Arbeidstidspress truer flysikkerheten
Det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA) er ekstra bekymret for flygende personell denne sommeren. Nå har EU-byrået gått så langt som å utstede en Safety Bulletin – altså et sikkerhetsvarsel.

I varselet som har gått ut til aktører som utfører tjenester innen luftfart i Europa, trekkes lange skift, og arbeidsuker frem som farlige elementer for flysikkerheten. Leder i Pilotforbundet i Parat, Carl Gilbert Rego, mener varselet er alvorlig, men er ikke overrasket over innholdet.
– Før var 60 timers uke en sjeldenhet, men nå har det dessverre blitt den nye normen, sier leder av Pilotforbundet, Carl Gilbert Rego.
Stor mangel på piloter har ført til at luftfartsselskapene presser sine ansatte til det maksimale når det gjelder arbeidstider. Selskapene har nå blitt bedt om at planlegging av ekstra lange dager ikke må gå ut over flysikkerheten i sommer.
Mangler kompetanse
EASA skriver videre at mangel på kompetanse innen planlegging, stor utskiftning av personell, og for lite fokus på trening av nye ansatte i administrasjonen utgjør en risiko. Rego i Pilotforbundet mener det økte presset på piloter gir økt risiko for at noe kan gå galt.
– Nå er vi midt i avvikling av sommertrafikken, og alle passasjerer skal vite det er to seriøse og dedikerte piloter på jobb der fremme i cockpit. Likevel, det kommersielle presset på pilotene øker, noe som har resultert i økende fatigue og tretthet blant pilotene, sier Rego.
Må planlegge bedre
Byrået for flysikkerhet har fremhevet ulike bekymringer for flere deler av luftfarten.
Flyselskaper må spesielt se på crewplanlegging, og å unngå arbeid utover maksimal arbeidsdag, skriver byrået i sitt sikkerhetsvarsel for luftfarten. Selv om det er et høyt trafikktrykk i sommermånedene, oppfordrer Rego til å unngå unntaksbestemmelser for merarbeid.
– Det kan ikke være normen at kapteinen skal måtte benytte seg av Captains Discretion – en myndighet fartøysjefen har til å øke maks arbeidstid. Denne skal kun brukes i ekstraordinære hendelser, og ikke som et vanlig arbeidsverktøy benyttet flere ganger i uken, sier Rego.
Forventer at varselet følges opp
Lederen i Pilotforbundet forventer at myndigheter for luftfartsikkerhet i Norge, som Luftfartstilsynet, nå følger opp varselet for ansatte i norsk luftfart.
– Dette er en sterk oppfordring til aktører innen sikker luftfart i Norge, til å ta varselet på alvor, og gjøre en ekstra innsats for at denne ivaretas i norsk luftfart. Sommeren er høysesong, og arbeidstrykket er enormt. Det kan ikke gå på bekostning av sikkerheten, understreker Rego.
Nøkkelord
Kontakter
Carl Gilbert RegoPilotforbundet
Tel:+47 918 25 909cgr@pilot.parat.comhttps://www.pilotforbundet.aeroDokumenter
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Parat med kampanje mot seksuell trakassering22.11.2023 15:27:30 CET | Pressemelding
Julebordstiden er høysesong for seksuell trakassering av ansatte i servicebransjen. Nå tar fagforeningen Parat grep og kjører en egen kampanje mot seksuell trakassering.
Tapte sak om yrkesskadeerstatning, anker til Høyesterett9.10.2023 15:08:45 CEST | Pressemelding
Yrkessoldat Eirik Lundby tapte saken i lagmannsretten der han krevde yrkesskadeerstatning på grunn av alvorlig skade etter en knallhard treningsøkt pålagt av arbeidsgiver. Nå anker Parat forsvar på vegne av Lundby saken til Høyesterett.
Ble skadet på jobb i Forsvaret, men nektes yrkesskadeerstatning25.9.2023 11:35:32 CEST | Pressemelding
Yrkessoldat Eirik Lundby ble alvorlig skadet etter en knallhard treningsøkt pålagt av arbeidsgiver, men blir nektet erstatning. Leder i Parat, Unn Kristin Olsen, sier Forsvaret må få en mer forutsigbar yrkesskadedekning. Nå tar Parat forsvar Lundbys sak til lagmannsretten med krav om utbetalt erstatning.
Ber om nytt politirolleutvalg og langtidsplan for politiet25.9.2023 08:03:34 CEST | Pressemelding
Norge står overfor en ny sikkerhetspolitisk situasjon. Det gjør det nødvendig å styrke norsk politi, mener arbeidstakerorganisasjonene i politiet, som nå ber om et nytt politirolleutvalg og mer langsiktige planlegging for politiet.
– Det er ikke mobbing som hindrer Wizz Air og Ryanair større aktivitet i Norge2.8.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson hevder Wizz Air ble mobbet ut av Norge, noe som er årsaken til at lavprisselskapene velger andre markeder. – Helt feil, sier leder for Pilotforbundet, Carl Gilbert Rego.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom