Årsprisveksten på mat og drikke avtok i juli
Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var 8,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette er markert lavere enn i juni, da årsprisveksten var 13,4 prosent.

Svak kronekurs bidrar til fortsatt prisvekst
- Den svake kronekursen har bidratt til at prisveksten på mat og drikke fortsatt er høy. Dette gjør seg gjeldende på frukt og grønt og andre importerte varer. Frukt og grønt øker med hhv 14,7 og 12,5 prosent, sier leder for bransjepolitikk i Virke, Jarle Hammerstad.
- Det er også fortsatt høye kostnadsøkninger og prisøkninger fra produsentene knyttet til jordbruksoppgjøret. Likevel var årsprisveksten i juli lavere enn forventet. Det skyldes særlig den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene, sier Hammerstad.
Prisveksten på mat og drikke er fortsatt høy i de nordiske landene, men på vei ned. Norge følger etter utviklingen i Danmark og Sverige, som gjennom våren hadde betydelig høyrere prisvekst på mat og drikke enn det vi hadde i Norge, men som nå ser en avtagende trend.
Årsprisveksten i juli i år var lavere enn på samme tid i fjor. Det skyldes at prisveksten i juli 2022 var usedvanlig høy, blant annet som følge av Russlands invasjon av Ukraina februar 2022 og påfølgende forstyrrelser i de internasjonale råvaremarkedene, samt det norske jordbruksoppgjøret.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Reisepuls: En av fire skal ha høstferie27.9.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Virkes Reisepuls viser at det fortsatt er reiselyst og en av fire nordmenn planlegger for høstferie. Likevel viser tallene en viss nedgang fra tidligere år.
Klær, ur og dyr er handelsvinnerne21.9.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Virkes årlige handelsrapport, den mest komplette analysen av norsk detaljhandel, blir i dag presentert under konferansen Virke Arena. Den viser at det stadig blir viktigere å være til stede både på nett og i fysisk butikk. Klokkeforhandleren Urmaker Bjerke var den mest lønnsomme norske handelsaktøren i 2022, tett fulgt av Kid Interiør og Voice.
Halvparten opplever svekket økonomi - Et alvorlig bakteppe for statsbudsjettet19.9.2023 09:43:54 CEST | Pressemelding
Virkes nye forbrukerundersøkelse viser at annenhver nordmann opplever svekket økonomi sammenliknet med for et år siden. Seks av ti kjøper færre ting enn før. Virkesjefen mener husstandenes svekkede økonomi er et alvorlig bakteppe når regjeringen legger frem forslaget til statsbudsjett i starten av oktober.
Invitasjon til Virkes konjunkturseminar: Slik blir høsten i norsk handel18.9.2023 09:29:46 CEST | Pressemelding
Hvordan ser slutten av 2023 ut for norske handelsbedrifter? Hvilke bransjer vil holde seg sterke i møte med fallende kjøpekraft og økende renter? Virke ønsker velkommen til lansering av årets siste konjunkturapport for 2023. Presentasjonen avholdes på Virkes handelskonferanse den 21. september 10:40 av sjeføkonom Lars E. Haartveit på Colusseum kino. Det vil være tid til en 1-til-1 intervjuer i etterkant. Påmelding: gullik.slagsvold.store@virke.no
Jordbruksoppgjør og svak kronekurs bidrar til prisvekst11.9.2023 08:27:33 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var 9 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dermed var årsveksten omtrent på samme nivå som i juli.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom