Bygger høyfjellsveg ved havet

I dag fredag 15. juni signerte Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad AS kontrakt for bygging og utbedring av 5,5 kilometer på rv. 94 i Finnmark. Dagens veg mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger og er ofte stengt om vinteren.
– Det er derfor svært gledelig at vi nå kommer i gang med å utbedre denne viktige vegen i Finnmark, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Rv.94 er den eneste innfartsvegen til Hammerfest. Sykehuset i byen betjener store deler av befolkningen i Vest-Finnmark, og Hammerfest er et regionalt trafikk-knutepunkt.
Trygg og fremkommelig
Utbedringen skal gi vegen til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet - særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023 og skal stå ferdig i 2025. Strekningen som skal utbedres er rv.94 Mollstrand–Grøtnes (del I), og strekningen Akkarfjord–Saragammen (del II).
Høgfjellets kunnskap
Langs strekningen som er mest utsatt for snøfokk sør for Hammerfest skal det blant annet bygges et fire meter breit fresefelt, pluss en fire meter brei fanggrøft. Dette er en løsning som er testet ut på E16 over Filefjell, med godt resultat. Vegen over og gjennom Filefjell regnes også som en av Europas mest moderne veganlegg.
– Grøft og fresefelt kommer til å fange opp det meste av fokksnøen før den legger seg på vegbanen. Dermed blir det langt lettere å holde vegen åpen, samtidig kan vi frese bort mye snø uten at snøryddinga er til hinder for trafikken på riksvegen, forklarer prosjektleder Edgar Olsen i vegvesenet.
Hadde det beste tilbudet
Bertelsen og Garpestad AS hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget for sine gode løsninger som gir prosjektet merverdi. Entreprenøren har hatt flere store oppdrag i nord og har erfaring med utbygginger i polare strøk.
– Vi ser frem til et godt samarbeid, med Statens vegvesen. Vi ønsker også å samarbeide tett med lokale entreprenører og kommunen. Vårt mål er en god gjennomføring av prosjektet og at utbyggingen skal skje uten skader på personell og miljø, sier daglig leder Øyvind Langemyr.
Kostnad
Bertelsen & Garpestad påtar seg å utføre utbedringene for drøyt 276 millioner kroner medregnet moms. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 439 mill. kr (2023 kr), også kalt styringsramme.
Prosjektet har som mål å:
- oppgradere vegstandarden slik at den tilfredsstiller dagens krav til riksveg
- tilrettelegge for myke trafikanter (gående og syklende)
- minimalisere konsekvenser for natur og miljø ved god utforming av veganlegget
- øke trafikksikkerheten, bedre regulariteten og trafikkavviklingen
- bedre framkommeligheten vinterstid
- reduserte transportkostnadene ved å fjerne trafikale hindringer
- redusere reisetiden for nærings- og persontransport
- redusere risikoen for påkjørsel av rein
Nøkkelord
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noStein Johnny JohansenProsjektdirektørStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:97543088stein.johnny.johansen@vegvesen.noEdgar OlsenProsjektlederStatens vegvesen, Utbygging Nord
Tel:+4790673913edgar.olsen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Statens Vegvesen vil åpne for mer energieffektive vogntog6.5.2025 12:30:13 CEST | Pressemelding
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Statens vegvesen forlenger fristen for nullutslippskrav for å sikre beredskapen6.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom