Advarer mot potensielt farlige batterier
Det fjernes over 20 000 powerbanks i året fra innsjekket bagasje på Avinors flyplasser. Disse kan ta fyr, og er strengt forbudt i innsjekket bagasje.

Bagasjen du sjekker inn på flyplassen blir sendt til gjennomlysning via røngtenmaskiner. Her oppdages det stadig flere powerbanks, som må konfiskeres og kastes. I snitt fjernes det 60 powerbanks om dagen fra Avinors 43 flyplasser rundt om i landet.
– Powerbanks inneholder litiumbatterier som kan selvantenne. Disse batteriene produserer sin egen oksygen når de brenner og er derfor vanskelig å kontrollere, sier seniorrådgiver security i Avinor, Ole Folkestad.
Moderne fly kan delvis kontrollere utvikling av brann i lasterom, men det går på bekostning av annet levende i lasterommet, som hunder under dyretransport. Derfor er det ingen god ide å frakte slike batterier i lasterommet.
– Når en passasjer sjekker inn, inngår vedkommende en kontrakt med flyselskapet ved at de svarer på om de har med seg farlig gods. Ved å transportere batterier i innsjekket bagasje bryter de denne kontrakten, og dermed loven, presiserer Folkestad.
Kun lov i håndbagasjen
Folkestad forklarer at mange legger powerbanks i innsjekket bagasje for å slippe vekten i håndbagasjen.
– Du kan kun ha med powerbanks i håndbagasjen. Skulle et batteri begynne å utvikle varme i kabinen har kabinpersonalet spesielle poser som gjør at de kan begrense en eventuell brann, sier han.
Men også i håndbagasjen setter flyselskapene begrensning på størrelse og antall. Dette bør du sjekke med flyselskapet ditt før du pakker kofferten.
– Vi konfiskerer dessverre mye batterier til verktøy også, da disse også inneholder litium-Ion. Det er kun tillatt med et slikt batteri hvis det står i verktøyet og verktøyet er sikret mot å starte. Normalt vil det si at det ligger i en transportkasse, legger han til.
– Vi ønsker overhodet ikke å kaste passasjerers eiendeler, så hvis passasjeren setter seg inn i reglene på forhånd, blir dette en vinn-vinn-situasjon, avslutter han.
Kort oppsummert: løse Litium-ion batterier kan aldri fraktes i innsjekket bagasje. De skal alltid være i håndbagasjen.
Sjekkliste for passasjerer:
-
Pakk aldri løse litiumbatterier eller powerbanks i innsjekket bagasje, alltid i håndbagasjen
-
Er du i tvil, sjekk med ditt flyselskap eller med Luftfartstilsynet her
-
Skulle batteriet utvikle røyk eller bli varmt om bord i flyet, kontakt besetningen umiddelbart
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Felles internasjonal satsing for vinteren på Innlandet22.10.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Avinor og Rada Reiseliv etablerer en ny reiselivssatsing for å bringe internasjonale turister til Innlandet. Det nyetablerte Rada trafikkråd skal sammen med sentrale aktører i Innlandet og Avinor jobbe målrettet for at en av Norges fineste regioner kommer ettertrykkelig på kartet i store internasjonale markeder.
Fjellene på Sanna skal pryde den nye lufthavnen: – Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr17.10.2025 17:57:59 CEST | Pressemelding
Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget i Fagerlia.
Muligheter for flere utslippsfrie flyvninger i Norge neste år17.10.2025 14:07:14 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår totalt 50 millioner kroner i 2026 for å videreføre Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart – 40 millioner kroner til Avinor og 10 millioner kroner til Luftfartstilsynet. Midlene skal blant annet finansiere videre utprøving i reelle operasjoner, tilpasning av infrastruktur og tilpasning av regelverk ii samarbeid med EASA.
Norsk luftrom blant de beste i Europa15.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk rapport fra Eurocontrol viser at luftfarten i Europa har hatt en betydelig forbedring sommeren 2025, med økt trafikk og reduserte forsinkelser sammenlignet med året før. Norge utmerker seg som et av landene som presterer aller best.
Auke i hausttrafikken – utanlandsreiser skil seg ut13.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Talet på reisande held fram å auke også i september, med ein auke på to prosent samanlikna med same periode i 2024. Auken kjem av reiselystne nordmenn, men òg av at fleire frå utlandet har fått augo opp for Noreg som feriedestinasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom