Autosync

Ingen rabatt uten bombrikke

Del

Norske bilister sparer store summer med AutoPASS-avtale og bombrikke. Du trenger fortsatt bombrikken selv om timesreglene endres.

Flere bompengeselskap fjerner nå kravet om AutoPASS-avtale og bombrikke for å få fordelen med timesregel. Timesregel betyr at bilisten kun betaler for én bompassering i løpet av en time selv om en bomstasjon eller bomring passeres flere ganger.

Endringen gjelder kun timesregelen, og bilistene må fortsatt ha gyldig AutoPASS-avtale og bombrikke for å få rabatt og andre fordeler.

Mye penger å spare

Alle lette kjøretøy som person- og varebiler med AutoPASS-avtale og bombrikke får en rabatt på tjue prosent på bompasseringer. I tillegg får bilistene ti prosent rabatt på ferjer. For Fremtind Service’ kunder utgjorde denne rabatten i gjennomsnitt mer enn 1.200 kroner i 2022.

For elbilistene er det enda mer å spare. Elbiler må i de aller fleste bomstasjonene betale samme pris som en dieselbil hvis AutoPASS-avtalen og bombrikken mangler.

AutoPASS-avtale er også nødvendig for å få fordelen månedstak. Månedstak betyr at et kjøretøy ikke belastes for mer enn et maksimalt antall passeringer i løpet av en måned. For eksempel belastes man i Ålesund for maksimalt 60 betalende passeringer i måneden, mens tallet i Tromsø er 80.

Nøkkelord

Kontakter

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,3 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2022 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 6,5 milliard kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Autosync

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autosync på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Autosync

Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle20.3.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter. «Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service. Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt. For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert. Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye