6 av 10 synshemmede oppgir mangel på universell utforming som en av de største hindringene for digital deltakelse.

Del
Det viser en ny undersøkelse, utført av Respons Analyse for Norges Blindeforbund. Har man ikke mulighet til å bruke digitale tjenester er man utsatt for digitalt utenforskap. Som f.eks. hvis man ikke får betalt regninger i nettbanken.
Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Per Inge Bjerknes
Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Per Inge Bjerknes

De fleste svaksynte og blinde kan i utgangspunktet bruke digitale tjenester som alle andre. Men det krever at de digitale tjenestene er universelt utformede, noe på langt nær alle er.

– Det skal ikke så mye til for å lage inkluderende digitale tjenester, men dessverre viser disse resultatene at mange personer med synsnedsettelser opplever digitale barrierer. Universell utforming av digitale løsninger må bli en selvfølge, uansett om det er snakk om nettsider, apper, banktjenester, selvbetjente resepsjonstjenester eller annet, sier generalsekretær Per Inge Bjerknes om funnene.

Universell utforming av digitale tjenester er blant annet at det er gode kontraster mellom tekst og bakgrunn på nettsiden du bestiller varer på, at det er mulig å koble seg på lyd på billettautomaten, eller at teksten kan forstørres på bank-id-appen du bruker. 

Manglende opplæring

Den samme undersøkelsen viser også at 38 % oppgir manglende opplæring som en av de største hindrene for full digital deltakelse.

Det er kommunens ansvar å sørge for at innbyggerne har den nødvendige opplæringen for å kunne benytte seg av digitale tjenester.

– Selv om digitale plattformer er brukervennlige og universelt utformet, må man ha en viss digital kompetanse for å ta dem i bruk. Synshemmede har rett til å få grunnleggende opplæring i bruk av PC og smarttelefon, forteller Bjerknes.

Funn fra undersøkelsen «Digital deltakelse blant synshemmede»

  • 80 % regner seg selv som digitale og 9 av 10 bruker smarttelefon.
  • I 2023 oppgir 25 % at de har fått opplæring av kommune, Blindeforbundet eller liknende, i bruk av smarttelefon eller nettbrett. I 2018 var tallet 36 %.
  • 37 % har ikke fått noen formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
  • 80 % som anser seg selv som ikke digitale, har ikke fått formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
  • 38 % oppgir manglende opplæring som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • Undersøkelsen viser at flere områder i hverdagen ville blitt enklere om man fikk mer opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett, f.eks. arbeidssituasjonen og helsetjenester.
  • 6 av 10 oppgir mangel på universell utforming som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • 36 % opplever at pålogging og registrering som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • 43 % trenger assistanse for å fylle ut og sjekke selvangivelse.
  • Kun 3 av 10 kan bruke selvbetjeningskasser i butikk eller automatiske resepsjonstjenester selv.
  • Under halvparten kan selv bruke kølappautomater eller betalingsautomat hos lege eller på sykehus.

Nøkkelord

Kontakter

Mia Jacobsen
Kommunikasjonssjef
Norges Blindeforbund
Tel: 958 74 292
mia.jacobsen@blindeforbundet.no


Per Inge Bjerknes
Generalsekretær
Norges Blindeforbund
Tel: 909 14 145
pib@blindeforbundet.no

Bilder

Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Per Inge Bjerknes
Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Per Inge Bjerknes
Last ned bilde
6 av 10 synshemmede oppgir mangel på universell utforming som hinder for digital deltakelse.
6 av 10 synshemmede oppgir mangel på universell utforming som hinder for digital deltakelse.
Last ned bilde

Lenker

Om Norges Blindeforbund

Norges Blindeforbund
Norges Blindeforbund
Sporveisgata 10
0308 OSLO

23 21 50 00https://www.blindeforbundet.no

Norges Blindeforbund
Sporveisgata 10
0308 OSLO

23 21 50 00

https://www.blindeforbundet.no 

Norges Blindeforbund, synshemmedes organisasjon, er blinde og svaksyntes interesse- og serviceorganisasjon i Norge. Vårt overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for blinde og svaksynte og andre grupper med funksjonsnedsettelser.

Norges Blindeforbund har i tillegg til interessepolitisk virksomhet tre syn- og mestringssenter, et bo- og arbeidssenter, leirer for synshemmede barn, førerhundskoler, punktskrifttrykkeri og internasjonal avdeling og fylkeslag i hvert fylke.

Følg pressemeldinger fra Norges Blindeforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Blindeforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Blindeforbund

Statsbudsjettet fører til økt digitalt utenforskap. Aksepterer du å gi fra deg koden til bankkortet?8.10.2024 14:30:49 CEST | Pressemelding

Manglende satsing på kontroll med at nettsider, apper og automater er tilgjengelige, gjør at brudd på regler om diskriminering ikke får konsekvenser. Bevilgningene til tilsynet for universell utforming av IKT må styrkes betraktelig. Når man i tillegg somler med å innføre regelverk som stiller krav til produsentene, øker utenforskapet. Som at blinde ikke får brukt betalingsterminaler.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye