Avinor og Peab Anlegg AS har signert avtale for Nye Bodø lufthavn
Torsdag signerte Avinor og Peab Anlegg kontrakten for utbyggingen av flysiden på Nye Bodø lufthavn. Kontrakten omfatter blant annet bygging av ny rullebane, nye taxebaner og flyoppstillingsplasser. Det var etter en lang og grundig evalueringsprosess og sterk konkurranse fra to andre entreprenører Peab trakk det lengste strået.

Kontrakten som er tildelt, er en såkalt samspillskontrakt. Dette innebærer at Peab og Avinor sammen skal bli enige om endelig utforming og kostnad for denne delen av flyplassprosjektet.
– Vi er veldig fornøyde med å ha tatt et nytt og viktig skritt mot realiseringen av en ny lufthavn i Bodø gjennom denne tildelingen. Vi ser frem til samarbeidet med Peab Anlegg AS. Det var hard konkurranse mellom kompetente og dyktige tilbydere, men det var Peab som leverte det beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
- Dette er en historisk avtale for Peab Anlegg i Norge. Dette er den største kontrakten selskapet har inngått. Vi vil takke Avinor for tilliten de viser Peab Anlegg ved å tildele oss denne kontrakten. Vi er veldig stolte og ser frem til å utføre dette viktige prosjektet for Avinor og Bodø-regionen, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge.
Den nye lufthavnen, som Avinor bygger sammen med Bodø kommune og Forsvaret, skal etter planen stå ferdig i løpet av 2029. Den totale kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner, hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder, mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.
- Peab har konkurrert mot svært dyktige tilbydere og vi er ydmyke overfor oppgaven vi er tildelt. Vi skal vise oss tilliten verdig og gjøre en god jobb i gjennomføringen. Sammen med Avinor, COWI, Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) og andre bidragsytere, skal vi i fellesskap sørge for å lykkes med målsetningene for prosjektet, sier Olle Eurenius, prosjektsjef i Peab Anlegg Norge.
Kontrakten er en samspillskontrakt og består av to faser:
- Utviklingsfasen (fase 1)
- Gjennomføringsfasen (fase 2)
Flysidedelen av prosjektet har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner (2020-kroner). Når kontrakten nå er signert, starter utviklingsfasen. Her skal Avinor og Peab Anlegg, sammen med LNS og Peabs rådgivende ingeniør COWI, utvikle og optimalisere løsningene i prosjektet, planlegge arbeidene og bli enige om en målpris. Når partene er enige om løsningene og målpris, vil gjennomføringsfasen starte.
Dette er den første av de to store kontraktene i prosjektet. Den andre store konkurransen er om å få bygge terminalbygget og ble lyst ut tidlig i juni. Målsetningen er at den konkurransen skal være avgjort ved årsskiftet. Målsetningen er at byggingen av den nye terminalen skal starte 1. april 2025.
En mindre kontrakt for forberedende arbeider ble tildelt entreprenør tidligere i år, og dette arbeidet er i full gang.
Nøkkelord
Kontakter
Tor O. IversenSeniorrådgiver kommunikasjon Ny lufthavn BodøAvinor
Tel:+47 909 90 530tor.o.iversen@avinor.noAvinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden. Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly. Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn. Rundt 2800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Felles internasjonal satsing for vinteren på Innlandet22.10.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Avinor og Rada Reiseliv etablerer en ny reiselivssatsing for å bringe internasjonale turister til Innlandet. Det nyetablerte Rada trafikkråd skal sammen med sentrale aktører i Innlandet og Avinor jobbe målrettet for at en av Norges fineste regioner kommer ettertrykkelig på kartet i store internasjonale markeder.
Fjellene på Sanna skal pryde den nye lufthavnen: – Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr17.10.2025 17:57:59 CEST | Pressemelding
Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget i Fagerlia.
Muligheter for flere utslippsfrie flyvninger i Norge neste år17.10.2025 14:07:14 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår totalt 50 millioner kroner i 2026 for å videreføre Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart – 40 millioner kroner til Avinor og 10 millioner kroner til Luftfartstilsynet. Midlene skal blant annet finansiere videre utprøving i reelle operasjoner, tilpasning av infrastruktur og tilpasning av regelverk ii samarbeid med EASA.
Norsk luftrom blant de beste i Europa15.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk rapport fra Eurocontrol viser at luftfarten i Europa har hatt en betydelig forbedring sommeren 2025, med økt trafikk og reduserte forsinkelser sammenlignet med året før. Norge utmerker seg som et av landene som presterer aller best.
Auke i hausttrafikken – utanlandsreiser skil seg ut13.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Talet på reisande held fram å auke også i september, med ein auke på to prosent samanlikna med same periode i 2024. Auken kjem av reiselystne nordmenn, men òg av at fleire frå utlandet har fått augo opp for Noreg som feriedestinasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom