Avinor

Nye Bodø lufthavn kunngjør konkurranse verdt 2,4 milliarder: – En sjelden mulighet

Del
– En svært spennende kontrakt.
Entreprisen gjennomføres som en totalentreprise, med tidlig entreprenørinvolvering og gjennomgående samspill. Foto: Norconsult -LPO - Archus / Avinor
Entreprisen gjennomføres som en totalentreprise, med tidlig entreprenørinvolvering og gjennomgående samspill. Foto: Norconsult -LPO - Archus / Avinor

Avinor skal sammen med Bodø kommune og Forsvaret bygge en ny lufthavn som etter planen skal stå ferdig i løpet av 2029. Kostnadsrammen er på 7,2 milliarder, hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder, mens resten skal finansieres av staten og lokale midler.  

I forbindelse med utbyggingen skal det anskaffes en totalentreprenør for E6 Terminal-Bygg

 – Dette er en svært spennende og omfattende kontrakt. Vi har allerede hatt stor interesse knyttet til kunngjøringen, blant annet gjennom et fullsatt informasjonsmøte på Oslo kongressenter i mai, sier prosjektdirektør Paul Torgersen.

Terminal på 22.000 kvadratmeter 

Kontrakten omfatter fire bygg, samt ombygging av noe eksisterende bygningsmasse. Hoveddelen av dette vil være terminalbygget på hele 22.000 kvadratmeter, i tillegg kommer driftsbygg, tømmestasjon og hovedport, samt ombygging av bygg tidligere eid av forsvaret.

Det kan også bli aktuelt å gjennomføre arbeider for andre aktører på lufthavnen eller ytterligere bygg som Avinor har behov for å etablere.

Tildeling rett rundt hjørnet

Dette er den andre av de to store kontraktene i prosjektet, og har en verdi av hele 2,4 milliarder. Tildeling av den første store kontrakten, E2 Flyside-Anlegg, er rett rundt hjørnet og kan forventes før sommeren.

 – Vi ser virkelig frem til anbudsrunden, og gleder oss til å se hvem som har lyst til å bygge et nytt og topp moderne terminalbygg. Det har gått 24 år siden Avinor sist bygde flyplass, så dette er uten tvil en sjelden mulighet, sier prosjektdirektør Paul Torgersen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Entreprisen gjennomføres som en totalentreprise, med tidlig entreprenørinvolvering og gjennomgående samspill. Foto: Norconsult -LPO - Archus / Avinor
Entreprisen gjennomføres som en totalentreprise, med tidlig entreprenørinvolvering og gjennomgående samspill. Foto: Norconsult -LPO - Archus / Avinor
Last ned bilde

Lenker

Om Avinor

Avinor
Avinor
Drammensveien 144
0277 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.

Tredje kvartal 2024: Rammebetingelser som gir tilstrekkelig handlingsrom27.11.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

I november 2023 anerkjente Samferdselsdepartementet at Avinor hadde behov for betydelige forbedringer i sine rammevilkår, for å unngå omfattende nedskrivinger av verdier. Regjeringen varslet at den ville vurdere en rekke mulige tiltak for fremleggelse i forslaget til statsbudsjett for 2025. I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen realvekst i Avinors avgifter, som det viktigste virkemiddelet for å oppnå nødvendig resultatforbedring.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye