Norges Kampsportforbund

Norges Taekwondo-utøvere klare for European Games i Krakow

Norges Kampsportforbund er stolt over å kunngjøre at Norge vil delta med en imponerende tropp på seks taekwondo-utøvere i den kommende European Games, som arrangeres i Krakow fra 21. juni til 2. juli. Dette markerer en betydelig fremgang siden forrige deltakelse i 2014, da Norge kun hadde to kvalifiserte deltakere, hvorav en av utøverne var Richard Ordemann, som også har kvalifisert seg denne gangen.

For å kunne kvalifisere seg til European Games, må man være blant de 13 beste i Europa i sin vektklasse. Selv om noen av våre kvalifiserte utøvere dessverre har måttet trekke seg på grunn av skader, har dette ikke hindret Norge i å kunne stille med en imponerende tropp.

- Denne fantastiske utviklingen innen norsk taekwondo kan tilskrives Norges dyktige landslagstrenere, en talentfull fysisk trener og ikke minst utøvernes økte ansvarsfølelse for egen utvikling. Vi kan heller ikke undervurdere bidraget fra klubbtrenerne og det nære samarbeidet med Olympiatoppen, samt støtten fra prosjekt Summit 2024, som har vært avgjørende for å nå dette nivået, uttaler Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

European Games, som arrangeres av den Europeiske Olympiske Komiteen (EOC), sammenlignes med sommer-OL og tiltrekker deltakere fra hele 48 nasjoner i Europa. Arrangementet vil samle over 7 000 utøvere innen 29 idretter. Olympiatoppen er ansvarlig for utvelgelsen av utøvere og støtteapparat til European Games, på samme måte som de gjør til OL.

Blant de norske taekwondo-utøverne som skal representere Norge i Krakow, finner vi:

Karoline Gjelsvik, TIF Viking. Kvinner -62 kg
Mari Romundset Nilsen, Aure Kampsportklubb. Kvinner -67 kg
Eliza Frazier Haugen, Tveita Taekwondo Klubb. Kvinner -73 kg
Sebastian Thune, Grorud Taekwondo Klubb. Herrer -74 kg
Richard Ordemann, Tøyen Taekwondo Klubb. Herrer -80 kg
Milos Pilipovic, Grorud Taekwondo Klubb. Herrer +87 kg

- Målet er at de norske taekwondo-utøverne skal kjempe om medaljer i Krakow. Etter VM og Grand Prix er Norge rangert som det beste landet i Norden. Vi er også stolte over at Norge er blant de få landene i Europa som har tatt medaljer i disse prestisjefylte mesterskapene, men vi vet at alle som deltar i European Games er blant de beste av de beste, så det kommer til å bli mange tøffe kamper før man kan stå på pallen, avslutter sportssjefen.

Det er muligheter for mye av det som skjer i Krakow sendes på TV. European Games vil være tilgjengelig for kringkasting i 50 land mellom 21. juni og 2. juli.

Karoline, Mari, Sebastian og Richard skal konkurrere søndag 25. juni, mens Eliza og Milos skal konkurrere mandag 26. juni. Den norske taekwondotroppen reiser til Krakow tirsdag 20. juni.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Sommeren 2024 arrangerer Paris de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo. Norge har tidligere kvalifisert seg til fem OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Paris.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund