Schibsted kjøper Inzpire.me: – Komplementerer oss på markedsføring mot unge voksne
Mediekonsernet øker sin investering i teknologiselskapet fra 25 til 90 prosent. – Vi ser et betydelig vekstpotensial innen influencer-markedsføring, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted.

Schibsted har gjennom sin eksisterende eierandel fått observere den imponerende veksten og produktutviklingen selskapet har stått bak de siste årene. Siden den første investeringen i 2019 har Schibsted bygget opp et solid samarbeid med gründerne, og det har utviklet seg gjensidig tillit og tro både på konseptet og gründerne. I denne forbindelse ser Schibsted det som et passende tidspunkt å øke sin eierandel, noe som vil tillate en ytterligere styrking av samarbeidet.
– Dette oppkjøpet komplementerer Schibsted sin posisjon innen markedsføring mot unge voksne og trekker på den sterke veksten innen influencer-markedsføring. Inzpire.me gir oss en solid plattform for å utvikle en skalerbar og vellykket virksomhet i denne kategorien, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted.
Schibsted er allerede en aktør innenfor verdikjeden for influencer-markedsføring i Norge, med Max Social AS og den mangeårige investeringen i Inzpire.me. Selskapet har som mål å bygge en lønnsom virksomhet innen influencer-markedsføring i Norge og Sverige, med potensiell ekspansjon til Danmark og Finland i fremtiden.
– Vi ser et betydelig vekstpotensial i denne kategorien, og med kombinasjonen av Schibsteds erfaring innen annonser og markedsføring og Inzpire.me sin kompetanse innen infrastruktur, er vi godt rustet til å ta del i den videre utviklingen, sier Fasting.
Norsk gründereventyr
Inzpire.me er et norsk teknologiselskap som ble grunnlagt i 2016 av Marie Mostad og Mats Lyngstad. Selskapet kobler merkevarer med influencere ved hjelp av innovativ teknologi, og tilbyr innsikt og ekspertise for å skape resultater innen influencer-markedsføring.
Marie Mostad og Mats Lyngstad fortsetter som henholdsvis CEO og CPO i selskapet, samtidig som de beholder en eierandel på 10%.
– Vi har bygget selskapet i syv år og er stolte av det vi har fått til så langt. Det at vi nå får en langsiktig eier, gjør at vi får arbeidsro til å ta Inzpire.me til neste nivå, sier Mostad.
– Vår prioritet fremover vil være å levere et produkt av høy kvalitet til våre kunder, samt utvikle plattformen videre og på sikt utvide til nye markeder, legger Lyngstad til.
Schibsted vil beholde Inzpire.me som en selvstendig enhet, og selskapet vil inngå i porteføljen under Schibsted Marketing Services, ledet av Per Håkon Fasting. Cecilie Eriksrud går inn som styreleder i selskapet.
Fakta om Inzpire.me
-
Norsk teknologiselskap innenfor influencer-markedsføring grunnlagt i 2016 av Marie Mostad og Mats Lyngstad.
-
Selskapet kobler merkevarer med influencere ved hjelp av innovativ teknologi, og tilbyr innsikt og ekspertise for å skape resultater innen influencer-markedsføring.
-
Inzpire.me har et solid fotfeste i Norden og samarbeider med anerkjente kunder som Hello Fresh, Clas Ohlson, Philips, Yara, Orkla, Dentsu, OMD, Mediacom og TRY.
Kontaktpersoner
-
Marie Mostad, CEO/Daglig Leder Inzpire.me, telefon 920 39 293
-
Per Håkon Fasting, Konserndirektør annonse Schibsted, telefon 908 81 191
-
Cecilie Eriksrud, påtroppende styreleder Inzpire.me, telefon 954 92 829
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted News Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder

Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Vend
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vend på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vend
Vend henter internasjonal toppsjef til CCO-rolle15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer. – Et viktig steg for å styrke Vends kommersielle lederskap fremover, sier CEO Christian Printzell Halvorsen.
Vend hires international top executive as new Chief Commercial Officer15.10.2025 12:00:00 CEST | Press release
Yale Varty appointed as new CCO: “An important step in strengthening Vend’s commercial leadership for the future,” says Christian Printzell Halvorsen, CEO of Vend.
Swedish proptech company Qasa launches in Norway28.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Norway’s rental market is pressured - with high demand and strong competition. Qasa, a Vend subsidiary, is now entering the market to make renting safer and easier.
Ny teknologitopp i Vend: Maria Sandgren trer inn i ledergruppen15.5.2025 10:13:55 CEST | Pressemelding
Vend styrker sitt topplederteam og har nå fått med seg Maria Sandgren som ny Executive Vice President og Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:13:20 CEST | Press release
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom