Statens vegvesen starter bygging av nytt kryss på E6 ved Gardermoen

På sikt skal det etableres et nytt, fullverdig kryss på E6 ved Gardermoen Næringspark. Grønvollkrysset skal erstattes av et nytt kryss lenger nord.
Det nye krysset, der bygginga starter over sommeren, blir i første omgang bygd som et forenklet kryss med ramper til og fra nordgående kjøreretning på E6.
I tillegg skal deler av fylkesveg 1551 Trondheimsvegen legges om og få ny rundkjøring, og boligområdet som har atkomst fra den kommunale Grønvollvegen, får ny atkomst. Det blir også bygd støyvoller og andre støyskjermingstiltak for boligområdet.
Rampene på østsiden i dagens Grønvollkryss som er tilknyttet E6, vil bli fjernet.
Trafikksikkerhet, arealutvikling og støyreduksjon
– Dette første byggetrinnet i etableringen av nytt kryss, vil gi en tryggere avkjøring til næringsparken og Jessheim Nord sørfra på E6. Det nye krysset åpner for videre arealutvikling i næringsparken både vest og øst for E6, sier byggeleder Alf Gotuholt i Statens vegvesen.
– Fylkesvegen lokaliseres lenger fra etablerte boligområder, og sammen med støytiltakene vil trafikkstøyen bli betydelig redusert for mange boliger, forklarer han.
Liten innvirkning på trafikken i anleggsperioden
Entreprenør JR Anlegg AS skal bygge krysset på oppdrag for Statens vegvesen. De starter opp for fullt etter sommerferien i år. Høsten 2024 skal krysset stå ferdig og åpnes for trafikk.
– Hoveddelen av anleggsvirksomheten vil foregå utenfor områder der det i dag er daglig ferdsel. Trafikken på E6, fylkesvegen og den kommunale vegen vil derfor ikke blir påvirket i vesentlig grad, sier byggeleder Gotuholt.
Han sier at det i korte perioder likevel vil bli behov for å snevre inn nordgående kjørebane på E6. I tillegg blir det nødvendig å legge om trafikken på fylkesvegen og den kommunale vegen ved boligområdet når disse vegene skal opparbeides og koples til øvrig vegnett.
JR Anlegg AS vil da dele opp arbeidet i faser og mindre deler mens trafikken ledes trygt utenom eller gjennom anleggsområdet.
Privat og statlig finansiering
Byggingen av det første trinnet i etableringen av nytt kryss på E6 ved Gardermoen Næringspark, har en kostnad på vel 80 millioner kroner, eksklusiv mva og byggherrekostnader.
Finansieringen av prosjektet bygger på rekkefølgekrav i reguleringsplanene, der utbyggere i næringsparken betaler bidrag ut fra hvor mye de kan bygge ut. I tillegg bidrar staten med en del.
Planen er at det skal etableres ett nytt, fullverdig kryss på E6 som erstatter dagens Grønvollkryss. Andre byggetrinn vil da bestå i bygging av ramper til og fra sørgående retning på E6 og ny bru over E6.
Videre utbygging av kryssområdet henger sammen med bidragene fra utbyggerne. Neste byggetrinn vil starte når nødvendig prosjektering og finansiering er klar.
Nøkkelord
Kontakter
Alf GotuholtByggelederDrift og vedlikehold Statens vegvesen
Tel:91170223alf.gotuholt@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Vedlikeholdsarbeid om natta for E6 Mjøsbrua14.10.2025 15:45:17 CEST | Pressemelding
Mandag kveld 20. oktober starter vedlikehold av alle bruas fugeterskler. Målet er å ferdigstille arbeidene i løpet av uke 43.
Anleggsarbeider i Rådhusgata i Oslo for å etablere pullerter13.10.2025 15:14:29 CEST | Pressemelding
Mandag 20. oktober starter arbeidet med å etablere hev- og senkbare barrierer øst i Rådhusgata. Omkjøring blir skiltet.
Lyser ut verdas lengste tunneloppgradering13.10.2025 14:45:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen lyser no ut arbeidet med å oppgradere verdas lengste vegtunnel, Lærdalstunnelen på 24,5 km. Første frist for interesserte entreprenørar er 17. november.
Riksveg 2 får ny vinterstandard – trygg veg med mindre salt og smartere drift13.10.2025 12:28:18 CEST | Pressemelding
Fra og med denne vintersesongen endrer Statens vegvesen vinterdriftsklasse på riksveg 2 fra DkB til DkC. Det betyr at vegen fortsatt skal være trygg og fremkommelig, men med mindre bruk av salt og smartere drift.
Gjennomslag i den tredje av fire vegtunnelar på Sotrasambandet13.10.2025 12:04:03 CEST | Pressemelding
Eit halvår etter at første salve blei avfyrt, ser ein no lys i begge endar av Knarrvikatunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom