Landet gigantprosjektet i nord
– Det er svært gledelig å kunne inngå en så stor kontrakt i en så krevende økonomisk tid som denne. Særlig når utbyggingen betyr så mye for så mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Hovland mener også at det er spennende at vegen skal bygges i et offentlig privat samarbeid (OPS) med Hålogalandsvegen AS og deres totalentreprenør, Skanska Norge AS. Partene tar med seg viktig erfaringen vi har fra tidligere og pågående OPS-kontrakter med mål om å skape en god utbyggingsprosess.
- Dette er en stor dag for alle dem som har jobbet for og ventet på dette viktige samferdselsprosjektet, som vil binde Nordland og Sør-Troms sammen på en helt annen og ny måte. Jeg er veldig glad for at det er en norsk entreprenør som fikk oppdraget. Det vil bety mye for norsk anleggsbransje og for lokale underentreprenører i Nord-Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Pilot på miljø
For Vegvesenet er utbyggingen også et pilotprosjekt for å finne gode løsninger og metoder for å verne om artsmangfoldet og redusere klima og miljøavtrykket ved vegbygging. I kontrakten er det blant annet satt av inntil 100 millioner kroner til klimafond. Hensikten er å kunne premiere og utvikle nye innovative tiltak som ytterligere reduserer klimagassutslippene i dette prosjektet og for fremtidig vegbygging.
– Vi opplever at Hålogalandsvegen AS har møtt oss på mange av våre krav og at de også ønsker gode klima og miljøtiltak. Gjennom våre avklaringsrunder og forhandlinger har vi sammen funnet flere gode løsninger, sier prosjektsjef Reidar Johansen.
Derfor bygges vegen
OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen. Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten. Ny veg vil gi redusert kjøretid på ca. 40 minutter mellom Sortland og Harstad. Det blir også omlag 35 minutter raskere å kjøre fra Lofoten til Evenes lufthavn eller Narvik. Den nye vegen vil gjøre nærings og persontransporten tryggere og mer effektiv, og gi hele regionen en bedre forbindelse til E6.
Dette skal bygges
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer veg i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.
Kostnad
OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen AS har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.
Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapene Multiconsult og Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.
Hålogalandsvegen AS er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.
Nøkkelord
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noStein Johnny JohansenProsjektdirektørStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:97543088stein.johnny.johansen@vegvesen.noReidar Arnfinn JohansenProsjektsjefStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:90675055reidar.johansen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E6 i Hemnes stengt gjennom helga – ny informasjon mandag kl. 1225.10.2024 17:30:15 CEST | Pressemelding
Anbefalt omkjøring er endret til E12 over Umbukta via Sverige og deretter rv. 73 via Hattfjelldal, der tollrestriksjonene nå er lettet.
Sju konkurrerer om ny vegdriftskontrakt i Gudbrandsdalen25.10.2024 13:24:38 CEST | Pressemelding
Totalt sju entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksvegene i Gudbrandsdalen i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre til fire som går videre til forhandlinger.
Behov for sterkere virkemidler for elektriske varebiler25.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, og nå et nytt mål for alle varebiler i 2027.
E6 i Hemnes stengt inntil videre - ferjesambandet fv. 17 Nesna-Levang kjøres døgnkontinuerlig24.10.2024 20:37:03 CEST | Pressemelding
Ferjesambandet Nesna-Levang vil fra og med torsdag kveld kjøres døgnkontinuerlig inntil videre.
Opprettholder avvisningen av Itinera24.10.2024 11:45:05 CEST | Pressemelding
Vegvesenet opprettholder avvisningen av Itinera etter anke. Stopper ikke arbeidet med E6 Megården-Sommerset og E134 Røldal-Seljestad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom