Kystverket planlegger for Borg-oppstart høsten 2024
Farleiprosjektet Innseiling Borg havn planlegger å starte mudringen utenfor Fredrikstad neste høst. Planen er å deponere de reneste mudringsmassene i sjødeponi i Fredrikstad kommune.

– Vi vet at det er mer enn nok volum i det planlagte deponiområdet i Fredrikstad kommune til å ta imot de mengdene som er planlagt deponert i sjø. Selv om prosjektet gjerne også ville bruke den delen av deponiområdet som ligger i Hvaler kommune, så er ikke det nødvendig for en forsvarlig gjennomføring av prosjektet, forteller Kystverkets prosjektleder Martin Fransson.
Innseiling Borg havn-prosjektet skal gjøre seilasen gjennom Røsvikrenna tryggere og bidra til bedre fremkommelighet inn til Borg havn. Tiltaket reduserer sannsynligheten for grunnstøtinger og sammenstøt som kan resultere i miljøforurensning i et område med nærliggende naturreservat. Det reduserer også oppvirvlingen og spredningen av bunnsedimenter fra skipstrafikken inn og ut av havna.
Politisk og faglig forankret
Prosjektet har både den politiske og den faglige forankringen som trengs for å gjennomføres. Regjeringen har gitt Kystverket i oppdrag å gjennomføre tiltaket og Stortinget har bevilget midler til prosjektet i statsbudsjettet for 2023. Tiltaket har fått de nødvendige tillatelsene, i form av mudrings- og deponeringstillatelse fra Miljødirektoratet og rammetillatelse fra Fredrikstad kommune, der utdypning og deponering skal skje. Fredrikstad formannskap kom dessuten nylig med en høringsuttalelse til Hvaler kommunes varsel om omregulering. Fredrikstad støtter og uttrykker tillit til gjennomføringen av prosjektet og de vurderinger som ligger til grunn.
– Vi er selvsagt klar over at det er lokal uro, særlig i Hvaler kommune, for at prosjektet skal kunne skade miljøet, men vi er trygge på kunnskapsgrunnlaget som foreligger. Resultatene fra høstens prøvemudring viser også at prosjektet trygt kan gjennomføres innenfor tillatelsen gitt fra Miljødirektoratet, sier Fransson.
Godt kunnskapsgrunnlag
De faglige utredningene, som er det dokumenterte kunnskapsgrunnlaget for prosjektet, har blitt vurdert av fagfolkene i både Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet. Miljødirektoratet gikk nøye gjennom kunnskapsgrunnlaget i behandlingen av mudrings- og deponeringstillatelsen til prosjektet, og departementet gjorde det samme i den påfølgende klagebehandlingen. Konklusjonen deres er den samme. Prosjektet kan gjennomføres på forsvarlig vis uten å gi skader på miljøet. Tillatelsen er derfor gitt med strenge vilkår som må følges.
Tillatelsen fra Miljødirektoratet om mudring og deponering i farleia ble stadfestet så sent som i 2020. Det er ikke kommet ny kunnskap etter den tid som endrer beslutningsgrunnlaget. Tvert imot så viste fjorårets prøvemudring at kunnskapsgrunnlaget som ligger til grunn for tillatelsen stemmer.
Oppstart høsten 2024
Prosjektet planlegger nå for en oppstart høsten 2024. Kystverket ønsket å avvente anskaffelsesprosessen inntil det forelå en avgjørelse fra Statsforvalteren i Oslo og Viken i klagesaken mot Hvaler kommunes midlertidige byggeforbud i sjødeponiområdet. En oppstart høsten 2024 sikrer også tilstrekkelig med tid til å gjennomføre en grundig anskaffelsesprosess, der Kystverket i dialog med leverandørmarkedet skal finne frem til hva som er de beste metodene for gjennomføring.
– Vi trenger nå å komme i gang og iverksetter derfor anskaffelsesprosessen med mål om å kontrahere en hovedentreprenør i år. Da får både vi i Kystverket og entreprenøren god tid til å forberede en best mulig prosjektgjennomføring, avslutter Fransson.
Nøkkelord
Kontakter
Martin Franssonprosjektleder
Tel:90034184martin.fransson@kystverket.noLenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
Status 2025: Næringslivets transportbehov12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For næringslivet er pålitelig, effektiv og bærekraftig transport avgjørende for å sikre konkurransekraft i en tid der utslippskrav skjerpes og grønne løsninger etterspørres. Likevel møter sjøtransporten fortsatt betydelige barrierer – ikke minst informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger. For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep.
Status 2025: Verdikartlegging av norske hamner etter sikkerheitslova11.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gjennomfører, på oppdrag frå Nærings- og fiskeridepartementet, verdikartlegging av enkelte norske hamner. Dette gjer vi for å gje departementet tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere om det finst skjermingsverdige verdiar med eit særskilt vernebehov i hamnene.
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom