Andrea tok gullet på sprangbanen

-Vi har hatt en del stang ut i år, så målet mitt da jeg dro til NM var egentlig bare å komme til mål, innleder Andrea Sedivy-Kristiansen som etter et spennende mesterskap i sprangridning i klassen for ponni kategori 1 på Gjelsten Arena i Drammen endte aller, aller øverst på pallen.

Målet var å komme til mål - det gjorde hun til gagns; Andrea Sedivy-Kristiansen er fersk norgesmester i sprangridning for ponni kategori 1 sammen med sin ponni Treflaeth Bonso. (Foto: Norges Rytterforbund) Norges Rytterforbund Norges Rytterforbund

Gullvinneren fra Jarlsberg og Melsom Rideklubb forklarer: - Vi har hatt en del stang ut, så det jeg ville i NM var egentlig bare å komme til mål. Om noen bommer skulle falle – det var ikke noen krise for meg. Det hele handlet om å komme til mål.

I oppvarmingsklassen ble det stang ut for den unge ryttere, men så fikk hun en pep-talk av en god trener og venn, Heidi Lysdahl. – Hun sa at jeg kan, hesten min kan – bare vi vil og har det gøy med det!

Andrea lyttet og gikk inn for oppgaven – og seilte gjennom de fire ulike banene som mesterskapet bød på. Kun én gang ble det et riv – og innsatsen holdt til gull, med Amalie Bjordahl Schau/Sparkling Mr Boomtastic fra Sørkedalen Rideklubb Oslo på sølvplass og Isabelle Yasmin Neuhaus Khatami/SR Esker April Melody fra Søndre Nordstrand Rideklubb på bronseplass.

Med sine 16 år er Andrea inne i sitt siste ponniår da dette er aldersgrensen for å konkurrere i rene ponniklasser. Å avslutte med seier i et nasjonalt mesterskap føltes ekstra godt av den grunn: - Det var veldig deilig å få en slik avslutning på ponnikarrieren. Det er jo alltid mest nedturer, men da blir det så utrolig godt med opptur!

null
- Dette føltes veldig bra, sier den ferske norgesmesteren Andrea Sedivy-Kristiansen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)
null
Amalie Bjordahl Schau/Sparkling Mr Boomtastic fra Sørkedalen Rideklubb Oslo tok sølvmedaljen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)