– Tilfredstillende at Equinor straffes

–Vi er glade for at politiet har kommet fram til at Equinor må straffes for brannen på Melkøya. Men vi frykter at 130 millioner kroner ikke er sterk nok lut for at selskapet skal skjerpe rutinene sine tilstrekkelig, sier teamleder i Bellona, Eivind Berstad.

–Allerede i vår granskingsrapport  høsten 2020, få måneder etter brannen på LNG-anlegget på Melkøya, avdekket Bellona at Equinor hadde begått flere lovbrudd som førte til brannen. Vi sa også at disse lovbruddene må straffeforfølges. Så vi er glade for at statsadvokaten har kommet fram til samme konklusjon, sier teamleder Eivind Berstad i Bellona.

Brannen på Melkøya i september 2020 er en av de mest alvorlige hendelsene i norsk petroleumshistorie, og førte til at anlegget ble stengt til fram til mai 2022.

–Vi er veldig bekymret for sikkerheten på Melkøya, og vi lurer på hvorfor det ikke er tatt ut tiltale mot pesoner i ledelsen i Equinor. Det er ingen tvil om at storbrannen på Hammerfest LNG var forårsaket av grov uaktsomhet og en stadig svekket sikkerhetskultur, sier Berstad.

Bellona avekket i sin rapport at kostnadskutt, manglende vedlikehold og svekket risikoforståelse, kapasitet og kompetanse gikk ut over sikkerheten. I april 2021 kom Petroleumstilsynet med sin granskingsrappport, og den bekreftet Bellonas avsløringer om hendelsesforløp og brannårsak.

– Etter 40 års arbeid mot miljøkriminalitet er det tilfredstillende å se at lovbrudd blir straffet. Sett i forhold til andre bøter er 130 millioner kroner mye og viser at vi har fått støtte for at dette dreier seg om alvorlig kriminalitet. Men jeg tror det hadde svidd mer om enkeltpersoner i ledelsen ble stilt til ansvar og straffeforfugt, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Lenker

Bellona er en uavhengig, idell miljøstiftelse som arbeider med å løse verdens klima-og miljøproblemer. Vi er teknologioptimister og systemorienterte. Bellona ble etablert i juni 1986, og har i dag ca 70 ansatte og kontorer i Oslo, Brussel, Berlin og Vilnius.