Norges Kampsportforbund

Taekwondo-utøveren Richard Ordemann vinner bronse i Grand Prix i Roma

Richard Ordemann, en fremragende utøver fra Tøyen Taekwondo, imponerte stort under Grand Prix-konkurransen i Roma søndag ettermiddag. Han kjempet seg til bronseplass i klassen -80 kilo for herrer. Grand Prix-sesongen består av tre konkurranser der kun de 32 beste utøverne i verden får delta, samt en Grand Prix-finale der kun de 16 beste er kvalifisert. Richard Ordemann og Mari Romundet Nilsen fra Aure kampsportklubb var de eneste norske deltakerne som hadde kvalifisert seg til å delta i Grand Prix-starten i Roma. Mari tapte sin første kamp mot en utøver fra Brasil.

Richard kjempet seg frem til semifinalen der han møtte Mehran Barkhordari fra Iran. Selv om han tapte mot Barkhordari, sikret han seg en velfortjent bronsemedalje og viktige rankingpoeng i forbindelse med OL. I taekwondo er det slik at de fem utøverne med flest rankingpoeng pr. 31. desember 2023 er kvalifisert til OL. For øyeblikket ligger Richard på syvendeplass, noe som gir ham gode muligheter til å nå målet sitt, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund

Jacobsen fortsetter - Uten det tette samarbeidet som forbundet har med Olympiatoppen og med støtte fra Summit 2024 hadde de ikke vært mulig å delta i Grand Prix.

Richard imponerte stort i de innledende kampene. I sin første kamp vant han mot David Robleto fra Nicaragua. I neste kamp møtte han Apostlos Telikostoglou fra Hellas, og denne gangen fikk Richard revansj for tapet mot Apostlos under VM i Manchester i 2019. Han vant kampen mot Telikostoglou. I kvartfinalen møtte Richard Faysal Sawadogo fra Burma, som han vant over med klar margin på 2-0.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Sommeren 2024 arrangerer Paris de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo. Norge har tidligere kvalifisert seg til fem OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Paris.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund