Kundetilfredsheten på vei opp igjen for togpassasjerene
I Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for april og mai gir de reisende 80 av 100 poeng for tilfredshet med togturen totalt sett. Det er en klar økning fra januar og februar, hvor skåren var 76 poeng, og likt med nivået for april og mai for et år siden.
- Først og fremst vil jeg gratulere togselskapene med at samtlige har mer fornøyde passasjerer nå enn ved starten av året. Kundene er aller mest fornøyd med servicen de får om bord, her vil jeg gi honnør til togpersonalet som står på for å skape gode opplevelser for de reisende, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Fjerntogpassasjerer mest fornøyd
De som er på ferie eller fritidsreise har en mer positiv reiseopplevelse, og kundetilfredsheten er høyest for selskapene som kjører fjerntog mellom de ulike landsdelene i Norge.
SJ, som kjører tog mellom Oslo og Bodø har totalt sett den høyeste skåren, med 83 poeng. Det er stabilt fra forrige måling. Vy Vest på Bergensbanen og Go-Ahead på Sørlandsbanen går begge opp to poeng fra forrige måling og ligger på henholdsvis 81 og 80 poeng.
Minst fornøyd på Østlandet
Passasjerene som regelmessig reiser med tog er minst fornøyd. Rundt 80 prosent av togpassasjerene reiser på Østlandet, de fleste er pendlere som skal rekke skole eller jobb. Østlandet er området som har vært mest rammet av forsinkelser i 2023, og har følgelig også lavere tilfredshet enn i resten av landet.
- Forsinkelsene knyttet til Follobanen ga lavere tilfredshet i februar. Nå er kundetilfredsheten på vei opp igjen for Vy Øst, som kan skilte med den største økningen i kundetilfredshet. Jeg håper utviklingen fortsetter, og at innsatsen for å få opp punktligheten gir resultater, sier Sletta.
Mer fornøyd med informasjonen ved forsinkelser
- Jeg er særlig glad for at de reisende gir jernbanen en bedre tilbakemelding på opplevelsen av informasjonen de får når toget er forsinket eller kansellert. Togselskapene, Entur og Bane NOR har jobbet mye med å bedre kundeopplevelsene ved avvik, gjennom å gi god informasjon til kundene når forsinkelser oppstår. Resultatene fra kundeundersøkelsen kan være et tegn på at arbeidet har gitt effekt, sier jernbanedirektøren. – Men vi har fremdeles en vei å gå før på dette området, legger han til.
Fakta:
- Jernbanedirektoratet gjennomfører en spørreundersøkelse blant togpassasjerene i hele landet fire ganger per år.
- I undersøkelsen for april/mai, var det 6041 respondenter.
- I undersøkelsen blir respondentene spurt om hvordan de opplever og er tilfredse med reisen de er på når de blir spurt.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
Jernbanedirektoratet anbefaler to-etasjes tog på Østlandet18.9.2023 11:30:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) for å finne tiltak som kan øke kapasiteten for regiontogene på Østlandet uten kostbare baneutbygginger. Utredningen viser at to-etasjes tog er beste alternativ for økt kapasitet og komfort i togene.
Informasjonsmøte 19/9 kl 11-13 om konsekvenser etter ekstremværet14.9.2023 11:34:13 CEST | Presseinvitasjon
Jernbanedirektoratet, Bane NOR, SJ Norge og Entur inviterer til felles informasjonsmøte om konsekvensene for togtilbudet etter høstens ekstremvær, tirsdag 19/9 kl 11-13 hos Jernbanedirektoratet. I møtet vil vi orientere om hva som skjedde i kjølvannet av ekstremværet, hva som er gjort av avbøtende tiltak, hva status er nå og hva som er planlagt fremover.
Flere godstog og færre persontog på Rørosbanen31.8.2023 11:00:00 CEST | Pressemelding
Som følge av at Dovrebanen er stengt, har Jernbanedirektoratet besluttet å gi godstrafikk prioritet på Rørosbanen. Fra mandag 4. september blir antall persontog mellom Hamar og Røros redusert fra seks til to daglige avganger hver vei, mens antall godstog øker tilsvarende fra to til seks daglige avganger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom