Schibsted kjøper Inzpire.me: – Komplementerer oss på markedsføring mot unge voksne
Mediekonsernet øker sin investering i teknologiselskapet fra 25 til 90 prosent. – Vi ser et betydelig vekstpotensial innen influencer-markedsføring, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted.
Schibsted har gjennom sin eksisterende eierandel fått observere den imponerende veksten og produktutviklingen selskapet har stått bak de siste årene. Siden den første investeringen i 2019 har Schibsted bygget opp et solid samarbeid med gründerne, og det har utviklet seg gjensidig tillit og tro både på konseptet og gründerne. I denne forbindelse ser Schibsted det som et passende tidspunkt å øke sin eierandel, noe som vil tillate en ytterligere styrking av samarbeidet.
– Dette oppkjøpet komplementerer Schibsted sin posisjon innen markedsføring mot unge voksne og trekker på den sterke veksten innen influencer-markedsføring. Inzpire.me gir oss en solid plattform for å utvikle en skalerbar og vellykket virksomhet i denne kategorien, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted.
Schibsted er allerede en aktør innenfor verdikjeden for influencer-markedsføring i Norge, med Max Social AS og den mangeårige investeringen i Inzpire.me. Selskapet har som mål å bygge en lønnsom virksomhet innen influencer-markedsføring i Norge og Sverige, med potensiell ekspansjon til Danmark og Finland i fremtiden.
– Vi ser et betydelig vekstpotensial i denne kategorien, og med kombinasjonen av Schibsteds erfaring innen annonser og markedsføring og Inzpire.me sin kompetanse innen infrastruktur, er vi godt rustet til å ta del i den videre utviklingen, sier Fasting.
Norsk gründereventyr
Inzpire.me er et norsk teknologiselskap som ble grunnlagt i 2016 av Marie Mostad og Mats Lyngstad. Selskapet kobler merkevarer med influencere ved hjelp av innovativ teknologi, og tilbyr innsikt og ekspertise for å skape resultater innen influencer-markedsføring.
Marie Mostad og Mats Lyngstad fortsetter som henholdsvis CEO og CPO i selskapet, samtidig som de beholder en eierandel på 10%.
– Vi har bygget selskapet i syv år og er stolte av det vi har fått til så langt. Det at vi nå får en langsiktig eier, gjør at vi får arbeidsro til å ta Inzpire.me til neste nivå, sier Mostad.
– Vår prioritet fremover vil være å levere et produkt av høy kvalitet til våre kunder, samt utvikle plattformen videre og på sikt utvide til nye markeder, legger Lyngstad til.
Schibsted vil beholde Inzpire.me som en selvstendig enhet, og selskapet vil inngå i porteføljen under Schibsted Marketing Services, ledet av Per Håkon Fasting. Cecilie Eriksrud går inn som styreleder i selskapet.
Fakta om Inzpire.me
-
Norsk teknologiselskap innenfor influencer-markedsføring grunnlagt i 2016 av Marie Mostad og Mats Lyngstad.
-
Selskapet kobler merkevarer med influencere ved hjelp av innovativ teknologi, og tilbyr innsikt og ekspertise for å skape resultater innen influencer-markedsføring.
-
Inzpire.me har et solid fotfeste i Norden og samarbeider med anerkjente kunder som Hello Fresh, Clas Ohlson, Philips, Yara, Orkla, Dentsu, OMD, Mediacom og TRY.
Kontaktpersoner
-
Marie Mostad, CEO/Daglig Leder Inzpire.me, telefon 920 39 293
-
Per Håkon Fasting, Konserndirektør annonse Schibsted, telefon 908 81 191
-
Cecilie Eriksrud, påtroppende styreleder Inzpire.me, telefon 954 92 829
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted News Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom