Statens vegvesen

Skade på rekkverk på E6-bru ved Oteren

Del
Statens vegvesen hadde nylig en inspeksjon på Skaiden bru på E6 i Storfjord, og avdekket skader på rekkverksstolper. Nå blir det nedsatt fart og midlertidig sikring på brua.
Rekkverket på Skaiden bru på E6 over Signaldalselva må skiftes ut. Foto: Statens vegvesen.
Rekkverket på Skaiden bru på E6 over Signaldalselva må skiftes ut. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen har allerede satt opp skilt som advarer om dårlig rekkverk, og satt ned farten over brua fra 80 km/t til 50 km/t. I kveld kl 20.00 starter arbeidet med midlertidig sikring, og det blir manuell dirigering av trafikken mens arbeidet pågår.

Vegvesenet har også bestilt anleggsrekkverk til brua. Når dette kommer på plass, blir det innsnevring til én kjørebane og lysregulering over selve brua.

Følger nøye med på bruene

Alle de mer enn 6000 riksveibruene i Norge sjekkes jevnlig av inspektører fra Statens vegvesen. På en inspeksjon nylig konkluderte de med at skader på rekkverksstolper gjør at deler av rekkverket ikke lenger er trygt nok, dersom det skjer en trafikkulykke på brua.

– Vi følger nøye med på tilstanden til bruene, og sikkerhet kommer alltid først. Det er selvsagt en ulempe for trafikantene at det blir nedsatt fart, og på litt sikt lysregulert, men vi er nødt til å gjøre disse tiltakene for å være på den sikre siden, sier byggeleder Tor Knedahl i Statens vegvesen. 

Ikke nytt rekkverk i år

Skaiden bru på E6 over Signaldalselva er 52 meter lang og ble bygd i 1960. På ei så gammel bru er det ikke bare å skifte ut rekkverket. For at et nytt rekkverk skal oppfylle dagens sikkerhetskrav, må det bygges nye kantdragere som det nye rekkverket festes i. 

Knedahl kan dessverre ikke love noen kvikkfiks av Skaiden bru, som har en gjennomsnittlig trafikk på i underkant av 2000 kjøretøy i døgnet. Han sier at brua blir en flaskehals på E6 i Storfjord framover.

– Dette bruvedlikeholdet må først prosjekteres før vi kan lyse ut anbudet. Den endelige jobben med nytt rekkverk blir neppe gjort før i 2024. Vi beklager den ulempen det innebærer både for lokalbefolkningen og næringstransporten, men vi kan ikke gå på akkord med trafikksikkerheten, sier Tor Knedahl.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Rekkverket på Skaiden bru på E6 over Signaldalselva må skiftes ut. Foto: Statens vegvesen.
Rekkverket på Skaiden bru på E6 over Signaldalselva må skiftes ut. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Flere eldre bruer på riksveiene venter på samme vedlikehold som Skaiden bru på Oteren. Bildet viser Sørelva bru på E6 over Saltfjellet som fikk nye kantdragere og rekkverk i 2022. Foto: Kristian Riddervold Andreassen, Statens vegvesen.
Flere eldre bruer på riksveiene venter på samme vedlikehold som Skaiden bru på Oteren. Bildet viser Sørelva bru på E6 over Saltfjellet som fikk nye kantdragere og rekkverk i 2022. Foto: Kristian Riddervold Andreassen, Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye