Coops bærekraftsrapport: Kuttet matsvinnet med over ni prosent
Nedprising, donasjoner og gode bestillingsrutiner bidro til at matsvinnet ble redusert med over ni prosent mot fjoråret. Det kommer frem i Coops nye bærekraftsrapport som er utarbeidet i tråd med rapporteringsstandarden Global Reporting Initiative (GRI).

– Coop har gjennom en årrekke iverksatt en rekke tiltak for å redusere matsvinnet, og nedprising av varer med kort holdbarhet har vist seg som svært effektivt og populært. Andre tiltak er ikke like synlige, men vel så viktige, som automatisk varesupplering, bedre rutiner, bedre prognoser og bedre emballasje for lenger holdbarhet, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.
I 2022 testet Coop et nytt konsept for nedprising, Matredder’n, i Coop Mega. Bare innen frukt og grønt-kategorien ble det i kjeden solgt over 100 tonn gjennom Matredder’n i fjor, og konseptet har i år blitt innført i alle Coops dagligvarekjeder.
– Vi solgte nedprisede varer for over én milliard kroner i 2022 og sammen med Too Good To Go solgte vi 450 000 «forundringsposer» med mat med kort holdbarhet. Dette gjorde oss til Norges største aktør på Too Good To Go i 2022, i tillegg til at vi også er største leverandør til Matsentralen Norge, sier Engedal.
Coop har redusert matsvinnet med 9,4 prosent fra butikk og lagrene, målt i tonn svinn siden basisåret 2019. Målsetningen er en reduksjon på 30 prosent matsvinn innen 2025. Videre har Coop som mål å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030.
Setter kursen for bærekraftsarbeidet
For første gang har Coop Norge utformet en bærekraftsrapport som er i henhold til internasjonal standard (GRI) og revisorgodkjent. Rapporten gir et godt bilde på hvor Coop står i dag, samtidig som den setter kursen for Coops arbeid med bærekraft, i henhold til strategien «et bærekraftig Coop».
– Coop er en betydelig samfunnsaktør som eies av over 2,1 millioner medlemmer, og omverdenen har høye forventninger til oss når det gjelder trygge varer og folkehelse, sunnhet, mangfold, etikk og bærekraft. Dette innebærer et stort ansvar for hvordan vi driver virksomheten vår, sier Engedal.
For Coops måltall innen bærekraft kan selskapet vise til følgende:
- Coop fortsetter å kutte klimagassutslipp og har nå en reduksjon på 12,3 % mot baseåret 2020. Målet er 40 % reduksjon innen 2025.
- Coop fortsetter å øke sorteringsgraden for avfall i butikk og lagre, og ligger nå på 79,8 %. Dette sikrer høy materialgjenvinning og gjenbruk. Målet er 92 % innen 2023.
- Tross økning i innløste frukt og grønt-kuponger, så Coop en nedgang i salget av frukt og grønt på 8,6 % i 2022 mot 2019. Målet er 20 % økning innen 2025. Det er også nedgang i kategorien fisk og sjømat.
- Coop har kuttet plastposeforbruket med 20 % siden 2016 og har betalt ut 8,5 millioner i gjenbruksbonus for bruk av handlenett i 2022. Målet er 50 % plastposereduksjon innen 2025.
- Ved å blant annet være Norges største aktør på Too Good To Go fortsetter Coop å kutte matsvinn, nå med 9,4 % siden 2019. Målet er 30 % reduksjon innen 2025.
Fullstendig bærekraftsrapport: Coop Norge bærekraftsrapport (PDF)
Om bærekraftsrapporten
Bærekraftsrapporten er utformet i henhold til det anerkjente GRI-rammeverket som er det mest brukte i dagens bærekraftsrapportering. Hensikten med å benytte dette rammeverket er å skape et felles språk for bærekraftsrapportering som er sammenlignbart, innen alt fra miljømessige, sosiale og styringsmessige faktorer. Eksempelvis innebærer dette områder innen klimagassutslipp, arbeidsvilkår i leverandørkjeden eller hvordan Coop jobber med personvern. Rapporten er blitt attestert av ekstern revisor.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom