Wushu-utøveren Milos Joksimovic tar sølv i Swiss Open i Sveits

Wushu-utøveren Milos Joksimovic fra Oslo Wushu-klubb imponerte under Swiss Open, en stor internasjonal wushu-konkurranse som ble arrangert i Baar, Sveits i helgen. Milos sikret sølvmedalje i Optional Jianshu-klassen og oppnådde en imponerende åttendeplass i Optional  Changquan-klassen.

- Dette er et svært godt resultat med tanke på at Milos nylig har kommet tilbake fra en skade, og det gir gode forhåpninger med tanke på verdensmesterskapet som arrangeres senere i høst. Milos er en av de få toppidrettsutøverne innenfor kampsportforbundet som har oppnådd gullmedaljer både som junior og senior i EM, og han har en tydelig satsning mot VM. Milos er utrolig dedikert og har hatt god utvikling så langt i sesongen, så det blir spennende å se hva vi klarer å få til i høstsesongen frem mot VM,  sier Sofie R. S. Nielsen, landslagstrener for wushu i Norges Kampsportforbund.

Wushu er en av verdens mest utbredte kampsporter, med nesten 200 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utenfor landets grenser. Den internasjonale wushu-føderasjonen (IWUF), som har 156 medlemsnasjoner og er anerkjent av IOC, organiserer denne sporten. Moderne/sportslig wushu er inkludert i programmet for World Games, World Combat Games, og vil også være en del av ungdoms-OL i 2026.

Wushu-konkurranser består av to kategorier: kamp og taolu (koreografert mønster). Disse kategoriene videre deles inn i tradisjonell og moderne/sportslig wushu. Milos konkurrerer innenfor moderne taolu, som er representert i VM og ungdoms-OL.

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund