Flyte

Flyte med sommerens viktigste beskjed: – Du er ikke en fisk!

Del

Hvert år drukner rundt 90 mennesker i Norge, og hele 40% av alle som drukner i Norge er over 60 år. Nå lanserer Flyte kampanjen «Du er ikke en fisk» for å minne enkeltpersoner på at det er smart å vise vannvett i sommer.

Flyte er paraplyorganisasjonen for alle som jobber med forebygging av drukning. Nå går startskuddet for Flytes første kampanje, «Du er ikke en fisk - vis vannvett!».
– En del av vårt mandat er å gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring innen drukningsforebyggende arbeid. Med denne kampanjen ønsker vi å formidle et alvorlig budskap om drukning med en humoristisk vri. Vi har stor tro på at dette er veien å gå, fremfor å bruke pekefinger, sier Siv Jensen, daglig leder i Flyte.

Flyte ble stiftet i fjor, og jobber med etableringen av en nullvisjon for drukning i tillegg til drukningsforebyggende arbeid. Flyte har så langt 13 medlemsorganisasjoner: Norsk Folkehjelp, Av-og-til, Den Norske Turistforening, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Norges Svømmeforbund, Redningsselskapet, Skadeforebyggende Forum, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), MA - Rusfri Trafikk, NTNU, Norges Dykkeforbund og Turskøyting. Alle medlemsorganisasjonene er invitert til å delta i kampanjen.

– Drukning berører oss alle, og statistisk sett er det dessverre mange familier som vil få livet snudd på hodet i løpet av sommeren. Forhåpentligvis vil «Du er ikke en fisk» fungere som en påminner slik at folk tenker seg litt ekstra om når de befinner seg i nærheten av vann i sommer, sier Siv Jensen i Flyte.

Verdensdagen for forebygging av drukning

Kampanjen vil være synlig i sosiale medier, på skilt og i diverse andre uttak. Det jobbes blant annet med en LinkedIn-aktivitet og mediesaker gjennom sommeren.
- Vi planlegger også et arrangement på Verdensdagen for forebygging av drukning 25. juli, og vil selvsagt også være til stede på Arendalsuka for å minne godt voksne dresskledde menn på at de ikke er en fisk, avslutter Siv Jensen, daglig leder i Flyte.

Kampanjen er laget i samarbeid med reklame- og kommunikasjonsbyrået Publicis.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Daglig leder Siv Jensen og styremedlem Saera Khan i Flyte viser fram to av «fiskene» i «Du er ikke en fisk»-kampanjen.
Daglig leder Siv Jensen og styremedlem Saera Khan i Flyte viser fram to av «fiskene» i «Du er ikke en fisk»-kampanjen.
Last ned bilde
«Fiskene» i Flytes kampanje er både på fjelltur, klar for å padle kajakk og på stranda. – Drukningsulykker skjer over alt, og vannvett er viktig både når du er ved, på og i vannet, sier Siv Jensen i Flyte.
«Fiskene» i Flytes kampanje er både på fjelltur, klar for å padle kajakk og på stranda. – Drukningsulykker skjer over alt, og vannvett er viktig både når du er ved, på og i vannet, sier Siv Jensen i Flyte.
Last ned bilde
Dette er en av «fiskene» du møter i Flytes kampanje, som går gjennom hele sommeren. AI er tatt i bruk for å utvikle figurene.
Dette er en av «fiskene» du møter i Flytes kampanje, som går gjennom hele sommeren. AI er tatt i bruk for å utvikle figurene.
Last ned bilde
Over åtte av ti som drukner i Norge er menn, men kvinner bør også vise og fremme godt vannvett året rundt.
Over åtte av ti som drukner i Norge er menn, men kvinner bør også vise og fremme godt vannvett året rundt.
Last ned bilde
«Fiskene» i Flytes kampanje er både på fjelltur, klar for å padle kajakk og på stranda. – Drukningsulykker skjer over alt, og vannvett er viktig både når du er ved, på og i vannet, sier Siv Jensen i Flyte.
«Fiskene» i Flytes kampanje er både på fjelltur, klar for å padle kajakk og på stranda. – Drukningsulykker skjer over alt, og vannvett er viktig både når du er ved, på og i vannet, sier Siv Jensen i Flyte.
Last ned bilde
Flyte samarbeider med reklame- og kommunikasjonsbyrået Publicis om Du er ikke en fisk-kampanjen. F.v. Ole Andreas Finseth, Gry Sagvolden, Elena Gonder, Rolf Aaneland, Siv Jensen (daglig leder i Flyte), Saera Khan (styremedlem i Flyte), Carl-Erik Conforto, Andrea Hopen, Mari Tylden. Ikke til stede: Tanja Krangnes, styremedlem i Flyte
Flyte samarbeider med reklame- og kommunikasjonsbyrået Publicis om Du er ikke en fisk-kampanjen. F.v. Ole Andreas Finseth, Gry Sagvolden, Elena Gonder, Rolf Aaneland, Siv Jensen (daglig leder i Flyte), Saera Khan (styremedlem i Flyte), Carl-Erik Conforto, Andrea Hopen, Mari Tylden. Ikke til stede: Tanja Krangnes, styremedlem i Flyte
Last ned bilde

Lenker

Flyte

Flyte ble stiftet i 2022, og er paraplyorganisasjonen for drukningsforebygging i Norge. Flyte har i dag 13 medlemsorganisasjoner

Flytes formål er å forhindre drukning, gjennom å: 

  • Være det nasjonale kompetansesenteret for drukningsforebygging i Norge
  • Være en pådriver (og koordinator) for å få på plass en nullvisjon for drukning og nasjonal handlingsplan for drukningsforebygging
  • Initiere og/eller være en viktig stemme ved utvikling av drukningsforebyggende tiltak, lovgivning og retningslinjer
  • Bidra til mer forskning på drukningsulykker og drukningsforebygging, og bedre drukningsdata
  • Utvikle og koordinere drukningsforebyggende kampanjer rettet mot befolkningen generelt, og utsatte målgrupper spesielt
  • Koordinere og promotere markeringen av FNs verdensdag for forebygging av drukning (25. juli) for medlemsorganisasjoner, samarbeidspartnere og andre viktige aktører

Følg pressemeldinger fra Flyte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Flyte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Flyte

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye