Nytt NM-gull til Mira Høidal

Lørdag sikret sikret Hvaler-rytteren Mira Høidal seg enda et NM-gull i sprangridning, i år i klassen for unge ryttere der hinderhøyden i finalen lå på hele 1,45 meter.

Mira Høidal tok gull på sprangbanen igjen - i år ble det gull i klassen for unge ryttere med hesten Bronx. (Foto: NRYF) Norges Rytterforbund Norges Rytterforbund

Mira Høidal, som representerer Fredrikstad og Omegn Rideklubb, tok årets gull med hesten Bronx etter sterk innsats gjennom hele mesterskapet. Kun et riv ble det på Mira og Bronx, som tok gullet foran Ada Braaten Johnsen/Plietsch fra Drøbak Rideklubb og Victoria Celine Dalen/Catoo Bi Du fra Arendal og Grimstad Rideklubb.

-Dette føltes bra, fastslår Mira. – Det var en fin bane i dag for meg, det fungerte godt og Bronx har kjentes fin ut hele helgen!

Mira visste at hun hadde et riv å gå på da hun red ut i siste runde. Da rivet kom, var det bare ett hinder igjen av banen. – Jeg tok det rivet med ro. Jeg var klar over at jeg kunne rive en gang, men ble ikke stresset ettersom det kom så langt ut i banen. Det siste hinderet var jeg trygg på, det hadde vært mer nervepirrende om rivet hadde kommet tidligere, sier vinneren.

Mira tok gull i childrenklassen i 2015 med hesten Zora, i 2020 tok hun juniorgullet med hennes internasjonale topphest Boleybawn Aasha. Så klarte hun det i år igjen – igjen har hun vist at hun evner å få det beste frem i en hest. – Det var gøy å få dette til med ham også. Han har liksom vært andrehesten min, sier mesteren beskjedent.

Mira gikk i år gjennom nåløyet og ble tatt opp ved det internasjonale talentprogrammet Young Riders Academy. Hun har et opphold hos en internasjonal topptrener i Nederland bak seg i år i regi av dette programmet, og vil gjennomføre andre del av dette programmet neste sesong. Nå står to uker ved et stevne i Nederland på programmet, så er målet World Cup-stevnet Agria Oslo Horse Show i Telenor Arena.

Mira tok sitt første NM-gull i 2015 i children-klassen, i 2020 tok hun juniorgullet - og i år ble det gull i neste alderskategori. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)
Ada Braaten Johnsen sikret seg årets sølvmedalje, sammen med hesten Plietsch.(Foto: Helene Gjerde Aamdal)
Bronsen gikk til Victoria Celine Dalen/Catoo Bi Du fra Arendal og Grimstad Rideklubb. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)
Glade medaljevinnere i UR-klassen - gullvinner Mira Høidal, sølvmedaljevinner Ada Alette Braaten Johnsen og bronsevinner Victoria Celine Dalen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)