Kortbruken økte i Nord-Norge i juli
Nordmenn handlet for 50 milliarder kroner med BankAxept-kortene i juli. Vekstvinneren ble Nord-Norge, som hadde 1,3 prosent høyere omsetning enn i fjor. Vestland fikk 4,6 prosent lavere omsetning enn i fjor.

Foran årets sommersesong var forventningene høye blant norske reiselivsbedrifter og handelen. Totalt sett ble det en nedgang i kortbruken i juli på 2,6 prosent, men i Nordland og Troms og Finnmark økte omsetningen i begge fylkene.
– Vi er ikke på nivå med pandemiårene da alle hadde Norges-ferie, men det er veldig godt å se at nordmenn fortsatt ønsker å feriere i eget land, til beste for norsk handel, miljøet og lommeboka. I tillegg kommer jo utenlandske turisters forbruk, så totalt sett så ble nok dette en god sommer for turistnæring og handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkende tjenester i BankAxept.
I Nordland og Troms og Finnmark var det dagligvarer som i størst grad trakk opp volumet i år.
For landet som helhet brukte nordmenn mer penger på parfymeri og fritid & underholdning i juli i år enn i fjor, og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Spesielt fornøyelsesparker og kinoer har hatt en bra sommer.
Nedgang i Vestland og Oslo
Nedgangen i pengebruken for Vestland var på hele 4,6 prosent, mens i Oslo var nedgangen i på 3,8 prosent. Det var faghandelen som i størst grad bidro til nedgang i Vestland, mens i Oslo var det serveringsbransjen som trakk resultatet mest ned. Den nest siste uken i juli var handelen i Oslo aller lavest.
Kortforbruket i juli oppsummert:
Totalt kortforbruk i juli: 50 milliarder (-2,6% mot juli i fjor)
Sammenlignet med samme periode i fjor har vi handlet mer på parfymeri og fritid & underholdning i juli og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Fritid og underholdning inkluderer blant annet fornøyelsesparker og kinoer som har hatt en bra sommer.
Hvor i Norge har vi brukt penger:
Nord-Norge, over nivået fra 2022 men under 2020 og 2021.
Nordland (+1,3%) og Troms og Finnmark (+1,3%) har positiv endring mot samme periode i fjor.
Vestland gikk mest ned (-4,6%).
I Nordland og Troms og Finnmark er det dagligvare som i størst grad drar opp volumet sammenlignet med samme periode i fjor. Det var faghandel som i størst grad bidro til nedgang i Vestland.
I Oslo var det en nedgang på -3,8 prosent sammenlignet med juli 2022. Uke 29 hadde det laveste volumet. Sammenlignet med juli 2022 var det servering som i størst grad bidro til nedgang i Oslo.
Juni-tallene viste en oppgang i forbruket på 1,6% fra juni i fjor. Se forbruket i juni.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
BankID sparer samfunnet for milliarder28.8.2025 06:30:09 CEST | Pressemelding
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.
Christoffer Hernæs blir teknologisjef i Stø20.8.2025 06:57:00 CEST | Pressemelding
Christoffer Hernæs er ansatt som ny teknologisjef (CTO) i Stø, selskapet bak BankID og BankAxept.
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom