Elbilene har et vektproblem
I gjennomsnitt kan dieselbilene ta med 592 kilo nyttelast, dvs bagasje, løsøre og folk. Elbiler har i snitt en nyttelast på kun 453 kilo. - Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp en bil du ikke kan ta med bagasje i, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har gått gjennom tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og regnet ut gjennomsnittet av den oppgitte nyttelasten for «småbiler», «kompaktklasse», «mellomklasse»-, «SUV»- og «store biler» for elbiler, bensin- og dieselbiler samt hybrider.
Kan laste 30 prosent mer i bilen
Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble resultatet 453 kilo nyttelast, og for diesel-bilene var tallet 592 kilo. Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo.
- Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.
Må ta minst 300 kilo
En femseters personbil bør ha minst 300 kilo tilgjengelig nyttelast for å kunne ta med fire passasjerer som i snitt veier 75 kilo hver. Fire ganger 75 er 300, sjåførens vekt er allerede regnet inn i bilens vekt. Skal passasjerene ha med seg bagasje eller veier mer enn 75 kg, trenger du mer nyttelast.
- Tidligere har ikke nyttelast vært noe tema for bilkjøperne, men alle som vurderer elbil må være bevisst på hvor mye nyttelast elbilen kan ta, mener Nils Sødal.
Hvorfor har elbilene lavere nyttelast?
Flere faktorer spiller påvirker hvorfor elbilene har lavere nyttelast enn andre biler, så som kostnader og et ønske om å holde vekten på bilen nede.
- Vekten på batteriet alene er ikke nok til å forklare forklarer at du kan ha med mindre bagasje i en elbil enn en dieselbil, sier Sødal.
For å få høyere nyttelast, må maksimalt tillatt totalvekt økes. Det kan bety at bremser, hjuloppheng og lignende må dimensjoneres for en høyere vekt.
Det kan bety økte produksjonskostnader, enten ved at delene i seg selv er dyrere eller at det må utvikles, testes og typegodkjennes nye deler som tåler en høyere belastning.
Høyere totalvekt betyr gjerne også økt forbruk, som igjen påvirker rekkevidde. Det er knallhard konkurranse om å ha lavest forbruk og lengst rekkevidde. Det kan påvirke produsentene til å holde vekten nede så godt det lar seg gjøre, sier Nils Sødal
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Togreisende er minst fornøyd med hverdagsreisen24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAFs Trafikantbarometer 2025 viser at de som reiser med tog er minst fornøyd med hverdagsreisen av alle trafikantgrupper. Og de har blitt mindre fornøyd de siste årene.
Slik unngår du bilkø og ladekø på påskehjemturen20.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Første påskedag er den store hjemfartsdagen og da blir det fort kø både på veiene og ladeplassene. - Tenk alternativt om tidspunktet du reiser på, da unngår du køer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
På tur med tilhenger i påsken: - Lett å bryte reglene16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hageavfall, oppussing, kanskje nye hagemøbler og grill. Mange hekter tilhengeren til bilen i påsken. - Dessverre ser vi at mange bryter regelverket og utsetter seg selv og andre for fare, advarer rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF MC: - Vi vil ha flere slike langs norske veier14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Rett type autovern kan redde motorsyklistenes liv. - Flesteparten av dødsulykkene på motorsykkel skyldes utforkjøring i sving, og underskinner på autovern kan redde liv, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
NAFs 10 ladevettregler i påsken11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Påsken står for døren og da blir det fort kø både på veiene og ladestasjonene. - Med godt ladevett går det fortere unna på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom