Drar med seg barnevogna under bommen og går foran toget
Så langt i år har det skjedd 400 nestenulykker på norske planoverganger. Det store flertallet er fotgjengere som utsetter seg for livsfare når de krysser ulovlig foran toget.

I fjor ble det satt en dyster rekord med 800 nestensammenstøt på planoverganger. Fortsetter trenden ligger 2023 an til å bli et enda verre år.
Se oversikt over landets mest utsatte planoverganger nederst i saken.
- Det finnes mange måter å utsette seg selv og andre for fare ved kryssing av planovergang. I år ser vi at to tredjedeler av det som rapporteres inn dreier seg om myke trafikanter. Vi får meldinger om alt fra hundeiere på tur som gir fingeren til lokfører til stressede småbarnsforeldre som trekker med deg barnevogner under bommene, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid. Han har ikke en enkel forklaring på hvorfor fotgjengere utpeker seg i negativ retning i år, men tror manglende kunnskap har noe med saken å gjøre.
Det er både farlig og ulovlig å krysse en planovergang når bommene ligger nede og lyset er rødt. Et tog kan veie 700 tonn. Selv om det bråbremser, kan det bruke godt over en kilometer på å stoppe opp. Det kan naturlig nok heller ikke svinge unna. Det går med andre ord fryktelig galt hvis noe, eller noen står i veien for toget.
- Det kan også se ut som om risikovilligheten har økt. Vi voksne må også huske på at vi skal være gode rollemodeller. Jeg leser hoderystende førstehåndsberetninger fra lokførere som nesten har kjørt på barnevogner, eller pulker, sier Buset.
De planovergangene som er mest brukt er sikret med bommer, lyd og lys. Der er det fullstendig ufarlig og uproblematiske å krysse hvis du stopper på rødt og venter til toget har passert.
Men på noen steder, der det er utfart til skog og mark, strand og vann, eller hyttefelt, er det planoverganger uten lyd, lys og bom, og der må vi stoppe, se og lytte for å skjønne om det er klar bane.
- Støter du på en usikret planovergang, må du se og lytte etter toget for å være sikker på om det er trygt å gå over. Kjører du bil, må du rulle ned vinduet og skru av radioen. Toget sier fra i form av tuting, når det nærmer seg slike planoverganger, forklarer Buset.
Sommer er høysesong for livsfarlig kryssing
Buset, som har sett nærmere på statistikken, kan fortelle at risikoen for sammenstøt mellom både myke og harde trafikanter og tog, er størst i sommerhalvåret.
- Når vi drar ut i sommeren for å bade, fiske, eller telte, eller setter oss bak rattet i bilen, eller campingvognen, må vi rett som det er krysse jernbanen for å komme oss dit vi skal. Da er det viktig å ha tunga rett i munnen. Hovedregelen er at det ikke er farlig å krysse så lenge vi følger regler, skilt og signal.
Men er uhellet ute og bilen du kjører eller sitter i blir fanget mellom bommene, er prosjektlederen klar på hva du bør gjøre.
- Da skal du kjøre ned bommen. Det står også skrevet på innsiden av bomarmen – «Ved fare, kjør ned bommen». Er det kø, eller andre hindringer, må du få deg selv og eventuelle andre i bilen ut sporenstreks og komme dere ut av bilen. Det er bedre å redde livet enn bilen, sier Buset.
Fakta:
Det er 3.390 planoverganger på jernbanen i Norge, hvorav 1.888 er i drift. Av disse ligger 1634 på strekninger med regulær togtrafikk. 348 er utstyrt med veisikringsanlegg. 1.286 er uten veisikringsanlegg.
De siste 10 årene er det lagt ned mellom 30 og 50 planoverganger i året. Bane NOR holder nå på med en gjennomgang av alle usikrede planoverganger med mål for øye om å sikre, eller fjerne halvparten av dem.
Nordby planovergang på Hovedbanen, som er overgangen med desidert flest hendelser per år, skal nå fjernes og erstattes av undergang. Undergangen skal etter planen være på plass høsten 2024.
