Kortbruken økte i Nord-Norge i juli
Nordmenn handlet for 50 milliarder kroner med BankAxept-kortene i juli. Vekstvinneren ble Nord-Norge, som hadde 1,3 prosent høyere omsetning enn i fjor. Vestland fikk 4,6 prosent lavere omsetning enn i fjor.

Foran årets sommersesong var forventningene høye blant norske reiselivsbedrifter og handelen. Totalt sett ble det en nedgang i kortbruken i juli på 2,6 prosent, men i Nordland og Troms og Finnmark økte omsetningen i begge fylkene.
– Vi er ikke på nivå med pandemiårene da alle hadde Norges-ferie, men det er veldig godt å se at nordmenn fortsatt ønsker å feriere i eget land, til beste for norsk handel, miljøet og lommeboka. I tillegg kommer jo utenlandske turisters forbruk, så totalt sett så ble nok dette en god sommer for turistnæring og handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkende tjenester i BankAxept.
I Nordland og Troms og Finnmark var det dagligvarer som i størst grad trakk opp volumet i år.
For landet som helhet brukte nordmenn mer penger på parfymeri og fritid & underholdning i juli i år enn i fjor, og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Spesielt fornøyelsesparker og kinoer har hatt en bra sommer.
Nedgang i Vestland og Oslo
Nedgangen i pengebruken for Vestland var på hele 4,6 prosent, mens i Oslo var nedgangen i på 3,8 prosent. Det var faghandelen som i størst grad bidro til nedgang i Vestland, mens i Oslo var det serveringsbransjen som trakk resultatet mest ned. Den nest siste uken i juli var handelen i Oslo aller lavest.
Kortforbruket i juli oppsummert:
Totalt kortforbruk i juli: 50 milliarder (-2,6% mot juli i fjor)
Sammenlignet med samme periode i fjor har vi handlet mer på parfymeri og fritid & underholdning i juli og mindre på bensinstasjon og reiseliv. Fritid og underholdning inkluderer blant annet fornøyelsesparker og kinoer som har hatt en bra sommer.
Hvor i Norge har vi brukt penger:
Nord-Norge, over nivået fra 2022 men under 2020 og 2021.
Nordland (+1,3%) og Troms og Finnmark (+1,3%) har positiv endring mot samme periode i fjor.
Vestland gikk mest ned (-4,6%).
I Nordland og Troms og Finnmark er det dagligvare som i størst grad drar opp volumet sammenlignet med samme periode i fjor. Det var faghandel som i størst grad bidro til nedgang i Vestland.
I Oslo var det en nedgang på -3,8 prosent sammenlignet med juli 2022. Uke 29 hadde det laveste volumet. Sammenlignet med juli 2022 var det servering som i størst grad bidro til nedgang i Oslo.
Juni-tallene viste en oppgang i forbruket på 1,6% fra juni i fjor. Se forbruket i juni.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom