Coops bærekraftsrapport: Kuttet matsvinnet med over ni prosent

Nedprising, donasjoner og gode bestillingsrutiner bidro til at matsvinnet ble redusert med over ni prosent mot fjoråret. Det kommer frem i Coops nye bærekraftsrapport som er utarbeidet i tråd med rapporteringsstandarden Global Reporting Initiative (GRI).

Espen Solli

– Coop har gjennom en årrekke iverksatt en rekke tiltak for å redusere matsvinnet, og nedprising av varer med kort holdbarhet har vist seg som svært effektivt og populært. Andre tiltak er ikke like synlige, men vel så viktige, som automatisk varesupplering, bedre rutiner, bedre prognoser og bedre emballasje for lenger holdbarhet, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.

I 2022 testet Coop et nytt konsept for nedprising, Matredder’n, i Coop Mega. Bare innen frukt og grønt-kategorien ble det i kjeden solgt over 100 tonn gjennom Matredder’n i fjor, og konseptet har i år blitt innført i alle Coops dagligvarekjeder.

– Vi solgte nedprisede varer for over én milliard kroner i 2022 og sammen med Too Good To Go solgte vi 450 000 «forundringsposer» med mat med kort holdbarhet. Dette gjorde oss til Norges største aktør på Too Good To Go i 2022, i tillegg til at vi også er største leverandør til Matsentralen Norge, sier Engedal.

Coop har redusert matsvinnet med 9,4 prosent fra butikk og lagrene, målt i tonn svinn siden basisåret 2019. Målsetningen er en reduksjon på 30 prosent matsvinn innen 2025. Videre har Coop som mål å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030.

Setter kursen for bærekraftsarbeidet

For første gang har Coop Norge utformet en bærekraftsrapport som er i henhold til internasjonal standard (GRI) og revisorgodkjent. Rapporten gir et godt bilde på hvor Coop står i dag, samtidig som den setter kursen for Coops arbeid med bærekraft, i henhold til strategien «et bærekraftig Coop».

– Coop er en betydelig samfunnsaktør som eies av over 2,1 millioner medlemmer, og omverdenen har høye forventninger til oss når det gjelder trygge varer og folkehelse, sunnhet, mangfold, etikk og bærekraft. Dette innebærer et stort ansvar for hvordan vi driver virksomheten vår, sier Engedal.

For Coops måltall innen bærekraft kan selskapet vise til følgende:

• Coop fortsetter å kutte klimagassutslipp og har nå en reduksjon på 12,3 % mot baseåret 2020. Målet er 40 % reduksjon innen 2025.
  • Coop fortsetter å øke sorteringsgraden for avfall i butikk og lagre, og ligger nå på 79,8 %. Dette sikrer høy materialgjenvinning og gjenbruk. Målet er 92 % innen 2023.
  • Tross økning i innløste frukt og grønt-kuponger, så Coop en nedgang i salget av frukt og grønt på 8,6 % i 2022 mot 2019. Målet er 20 % økning innen 2025. Det er også nedgang i kategorien fisk og sjømat.
  • Coop har kuttet plastposeforbruket med 20 % siden 2016 og har betalt ut 8,5 millioner i gjenbruksbonus for bruk av handlenett i 2022. Målet er 50 % plastposereduksjon innen 2025.
  • Ved å blant annet være Norges største aktør på Too Good To Go fortsetter Coop å kutte matsvinn, nå med 9,4 % siden 2019. Målet er 30 % reduksjon innen 2025.

Fullstendig bærekraftsrapport: Coop Norge bærekraftsrapport (PDF)

Om bærekraftsrapporten

Bærekraftsrapporten er utformet i henhold til det anerkjente GRI-rammeverket som er det mest brukte i dagens bærekraftsrapportering. Hensikten med å benytte dette rammeverket er å skape et felles språk for bærekraftsrapportering som er sammenlignbart, innen alt fra miljømessige, sosiale og styringsmessige faktorer. Eksempelvis innebærer dette områder innen klimagassutslipp, arbeidsvilkår i leverandørkjeden eller hvordan Coop jobber med personvern. Rapporten er blitt attestert av ekstern revisor.

Om Coop