Planoverganger med flest hendelser på landsbasis:
- Nordby planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Larvik planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Tønsberg planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Røros stasjon, Rørosbanen (Trøndelag)
- Dal planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Alnabru godsterminal, Hovedbanen (Oslo)
- Tynset planovergang, Rørosbanen (Innlandet)
- Kvål planovergang, Dovrebanen (Trøndelag)
- Mjøndalen planovergang, Sørlandsbanen (Viken)
- Rundkjøring Arna G, Bergensbanen (Vestland)
Planoverganger med flest hendelser per bane:
Dovrebanen:
- Hamjern planovergang (Hamar, Innlandet)
- Kvål planovergang (Melhus, Trøndelag)
- Jessnes planovergang (Furnes, Innlandet)
- Ringebu planovergang (Ringebu, Innlandet)
- Vinstra stasjon (Vinstra, Innlandet)
- Otta stasjon (Otta, Innlandet)
- Melhus stasjon (Melhus, Trøndelag)
Rørosbanen:
- Røros stasjon (Røros, Trøndelag)
- Tynset planovergang (Tynset, Innlandet)
- Tolga stasjon (Tolga, innlandet)
- Alvdal planovergang (Alvdal, Innlandet)
- Texas planovergang (Elverum, Innlandet)
- Stormoen (Røros stasjon, Røros, Trøndelag)
- Rena stasjon (Rena, Innlandet)
- Koppang stasjon (Koppang, Innlandet)
- Terningmoen planovergang (Elverum, Innlandet)
- Os stasjon (Os, Innlandet)
Nordlandsbanen:
- Stjørdal stasjon (Stjørdal, Trøndelag)
- Verdal planovergang (Verdal, Trøndelag)
- Moe, Levanger Stasjon (Levanger, Trøndelag)
- Nygård, Rognan stasjon (Nordland)
- Tinden planovergang (Verdal, Trøndelag)
- Sparbu planovergang (Steinkjer, Trøndelag)
- Skogn stasjon (Skogn, Trøndelag)
- Skatval stasjon (Stjørdal, Trøndelag)
Bratsbergbanen:
- Borgestad planovergang (Skien, Vestfold og Telemark)
- Osebakken planovergang (Porsgrunn, Vestfold og Telemark)
- Dr. Munchs gate planovergang, (Porsgrunn, Vestfold og Telemark)
- Porsgrunn stasjon (Porsgrunn, Vestfold og Telemark)
- Eikonrød planovergang (Skien, Vestfold og Telemark)
- Vidarsgate planovergang (Porsgrunn, Vestfold og Telemark)
Bergensbanen:
- Stanghelle planovergang (Vaksdal, Vestland)
- Finse planovergang (Ulvik, Vestland)
- Bolstadøyri planovergang (Voss, Vestland)
- Trengereid planovergang (Arna, Bergen, Vestland)
- Ål planovergang, (Ål, Viken)
- Evanger planovergang (Voss, Vestland)
- Storaneset planovergang (Arna, Bergen, Vestland)
- Arna G rundkjøring planovergang (Arna, Bergen, Vestland)
- Garnesvegen planovergang (Arna, Bergen, Vestland)
- Gjerdåker planovergang (Voss, Vestland)
Sørlandsbanen:
- Mjøndalen planovergang (Drammen, Viken)
- Steinberg 1 planovergang (Drammen, Viken)
- Glitre planovergang (Kristiansand, Agder)
- Gamlegrenda planovergang (Kongsberg, Viken)
- Steinberg 2 planovergang (Drammen, Viken)
Vestfoldbanen:
- Larvik (Larvik, Vestfold og Telemark)
- Tønsberg (Tønsberg, Vestfold og Telemark)
- Stokke planovergang (Sandefjord, Vestfold og Telemark)
- Sandefjord planovergang (Sandefjord, Vestfold og Telemark)
- Råstad planovergang (Sandefjord, Vestfold og Telemark)
- Vikveien planovergang (Horten, Vestfold og Telemark)
- Skoppum stasjon (Horten, Vestfold og Telemark)
- Lauve stasjon (Larvik, Vestfold og Telemark)
- Hosle planovergang (Larvik, Vestfold og Telemark)
- Sem planovergang (Tønsberg, Vestfold og Telemark)
Østfoldbanen, vestre linje:
- Moss, Jeløygata planovergang (Moss, Viken)
- Moss, Strandgata planovergang (Moss, Viken)
- Tistedal planovergang (Halden, Viken)
- Kornsjø planovergang (Halden, Viken)
- Gjellestad planovergang (Halden, Viken)
Østfoldbanen, østre linje:
- Tomter planovergang (Indre Østfold, Viken)
- Askim planovergang, (Indre Østfold, Viken)
- Kråkstad planovergang (Nordre Follo, Viken)
- Spydeberg planovergang (Indre Østfold, Viken)
- Mysen planovergang (Indre Østfold, Viken)
- Skotbu planovergang (Nordre Follo, Viken)
- Drømtorp planovergang (Ski, Viken)
- Tornerud planovergang (Askim, Indre Østfold, Viken)
Kongsvingerbanen:
- Nerdrum planovergang (Fetsund, Lillestrøm, Viken)
- Rånåsfoss planovergang (Nes, Viken)
- Kongsvinger omformerstasjon planovergang (Kongsvinger, Viken)
- Sander planovergang (Sander, Sør-Odal, Innlandet)
- Tuen planovergang (Lillestrøm, Viken)
- Disenå planovergang (Sør-Odal, Viken)
Gjøvikbanen:
- Viken planovergang (Gjøvik, Innlandet)
- Raufoss 1 planovergang, (Vestre Toten, Innlandet)
- Raufoss 3 planovergang
- Raufoss 2 planovergang
- Sandermosen planovergang (Oslo)
- Åneby planovergang (Nittedal, Viken)
- Solhaug planovergang (Vestre Toten)
Hovedbanen:
- Nordby holdeplass (Jessheim, Ullensaker)
- Dal (Eidsvoll, Viken)
Spikkestadbanen:
- Gulhella (Asker, Viken)
- Hallenskog (Asker Viken)
Nøkkelord
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmoPresseansvarligBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noPål BusetProsjektleder, Bane NOR
Tel:97540607pal.buset@banenor.noBilder


Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
Togtrafikken blir redusert på Østlandet mandag og tirsdag på grunn av varsel om mye snø og vind5.1.2025 15:29:31 CET | Pressemelding
Mandag og tirsdag er det varslet svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet, og Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel. Allerede fra mandag morgen blir togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog blir innstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom