Brukte sekker blir til 3000 paller med nye Aion-avtale
Avtalen, som er den største i Aions historie, skal bidra til at Aker BioMarine reduserer både utslipp og utgifter.

Pallene skal i første runde lages av store produktsekker som er til overs fra AkerBioMarines offshoreproduksjon.
-Med denne avtalen får vi våre oppbrukte produktsekker inn i nye verdikjeder. Avfall er verdier på avveie, nå får vi satt avfall inn i et sirkulært system i en mye større skala enn vi har gjort tidligere. Det er starten på en spennende reise for både Aker BioMarine og AION, og vi ser frem til å fortsette vårt samarbeid for å fremme en mer bærekraftig og sirkulærøkonomi, sier Matts Johansen, administrerende direktør Aker BioMarine.
Avtalen ble signert i juni, og trer i kraft i høsten 2023.
Reduserer avtrykket
-Med denne avtalen viser Aker BioMarine det perfekte eksempel på hvordan en kan utnytte sitt eget plastavfall for å dekke materialebehovet for andre plastprodukter i sin egen verdikjede; en modell som sparer reduserer utslipp og kostnader for selskapet, sier Eirik Seljelid, administrerende direktør i AION.
En plastpall kan holdes i omløp i cirka ti år før de smeltes om igjen til nye paller. Pallene blir en del av et sirkulært kretsløp, det vil si at de gjenvinnes og benyttes i produksjon av nye paller minst 10 ganger. Dette gir et betydelig lavere utslipp enn engangstrepaller.
Kjernen i Aion
AION ble etablert i 2020, og startet med Aker BioMarines arbeid med sirkulering av eget plastavfall.
-Det å generere ressurser ut av plastavfall og skape lukkede, sporbare sløyfer, er kjernen i AION. Vi er veldig fornøyde med å få muligheten til å levere sirkulære løsninger, inkludert produkter, til Aker BioMarine, sier Seljelid.
Lukkede og sporbare sløyfer vil si at det er full kontroll på materialene som går inn i pallene og produktene gjennom hele livs-syklusen. Når produktene returneres for gjenvinning «lukkes» sløyfen ved å bruke det igjen inn i samme produkt. Ved hjelp av selskapets digitale plattform, AION LOOP, spores materialene gjenvinning og produksjon.
-Det finnes ingen enkelt løsning for å skape en sirkulærøkonomi for plast, så vi trenger aktører som Aker BioMarine som tør å grave dypt og utvikle sine egne lukkede sløyfer for å redusere deres plastavtrykk og ta ansvar for deres rolle i en mer ressurseffektiv fremtid, sier Dr. Susie Jahren, Chief Circular Product Officer i AION.
Avtalen er den største AION har inngått så langt, og bygger videre på erfaringer med tidligere piloter med for eksempel Bremnes og Skretting. Lignende paller er i dag under pilotering og testing i frakt mellom Houston og Montevideo.
Kontakter
Monica EstensenKommunikasjonssjefKommunikasjon
Tel:95961038monica.estensen@akerbiomarine.comBilder
Om Aker BioMarine
Aker BioMarine er et bioteknologi- og krillfangstselskap, som jobber med å forbedre helsen til både mennesker og planeten. Selskapet er notert på Oslo Børs og utvikler krillbaserte ingredienser til bruk i legemidler, kosttilskudd (Superba®, NKO® og K · REAL®), akvakultur (QRILL® Aqua) og dyrefôr (QRILL® Pet), inkludert INVI ™, et høykonsentrert proteinisolat, og LYSOVETA ™, et kosttilskudd som transporterer EPA og DHA fra krill til ulike steder i kroppen. Aker BioMarines transparente verdikjede strekker seg fra bærekraftig innhøsting av krill i Antarktiske farvann, via selskapets knutepunkt for logistikk i Montevideo, til produksjonsanlegget i Houston, og videre til kunder over hele verden. Selskapets sterke fokus på bærekraft inspirerte lanseringen av sirkulærselskapet AION som skal hjelpe selskaper med å resirkulere og gjenbruke avfall.
Les mer på: www.akerbiomarine.com
Om Aion
AION har som mål å bli en ledende aktør innen plastsirkularitet, med en skalerbar og teknologiagnostisk forretningsmodell muliggjort av sporbarhetsplattformen deres, AION LOOP. Selskapet tilbyr fleksible og sporbare end-to-end-tjenester innen sirkularitet av plast med en dokumentert bærekraftseffekt for kundene sine. AION samarbeider med et nettverk av leverandører i den fysiske verdikjeden, og velger de partnerne som er best egnet for den spesifikke loopen. AION har kunder over forskjellige geografiske markeder og bransjer, og har et mål om å øke plastsirkularitet med deres produkttilbud, rådgivningstjenester og digital sporbarhet.
Les mer på https://aion.eco/
Følg pressemeldinger fra Aker BioMarine
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aker BioMarine på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Aker BioMarine
Aker BioMarine øker inntektene og styrker lønnsomheten i fjerde kvartal12.2.2025 07:05:28 CET | Pressemelding
Aker BioMarine avsluttet året med vekst i fjerde kvartal, med en omsetning på 583,4 MNOK – en økning på 7 % fra samme periode året før. Justert EBITDA økte betydelig til 83 MNOK, opp fra 28 MNOK året før.
Aker BioMarine henter Markedsdirektør fra Salma4.12.2024 09:08:15 CET | Pressemelding
Aker BioMarine har ansatt Jaroslava Juricova-Olsen som ny markedsdirektør for selskapets Human Health Ingredients (HHI)-segment. Med solid erfaring innen markedsføring og merkevareutvikling skal hun bidra til å fremme selskapets mål; å fremme sunnere livsstil og bedre helse for mennesker verden over.
Inngår samarbeid med Brettforbundet – styrker satsingen på helse og mangfold19.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 19.november, 2024) Aker BioMarine blir ny sponsor og samarbeidspartner med Brettforbundet sammen med hovedsponsorene Aker ASA og Stiftelsen VI. Målet er å styrke satsingen på helse, idrett og inkludering.
Verdens mest innovative selskaper kåret – norsk selskap helt til topps7.11.2024 11:45:18 CET | Pressemelding
(Barcelona, 7. november 2024) – Aker BioMarine har blitt tildelt prisen for verdens mest innovative selskap i privat sektor av Global Innovation Management Institute (GIMI). Prisen anerkjenner selskapets arbeid med bærekraftig utvikling, nytenkning og bidrag til helse og miljø.
Aker BioMarine rapporterer fremgang i nøkkelsegmenter og styrker sin vekst i Asia1.11.2024 07:30:10 CET | Pressemelding
(1.november, 2024,Oslo) Aker BioMarine ASA viser til vekst i nøkkelsegmentene Human Health Ingredients og Emerging Business i tredje kvartal 2024, samtidig som selskapet oppnår sterkere vekst i det asiatiske markedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom