Fremtind Service

Nå betaler elbilistene mer bompenger

Elbilistene kjører mer og betaler mindre enn andre bilister. Flere bomstasjoner med elbilbetaling og lavere rabatt gir likevel økte bompengeregninger.

Foto: Jakub Barzycki / Shutterstock

Fremtind Service, som er Norges største AutoPASS-utsteder, har analysert bompenge- og ferjepasseringer for første halvår 2023. Det er betydelige endringer fra 2022.

I første halvår 2022 betalte elbilistene i gjennomsnitt 172 kroner i måneden i bompenger. I 2023 har tallet økt til 259 kroner, en økning på 50 prosent. For alle bilister, uavhengig av drivstofftype, økte bompengebetalingen i samme periode fra 255 kroner til 309 kroner, en økning på 21 prosent.

- Det har vært en stor økning av elbiler med AutoPASS-avtale det siste året, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

- Økningen er stor over hele landet, men i Møre og Romsdal og Troms og Finnmark er det en dobling av elbiler med bombrikke i frontruta, sier Skovly. – Den sterke veksten i disse fylkene skyldes nok innføringen av bompengebetaling i Ålesund og Tromsø i fjor høst og vinter.

Gjennomsnittsbilisten passerer en bomstasjon 29 ganger hver måned. Elbilistene kjører én og en halv gang så mye og har i snitt 44 passeringer hver måned.

Fylke

Bompenger per måned 2023 (kroner)

Rogaland

Vestland

Trøndelag

Troms og Finnmark

Møre og Romsdal

Innlandet

Agder

Nordland

Vestfold og Telemark

Viken

Tabell: Bompengebetaling per elbil. 1. halvår 2023

Forskjeller innad i Oslo

Tallene til Fremtind Service viser at det er forskjeller mellom bydelene i Oslo, både for bompengebelastning og andel elbiler. Bydelene Alna og Bjerke ligger på topp i bompengebetaling for elbiler med henholdsvis 536 og 528 kroner i måneden. I motsatt ende av skalaen finner vi bydelene Vestre Aker og Ullern hvor tilsvarende tall er 360 og 368 kroner.

Nordstrand og Ullern topper oversikten over andel elbiler med henholdsvis 40 og 38 prosent. Grorud og Alna har tilsvarende 26 og 27 prosent.

Bydel

Bompenger per måned 2023 (kroner)

Andel elbiler

Alna

Bjerke

Østensjø

Stovner

Gamle Oslo

Grorud

Grünerløkka

Søndre Nordstrand

Nordre Aker

Nordstrand

Sagene

Frogner

St. Hanshsugen

Ullern

Vestre Aker

Tabell: Bompengebetaling per elbil. og andel elbiler i Oslo, 1. halvår 2023

Om analysen

Fremtind Service har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2023.

• Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy.

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,3 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2022 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 6,5 milliard kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Fremtind Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind Service