Heidelberg Materials inngår samarbeid med Volvo Group for å redusere utslippene i byggebransjen

Heidelberg Materials har inngått en samarbeidsavtale med Volvo Group. Målet er å forske på og utvikle hvordan selskapets laste- og transportaktiviteter kan løses ved hjelp av elektrifiserte kjøretøy - et viktig skritt for å redusere karbonutslippene i bygg- og anleggsbransjen.
Heidelberg Materials inngår samarbeid med Volvo Group

Som en del av avtalen skal Volvo-konsernets nullutslippsløsninger, en miks av elektriske lastebiler og anleggsmaskiner, tas i bruk på en rekke av Heidelberg Materials' anlegg og steinbrudd i Nord-Europa.

Både tilgjengelige kjøretøy og prototyper vil bli brukt og testet i den daglige driften på anleggene. Dette vil gjøre det mulig for Volvo og Heidelberg Materials å evaluere kjøretøyene med tanke på driftseffektivitet, vedlikehold og ikke minst lading på anleggene.

Det er avgjørende for Heidelberg Materials å finne måter å redusere klimapåvirkningen på for å nå null netto karbonutslipp i hele verdikjeden, og transportutgjør en betydelig del. I Nord-Europa står landbasert transport for totalt 6 % av klimapåvirkningen i verdikjeden. Elektrifisering av kjøretøyene har potensial til å redusere de årlige utslippene med opptil 200 000 tonn CO2. I tillegg gir elektrifiserte kjøretøy et roligere og bedre arbeids- og bymiljø.

- Partnerskapet med Volvo er et flaggskipprosjekt i bransjen vår, og det har potensial til å være en betydelig pådriver for avkarbonisering av hele verdikjeden i Nord-Europa. Vi ser frem til å samarbeide om å identifisere og implementere de aller nyeste løsningene for en rask klimaomstilling i bygg- og anleggssektoren, sier Dr. Dominik von Achten, CEO i Heidelberg Materials Group.

Martin Lundstedt, konsernsjef i Volvo Group, sier:

- Samarbeid som dette adresserer klimaendringer i hele verdikjeden. Samtidig som vi fokuserer på å redusere utslippene fra våre produkter og vår egen virksomhet, er vi også opptatt av å hjelpe kundene våre med å være forbilder gjennom innovative samarbeid som fører til nødvendige endringer."

I 2023 skal det gjennomføres en seks måneder lang felles mulighetsstudie for å finne ut hvilken utslippsfri kjøretøyteknologi og ladeinfrastruktur som passer best for Heidelberg Materials' virksomhet - både eksisterende og fremtidige løsninger. Studien vil gi en unik mulighet til å kartlegge, skreddersy og implementere et komplett CO2-reduksjonsprogram på tvers av hele virksomheten for transport- og lasteaktiviteter.

Prosjektet vil primært fokusere på de større fabrikkene i Norden, og allerede i løpet av sommeren vil det første kjøretøyet være i drift ved sementfabrikken i Slite i Sverige.

Heidelberg Materials inngår samarbeid med Volvo Group

Heidelberg Materials is one of the world’s largest manufacturers of building materials, with leading market positions in aggregates, cement, and concrete. The group employs around 51,000 people at over 3,000 locations in more than 50 countries.

The Northern Europe region includes production and sales of building materials mainly in Norway, Sweden, Denmark, Estonia, Latvia, Lithuania and Iceland through subsidiaries. We also operate in Poland and Germany.