Fremtind

Flere og dyrere skader ga redusert resultat for Fremtind

Del

Fremtind-konsernet leverte per første halvår et resultat før skatt på 346 mill. kroner (706)*. Resultat av forsikringstjenester ble 286 mill. kroner (979). Nedgangen skyldes i hovedsak økte skadekostnader.

Økte skader innenfor bil-, bygnings- og reiseforsikring ga nedgang i Fremtinds resultat per første halvår. Foto: Marco Lopez/Unsplash.
Økte skader innenfor bil-, bygnings- og reiseforsikring ga nedgang i Fremtinds resultat per første halvår. Foto: Marco Lopez/Unsplash. Marco Lopez/Unsplash

For 2. kvartal isolert ble resultat før skatt –19 mill. kroner (310). Forsikringsresultatet for kvartalet endte på 19 mill. kroner (559), og netto forsikringsrelatert finansresultat ble 286 mill. kroner (262).

– Skadefrekvensen har fortsatt å øke på de store produktområdene bil-, bygnings- og reiseforsikring, både for privat- og bedriftsmarkedet. Samtidig har snittkostnaden per skade økt, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind.

I tillegg påvirkes resultatet for første halvår av syv storskader, hvorav tre naturskader. Selskapets andel av den store naturskaden i Halden i april er estimert til 130 mill. kroner.

Combined ratio per første halvår økte med 9,9 prosentpoeng fra samme periode i fjor, fra 86,2 til 96,1 prosent. Økningen skyldes i all hovedsak økt skadeprosent.   

Netto inntekter fra investeringer for første halvår ble 25 mill. kroner (–771).

God økning i bestand
Selskapet fortsetter den gode veksten, med en økning i premiebestanden i første halvår på 695 mill. kroner, hvorav 320 mill. i andre kvartal. Dette tilsvarer en annualisert vekst på 9,5 prosent. Om lag 80 prosent av økningen kommer fra privatmarkedet og resten fra bedriftsmarkedet. Total bestandspremie ved utgangen av første halvår var på 15.375 mill. kroner.

– Det er større volatilitet i resultatene fra forsikringsmarkedet enn tidligere år som følge av inflasjon og flere og dyrere skader, og vi merker at situasjonen i samfunnet også påvirker salget av forsikringer.  Vi vil ved hjelp av riktige tiltak, solid kjernevirksomhet og sterk distribusjonskraft gjennom SpareBank 1, DNB og LO stå sterkt med tanke på å sikre konkurransedyktig lønnsomhet fremover, sier Grotmoll.

*Fremtind implementerte 1. januar IFRS 17 og IFRS 9. Alle sammenligningstall er omarbeidet iht. de nye regnskapsprinsippene.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind
Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind
Fremtind
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye