HydrogenPro: - Regjeringens grønne politikk mangler langsiktighet

30. juni la næringsminister Jan Christian Vestre frem regjeringens tiltak for raskere omstilling til grønn industri. HydrogenPro er bekymret for at Norge gjennom manglende forutsigbarhet og lite konkrete tiltak, er i ferd med å miste en industri som har vært viktig for landet gjennom nesten 100 år.
Tarjei Johansen ved overrekkelsen av LO, NHO og industriens rapport til regjeringen.

- Regjeringens grønne politikk mangler langsiktighet, og fremfor å investere i dag for å tjene penger i morgen, gjennom å legge til rette for å bygge hele verdikjeden for det grønne skiftet, sakker Norge akterut ved at regjeringen vil håndplukke hvilke prosjekter de skal satse på, sier Tarjei Johansen, CEO i HydrogenPro.

Allerede i juni 2022 startet HydrogenPro samtaler med NHO og LO med målsetting om å danne en norsk hydrogenallianse. Tuftet på erfaringene fra den tidligere batterialliansen var ambisjonen å samle alle aktørene gjennom hele verdikjeden og foreslå en konkret hydrogenpolitikk til regjeringen.

Industrien blir ikke hørt

Initiativet kom som et resultat av at vi alle så at det ikke eksisterte noen politikk, særlig ikke for grønt hydrogen, som ville sikre et velfungerende marked og verdikjede. Når USA deretter initierte Inflation Reduction Act, med et påfølgende svar fra EU, ble behovet for konkrete norske tiltak enda viktigere. 13. juni la vi frem strategien for regjeringen, ved olje- og energiminister Terje Aasland.

- I strategien som ble fremlagt regjeringen la vi frem en rekke konkrete tiltak på vegne av en samlet industri. Da er det naturligvis skuffende, først og fremst for Norges ambisjoner om å være en ledende aktør i det grønne skiftet, at ikke et eneste tiltak ble adressert i regjeringens tiltaksplan, fortsetter Johansen.

Grunn til bekymring

Helt siden HydrogenPro ble etablert i 2013, har selskapet sett til det globale markedet – der potensialet er størst. Da er USA og EU de mest naturlige markedene å søke seg til, all den tid en oppnår betydelig kostnadsreduksjon for investeringene som må gjøres. Straks setter selskapet spaden i jorda for å etablere en ny fabrikk i Texas, USA, samtidig som det nylig er etablert et samarbeid med den østeriske giganten Andritz.

- For HydrogenPro er ikke norske subsidier avgjørende. Vi klarer oss godt uten. Men for Norge som industrinasjon og markedsledende hydrogenaktør gjennom 100 år, er det grunn til bekymring. Nå forsvinner muligheten til å skape mange tusen arbeidsplasser fordi industrien mangler rammebetingelser.

Manglende fokus

I tillegg til gunstige og forutsigbare rammer, kan USA og EU skilte med et helt annet fokus på å utvikle et velfungerende marked gjennom hele verdikjeden, fra R&D og fabrikasjon av utstyr, til produksjon, lagring, distribusjon og bruk av grønt hydrogen som energibærer i mange sektorer.

- Skattepakker og subsidier er åpenbart sentralt ved en investeringsbeslutning, men vi opplever også en betydelig større velvilje til å skape velfungerende markeder. Dessverre er ikke regjeringens tiltakspakke i nærheten av å sikre det, avslutter Johansen.

Om HydrogenPro

Hydrovegen 6
3933 Porsgrunn

+47 990 79 500https://hydrogen-pro.com/

Et begivenhetsrikt 2. kvartal for HydrogenPro ASA20.8.2024 07:35:33 CEST | Pressemelding

Oslo, 20. august. HydrogenPro ASA rapporterer om et begivenhetsrikt andre kvartal som avsluttes med en investering i tredje generasjons teknologi med et 350 MW produksjonsanlegg i Danmark. Kontantbeholdningen er også styrket med fra 185 millioner kroner til 247 millioner kroner. Med erfaringen som er oppnådd som leverandør til to av de store prosjektene i USA og Europa, er selskapet fortsatt godt posisjonert til å fortsette å være blant de få selskapene som kan levere store elektrolyseprosjekter.