If

Flere ulykker på trafikkfarlige vinterdekk i sommer

Del

Oslo peker seg klart ut som området hvor flest bruker vinterdekk i juni og juli, viser ferske skadetall. Også i andre fylker er andelen høy. Vinterdekk om sommeren utgjør en fare i trafikken, advarer If.

Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If) If If

Myke vinterdekk i varmen kan gi drastisk lengre bremselengder i høye hastigheter og vannplaning ved regn, understreker forsikringsselskapet.

22,1 prosent av Oslo-bilene som har vært inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If i juni og så langt i juli, har vært skodd med vinterdekk uten pigger.

– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Viken kommer på neste plass, med 13,9 prosent. Deretter følger Agder med 11,6 prosent andel vinterdekk på sommerføre.

Færrest på piggfrie vinterdekk om sommeren er i Mørge og Romsdal (1,3 prosent), Innlandet (4,6 prosent) og Rogaland (6,9 prosent).

Grunnlaget for tallene er 1656 skadetakseringer av If-forsikrede biler i hele landet i perioden. Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Livsfarlig vannplaning

– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjefen i If.

Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier han.

På sommerdekk i januar

Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.

Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)
If If
Last ned bilde
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: if)
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: if)
If If
Last ned bilde

Om If

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye