Martine Berheim Skår tok NM-gull på sprangbanen

- Jeg hadde ikke forventet gull, sier den ferske juniormesteren fra Kleppe.

Martine Berheim Skår fra Kleppe ble årets norgesmester i sprangridning i juniorklassen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal) Helene Gjerde Aamdal Helene Gjerde Aamdal

Det var Martine Berheim Skår med hesten Dior fra Sandnes og Jæren Rideklubb og Ingrid Sandhei Bjørklund/Staedtebahn’s Cornwell fra Polarsirkelen Hestesportsklubb som lå øverst på resultatlisten i juniorklassen gjennom mesterskapsdagene på Gjelsten Arena i Drammen. De lå likt inn mot siste runde i lørdagens 1,40 m klasse med fire feil hver fra lørdagens første finalerunde. I den avgjørende runden ble det åtte feilpoeng på Martine, mens Ingrid pådro seg 15 feilpoeng. Dermed gikk gullet til Martine.

-Jeg og Ingrid lå tett i toppen hele veien frem til siste runde der mange fikk mye feil. Jeg fikk et riv på første hinder, så målet mitt var å holde hodet kaldt og fullføre resten av runden best mulig. Og det klarte vi godt – og Dion hoppet helt fantastisk! Dette gullet var veldig gøy – helt fantastisk å få sammen med min bestevenn Dion, smiler den ferske mesteren.

Den unge rytteren retter også stor takk til sin trener: - Jeg er veldig takknemlig for min trener Kenneth Sande som alltid har vært min trener, han er utrolig motiverende. Jeg hadde aldri greid å oppnå mine mål uten ham!

Sølvmedaljen gikk til Mikkel Fredin Nilsen med hesten Ona Van D’heerlijkheid fra Kragerø Rideklubb mens Ingrid Sandhei Bjørklund, som i fjor tok gull, endte på bronseplass i år.

Tony Andre HansenLandslagsleder junior

Tel:91790483

Norgesmester i sprangridning for juniorer - Martine Berheim Skår , sølvvinner Mikkel Fredin Nilsen og bronsevinner Ingrid Sandhei Bjørklund, her sammen med overdommer Gunn Eva Killingberg, president i Norges Rytterforbund Tore Sannum og sprangdommer Lill Svele. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)
Nest best i juniorklassen - årets NM-sølv gikk til Mikkel Fredin Nilsen. (Foto: Helene Gjerde Aamdal)