Kortbruken økte i Nord-Norge i juli
Nordmenn handlet for 50 milliarder kroner med BankAxept-kortene i juli. Vekstvinneren ble Nord-Norge, som hadde 1,3 prosent høyere omsetning enn i fjor. Vestland fikk 4,6 prosent lavere omsetning enn i fjor.

Foran årets sommersesong var forventningene høye blant norske reiselivsbedrifter og handelen. Totalt sett ble det en nedgang i kortbruken i juli på 2,6 prosent, men i Nordland og Troms og Finnmark økte omsetningen i begge fylkene.
– Vi er ikke på nivå med pandemiårene da alle hadde Norges-ferie, men det er veldig godt å se at nordmenn fortsatt ønsker å feriere i eget land, til beste for norsk handel, miljøet og lommeboka. I tillegg kommer jo utenlandske turisters forbruk, så totalt sett så ble nok dette en god sommer for turistnæring og handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkende tjenester i BankAxept.
I Nordland og Troms og Finnmark var det dagligvarer som i størst grad trakk opp volumet i år.
For landet som helhet brukte nordmenn mer penger på parfymeri og fritid & underholdning i juli i år enn i fjor, og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Spesielt fornøyelsesparker og kinoer har hatt en bra sommer.
Nedgang i Vestland og Oslo
Nedgangen i pengebruken for Vestland var på hele 4,6 prosent, mens i Oslo var nedgangen i på 3,8 prosent. Det var faghandelen som i størst grad bidro til nedgang i Vestland, mens i Oslo var det serveringsbransjen som trakk resultatet mest ned. Den nest siste uken i juli var handelen i Oslo aller lavest.
Kortforbruket i juli oppsummert:
Totalt kortforbruk i juli: 50 milliarder (-2,6% mot juli i fjor)
Sammenlignet med samme periode i fjor har vi handlet mer på parfymeri og fritid & underholdning i juli og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Fritid og underholdning inkluderer blant annet fornøyelsesparker og kinoer som har hatt en bra sommer.
Hvor i Norge har vi brukt penger:
Nord-Norge, over nivået fra 2022 men under 2020 og 2021.
Nordland (+1,3%) og Troms og Finnmark (+1,3%) har positiv endring mot samme periode i fjor.
Vestland gikk mest ned (-4,6%).
I Nordland og Troms og Finnmark er det dagligvare som i størst grad drar opp volumet sammenlignet med samme periode i fjor. Det var faghandel som i størst grad bidro til nedgang i Vestland.
I Oslo var det en nedgang på -3,8 prosent sammenlignet med juli 2022. Uke 29 hadde det laveste volumet. Sammenlignet med juli 2022 var det servering som i størst grad bidro til nedgang i Oslo.
Juni-tallene viste en oppgang i forbruket på 1,6% fra juni i fjor. Se forbruket i juni.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
Kontantinnskudd og -uttak i butikk: 12 prosent vekst så langt i år7.11.2023 08:56:26 CET | Pressemelding
Siden 2020 er det satt inn 22,7 milliarder og tatt ut 18,4 milliarder kroner gjennom kontanttjenesten fra BankAxept som tilbys i NorgesGruppens butikker. Veksten fra 2021 til 2022 var på 20 prosent.
NorgesGruppen, Coop og REMA 1000 velger BankAxept i digitale kanaler2.11.2023 13:00:05 CET | Pressemelding
Norges tre største dagligvareaktører, NorgesGruppen, Coop og REMA 1000, vil innføre eBetaling med BankAxept i sine kundeapper. – Dette er en stor milepæl for både oss og dagligvarehandelen, og en seier for norsk teknologi, sier Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom