
Minstelønn for varebilbransjen5.5.2025 08:18:45 CEST | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det betyr minimum 222 kroner i timelønn i en bransje der mange arbeidstakere er særlig utsatt for utnyttelse.
Sykehusansatte skal ikke bli syke av å være på jobb29.4.2025 12:56:13 CEST | Pressemelding
Mange sykehusansatte opplever belastninger som over tid kan føre til sykdom. I mai inviterer Arbeidstilsynet til tre webinarer hvor vi gir råd for bedre arbeidsmiljø ved norske sykehus.
Dette prioriterer Arbeidstilsynet i 202529.4.2025 12:45:54 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet skal i 2025 øke innsatsen for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og sikre et seriøst arbeidsliv. Vi skal øke tilstedeværelsen ved å gjennomføre flere tilsyn og gi strengere reaksjoner ved alvorlige brudd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom