HydrogenPro endrer strategisk retning – satser for fullt i USA

Det børsnoterte selskapet HydrogenPro annonserer i dag ny strategisk retning. Strategien innebærer økt satsing i USA og en mulig notering på Nasdaq-børsen, med målsetting om å dra nytte av den brede investorinteressen for grønt hydrogen. Jarle Dragvik erstatter Tarjei Johansen som administrerende direktør i HydrogenPro inntil en erstatter er på plass.
Gründer Richard Espeseth ringer i bjellen når HydrogenPro tar steget opp på hovedlisten på Oslo Børs.

– Vi skal fremover rette et særlig fokus mot det amerikanske markedet. Allerede nå starter vi forberedelse mot en mulig børsnotering på Nasdaq i New York. I tillegg skal vi sette sammen et amerikansk lederteam og arbeide mer målrettet mot de mest progressive amerikanske statene. Sentralt for den nye retningen, er ambisjonen om å opprettholde vår posisjon som teknologileder innen elektrolyse og grønt hydrogen, og fortsette utviklingen av neste generasjons alkaliske høytrykkselektrolysører, sier styreleder Ellen Hanetho.

HydrogenPro skal i tillegg fortsette ekspansjonen i Europa, videreutvikle ANDTRIRZ-samarbeidet, effektivisere dagens produksjon.

Ny midlertidig administrerende direktør

Jarle Dragvik, administrerende direktør i TM Holding og mangeårig styremedlem, erstatter Tarjei Johansen som administrerende direktør i HydrogenPro.

– Jarle Dragvik kjenner HydrogenPro og bransjen godt. Han vil lede selskapet i perioden vi søker en ny administrerende direktør. Vi forhaster ikke beslutningen, og vil bruke den nødvendige tiden det tar for å treffe den rette kandidaten, sier Hanetho.

USA har på kort tid opparbeidet seg en posisjon som det mest relevante markedet for det meste av fornybar energi, også for hydrogenbransjen. Gjennom Inflation reduction Act tilbys ulike direkte investeringsløsninger for produksjon og utvikling av en helhetlig verdikjede for grønt hydrogen. Det er naturlig at et selskap som HydrogenPro tar konsekvensen av dette og forfølger de mulighetene vi anser vil gi oss best avkastning, sier Hanetho.

Alkaliske høytrykkselektrolysører er fremtiden

Interessen for grønt hydrogen vokser raskt over hele verden og vil kreve helt nye forsyningskjedeløsninger og tilgang til fornybar energi. For å nå IEAs netto nullmål vil det kreve installasjon av 3.600 GW elektrolysekapasitet innen 2050, tilsvarende opptil en halv million 5,5 MW elektrolyserenheter. HydrogenPro har som mål å ta en ledende leverandørposisjon i dette markedet.

HydrogenPro har med sin teknologi og effektivitet ambisjoner om å bli en ledende leverandør av alkaliske høytrykkselektrolysører til grønn hydrogenproduksjon. Dette er etablert som den ledende løsningen for store industrielle prosjekter. Elektrisitet utgjør omtrent 80 prosent av kostnaden ved hydrogenproduksjon, og nettopp her har HydrogenPro et unikt konkurransefortrinn. Selskapets elektrodeteknologi gir en effektivitetsforbedring på 14 prosent, som i prinsippet betyr 14 prosent lavere strømforbruk.

HydrogenPro har i løpet av de siste årene gjort store fremskritt. Selskapet har fulle IP-rettigheter til sin kjerneteknologi, der komplett og uavhengig produksjon kan settes opp hvor som helst i verden.

Det er bygget et storskala produksjonsanlegg i Kina for 500MW, og selskapet leverer nå 40 stykk 5,5 MW elektrolysører til ACES-prosjektet for Mitsubishi Power i USA. HydrogenPro er i tillegg valgt som eksklusiv leverandør for DG Fuels’ bærekraftige flydrivstoff-anlegg i USA – med en forventet størrelse på mer enn 800 MW.

I tillegg utvikler selskapet neste generasjons elektrolyseteknologi, med en 14 prosents effektivitetsforbedring – noe som vil representere en gamechanger for bransjen.

­– HydrogenPro skal fortsette å være en teknologi- og bransjeleder, og er i god posisjon til å implementere nye tiltak for å ekspandere ytterligere og investere videre i forskning og utvikling. Vi har stor tro på at dette er riktige og nødvendige steg for selskapet og at vi vil dra stor nytte av markedssentimentet og investorinteressen i USA for videre ekspansjon og utvikling, avslutter Hanetho.

Om HydrogenPro

Hydrovegen 6
3933 Porsgrunn

+47 990 79 500https://hydrogen-pro.com/

Et begivenhetsrikt 2. kvartal for HydrogenPro ASA20.8.2024 07:35:33 CEST | Pressemelding

Oslo, 20. august. HydrogenPro ASA rapporterer om et begivenhetsrikt andre kvartal som avsluttes med en investering i tredje generasjons teknologi med et 350 MW produksjonsanlegg i Danmark. Kontantbeholdningen er også styrket med fra 185 millioner kroner til 247 millioner kroner. Med erfaringen som er oppnådd som leverandør til to av de store prosjektene i USA og Europa, er selskapet fortsatt godt posisjonert til å fortsette å være blant de få selskapene som kan levere store elektrolyseprosjekter.