Skade på rekkverk på E6-bru ved Oteren
Statens vegvesen har allerede satt opp skilt som advarer om dårlig rekkverk, og satt ned farten over brua fra 80 km/t til 50 km/t. I kveld kl 20.00 starter arbeidet med midlertidig sikring, og det blir manuell dirigering av trafikken mens arbeidet pågår.
Vegvesenet har også bestilt anleggsrekkverk til brua. Når dette kommer på plass, blir det innsnevring til én kjørebane og lysregulering over selve brua.
Følger nøye med på bruene
Alle de mer enn 6000 riksveibruene i Norge sjekkes jevnlig av inspektører fra Statens vegvesen. På en inspeksjon nylig konkluderte de med at skader på rekkverksstolper gjør at deler av rekkverket ikke lenger er trygt nok, dersom det skjer en trafikkulykke på brua.
– Vi følger nøye med på tilstanden til bruene, og sikkerhet kommer alltid først. Det er selvsagt en ulempe for trafikantene at det blir nedsatt fart, og på litt sikt lysregulert, men vi er nødt til å gjøre disse tiltakene for å være på den sikre siden, sier byggeleder Tor Knedahl i Statens vegvesen.
Ikke nytt rekkverk i år
Skaiden bru på E6 over Signaldalselva er 52 meter lang og ble bygd i 1960. På ei så gammel bru er det ikke bare å skifte ut rekkverket. For at et nytt rekkverk skal oppfylle dagens sikkerhetskrav, må det bygges nye kantdragere som det nye rekkverket festes i.
Knedahl kan dessverre ikke love noen kvikkfiks av Skaiden bru, som har en gjennomsnittlig trafikk på i underkant av 2000 kjøretøy i døgnet. Han sier at brua blir en flaskehals på E6 i Storfjord framover.
– Dette bruvedlikeholdet må først prosjekteres før vi kan lyse ut anbudet. Den endelige jobben med nytt rekkverk blir neppe gjort før i 2024. Vi beklager den ulempen det innebærer både for lokalbefolkningen og næringstransporten, men vi kan ikke gå på akkord med trafikksikkerheten, sier Tor Knedahl.
Nøkkelord
Kontakter
Tor KnedahlByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99257710Tor.Knedahl@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Oransje farevarsel: Vær forberedt på krevende kjøreforhold6.1.2025 17:40:17 CET | Pressemelding
Oransje farevarsel betyr at været kan skape alvorlige situasjoner. Det betyr at du kanskje bør la bilen stå.
Øver på ulykkeshåndtering i Follotunnelen6.1.2025 14:36:03 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Follotunnelen på E6 i Vestby natt mellom 9. og 10. januar.
Store mengder snø kan gjøre at det blir vanskelige kjøreforhold på Østlandet og deler av Sørlandet.5.1.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Det er meldt oransje farevarsel for svært mye snø fra natt til mandag og til og med natt til tirsdag.
Kan bli vanskelig kjøreforhold i Midt-Norge og deler av Vestland de neste dagene.2.1.2025 16:28:23 CET | Pressemelding
Mye snø kombinert med et polart lavtrykk og mye vind kan gi vanskelig kjøreforhold. Veger kan bli stengt på kort varsel.
Nærmere 2300 transportforetak risikerer gebyr på 60 000 kroner2.1.2025 10:00:37 CET | Pressemelding
Nasjonale gods- og turvognløyver utløp 1.januar 2025. Nå må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom