Tar ansvar: Kia Europe har inngått samarbeid for å inspirere til ansvarlig bruk av havene
- Kia samarbeider med de nyetablerte selskapene Polyola, Odyssey Innovation, Sieve og Waterhaul for å inspirere til miljøbevisst bruk av havene
- Samarbeidspartnerne oppsirkulerer avfall fra havet og avfall som ellers ville havnet i havet, og bruker det til å lage bærekraftige livsstilsprodukter
- Bærekraft er en viktig del av Kias Plan S og selskapets visjon om å bli en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger

På den internasjonale dagen for verdens hav nylig, offentliggjorde Kia Europe at de har inngått samarbeid med fire nyetablerte selskaper med samme filosofi: Polyola, Odyssey Innovation, Sieve og Waterhaul. Kia mener at ingen kan utvikle løsninger for en bærekraftig fremtid på egen hånd. I stedet trengs det samarbeid der alle jobber mot samme mål. Samarbeidet med disse selskapene er også i tråd med Kias globale arbeid for å fjerne plast fra havene sammen med organisasjonen Ocean Cleanup, og målet om å øke bruken av resirkulerte materialer.
Vi vil sette folk i bevegelse og bidra til endring. Derfor ønsker vi å løfte frem nyskapende friluftsmerker som inspirerer oss alle til å være mer miljøbevisste.
«Bærekraft er kjernen i arbeidet vårt for å inspirere til nye former for mobilitet», sier Sjoerd Knipping, markeds- og produktdirektør i Kia Europe. «Det er en visjon som vi deler med nye selskaper som Odyssey Innovation, Waterhaul, Polyola og Sieve, som lager bærekraftige produkter som inspirerer oss til å bruke naturen på en ansvarlig måte.»
Bærekraftig mobilitet kombinert med bærekraftige fritidsaktiviteter er vinn-vinn for alle.» Alle de fem samarbeidspartnerne oppsirkulerer avfall fra havet og avfall som ellers hadde havnet i havet, og bruker det til å lage livsstilsprodukter. De utvikler stadig nye løsninger for å minimere påvirkningen, samtidig som de legger vekt på at produktene skal ha optimale egenskaper.
Polyola
Surfebrett av polyuretan laget av resirkulerte materialer
Det franske selskapet Polyola utvikler og selger surfebrett som er laget av moderne og bærekraftige materialer med mindre miljøpåvirkning. Surfebrettene er fullt ut resirkulerbare. Formålet med samarbeidet mellom Kia Europe og Polyola er å fremme nyskaping i produksjonen av surfebrett og en mer bærekraftig utvikling.
- Materialinnovasjon: Polyuretan laget av resirkulerte materialer. Det kan resirkuleres (smeltes) for å unngå at verdifulle ressurser havner på deponi og for å slippe å utvinne nye råmaterialer.
Odyssey Innovation
Håndbrett laget av avfall fra havet og gamle våtdrakter
Det engelske selskapet Odyssey Innovation ble til i 2014 da grunnleggeren Rob Thompson opprettet en gruppe med frivillige dykkere for å fjerne plast og forlatt utstyr fra havet og forvandle materialene til noe mer bærekraftig. Kia Europe samarbeider med Odyssey for å løfte frem deres prisvinnende håndbrett, som er designet av surfere for miljøbevisste bølgeelskere over hele verden.
- Materialinnovasjon: Odyssey har utviklet 100 % sirkulære plastpellets av ALDFG (fiskeredskap som har blitt forlatt, blitt mistet eller kastet på andre måter), tau som har blitt samlet inn, og resirkulert neopren.
Sieve
Surfefinner av resirkulerte flaskekorker
Det tyske selskapet Sieve utvikler bærekraftige og innovative løsninger som kan bidra til å løse utfordringene med avfall i havet. Gjennom samarbeidet med Sieve ønsker Kia Europe å bli bedre kjent med det innovative arbeidet til Sieve og produksjonen av bærekraftige surfefinner.
- Materialinnovasjon: Sieve bruker resirkulerte flaskekorker som forsterkes med fibre. Enn så lenge brukes nye fibre, men målet er å finne et resirkulert alternativ.
Waterhaul
Solbriller og utstyr for å plukke søppel langs strender, laget av forlatt fiskeredskap
Waterhaul bruker forlatt fiskeredskap, den mest skadelige formen for plast i hav, til å lage unike solbriller og produkter som hjelper lokalsamfunnet. Waterhaul holder til i nærheten av Cornwall i England, der kysten hver vinter fylles av forlatt eller mistet fiskeredskap som truer livet i havet. Det førte til at Waterhauls grunnleggere utviklet resirkuleringsbaserte løsninger for å forvandle plastavfallet til en ressurs. Kia Europe samarbeider med Waterhaul for å løfte frem produktene de utvikler, som inspirerer mennesker til ansvarlig bruk av havene.
- Materialer som brukes: 100 % resirkulert fiskeredskap (solbrilleinnfatninger, søppelplukkere og holdere til søppelsekker), linser av mineralglass (solbriller) og utrangert spinnakermateriale (søppelsekker).
Nye materialer og den grønne revolusjonen
I fjor innledet Kia et sjuårig globalt samarbeid med The Ocean Cleanup, en ikke-kommersiell organisasjon som utvikler og skalerer teknologi for å fjerne plast fra havene. Plast som har blitt samlet av The Ocean Cleanup, integreres i verdikjeden.
Kia er også opptatt av å bruke fornybare ressurser og integrere mer miljøvennlige materialer i produktene sine. En del av denne strategien er å fase ut ekte skinn, bruke ti definerte bærekraftige materialer i bilenes interiører og kontinuerlig utvikle nye biobaserte materialer.
Kia EV9 har miljøvennlige interiørmaterialer, for eksempel et skinnalternativ som lages av bio-PU (bio-polyuretan). Det brukes resirkulert plast i en rekke interiørdeler. Stoff og tepper er laget av gjenvunnet PET og resirkulerte fiskegarn.
Kia ser synergier mellom bærekraftig vannsport og bærekraftig mobilitet med nye Kia EV9. Den er praktisk til aktiviteter utendørs med integrert V2L-teknologi (Vehicle-to-Load) som kan levere strøm fra bilens batteri til elektroniske enheter og campingutstyr, og SUV-egenskaper som gjør det enkelt å ta seg frem uansett underlag.
Nøkkelord
Kontakter
Christian Lagaard
Tel:97474755christian.lagaard@kia.noBilder
Om oss
Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.
Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.
Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.
Følg pressemeldinger fra Kia Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kia Norge
Kia vinner i år igjen: EV3 Best of the Best i Red Dot Award!23.4.2025 09:39:53 CEST | Pressemelding
Kia EV3 kåret til ‘Best of the Best’ i kategorien Biler og Kjøretøy ved Red Dot Award: Produktdesign 2025. Alle gode ting er tre. EV9 vant prisen i 2024 og EV6 i 2022.
Dette er årets bil i verden!16.4.2025 17:45:59 CEST | Pressemelding
Årets bil i verden er kåret. Vinneren er nye Kia EV3.
Pressemelding: 2025 Kia CEO Investor Day9.4.2025 19:55:49 CEST | Pressemelding
Kia har nylig gjennomført sin årlige investor day der de ser fremover og deler mål og planer for fremtiden. I pressemeldingen kan du lese mer om både mål og nye lanseringer av elbiler, elektriske varebiler og pickuper.
Kia varebiler: Helt nye muligheter og spillerom7.4.2025 13:55:17 CEST | Pressemelding
Kia og LG skal nå samarbeide for å lage helt nye bruksområder for Kia sine nye varebiler. Snakk om å gi brukeren spillerom!
Verdenslansering av Kia EV427.2.2025 17:43:03 CET | Pressemelding
Allsidig og praktisk, EV4 er en atletisk allrounder som representerer Kias første elektrifiserte sedan (firedørs) og kombi (femdørs). Bilene er designet for å fungere like godt i byen som på landeveien. designet for å navigere i byer og krysse kontinenter. Lansert for å omdefinere C-segmentet og vist i både sedan- og kombimodeller, representerer Kia EV4 en frisk tilnærming til den tradisjonelle estetikken i dette segmentet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom