Mie ble norgesmester på sprangbanen

I februar i år mistet Mie Sofie Nielsen fra Bergen Rideklubb hesten hun satset som children-rytter med. – Da trodde jeg at children-året mitt var over. Men så kom hesten Donna Karan inn i livet hennes – og det endte i NM-gull søndag.

Mie Sofie Nielsen Johannessen mistet hesten hun satset med i februar i år, men med ny drømmehest red hun seg opp til NM-gull i children-klassen i Drammen denne helgen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal) Helene Gjerde Aamdal Helene Gjerde Aamdal

Gullet hun tok på Gjelsten Arena i Drammen i helgen var et soleklart gull, som eneste helt feilfrie rytter i children-klassen (aldersklasse i mesterskap 13-14 år). Tre ryttere måtte ut i omhopping om sølv og bronse, og her trakk Madelen Ossletten Fuglstad/Ibalou fra Polarsirkelen Hestesportsklubb det lengste strået og sikret seg sølvet i finalen der hinderhøyden lå på 1,20/1,25 m. Bronsen gikk til Maiken Vandbakk Dragerengen/Sancerre fra Skedsmo Rideklubb.

Mie satset som childrenrytter med hesten What a Chin KZ, og ble en del av satsingsgruppen i Norges Rytterforbund før jul. Men i februar i år mistet hun hesten hun Chinnie, og Mie trodde drømmen om en god sesong som children-rytter var over – inntil Donna Karan ble hennes bare en måned senere. Denne hoppen skulle vise seg å være hennes drømmehest.

-Jeg tror jeg aldri har hatt en så god kjemi med en hest før, forteller den ferske mesteren.

Det har krevet en solid innsats for å komme til NM, sammen med trener Amund Eide. – Vi har jobbet knallhardt for å nå målet om å komme til NM, og i mai sto hun skadet også.

Donna kom «back on track», og de kunne trene videre og nå sitt mål. Men noen forventninger hadde hun ikke. – Nei, det hadde jeg ikke. Jeg håpet på topp fem, men at det skulle gå helt til gull, det hadde jeg ikke forventet!

Gleden er like stor som overraskelsen: - Dette betyr utrolig mye for meg, at alt vi har jobbet for virkelig har gitt resultater!

null
Gullvinner Mie Sofie Nielsen Johannessen på pallen sammen med sølvvinner Madelen Ossletten Fuglstad og bronsemedaljør Maiken Vandbakk Dragerengen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)
null
Sølvvinner Madelen Ossletten Fuglstad. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)